پزوهش هایی در جهت درمان کودکان اتیسمی در حال انجام می باشد که طی این تحقیقات توانسته اند پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی این کودکان ارائه دهند.
شفاآنلاین>سلامت>در زبان فارسی برنامههای درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و
استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. به همین دلیل
مهدی مدنیفرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی
خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به
سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است.
به گزارش شفاآنلاین: این
رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به
بررسی درک استعارههای مفهومی بدنمند (Embodied Conceptual Metaphors) بر
روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با
طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و
اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعارههای
مفهومی بدنمند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف
هستند، بررسی کرده است.
یکی از شاخصترین دستاوردهای این پژوهش
دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعارههای بدنمند و به طور کلی تقویت
تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به
اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه
میتواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته
باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با
راهنمایی دکتر سحر بهرامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه
انجام شد.