کد خبر: ۳۰۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 01
با داغ شدن بازار خرید و فروش مکمل تقویت مو هیرتامین در بازار ، برخی در فضای مجازی و وب سایت ها شروع به فروش مکمل های تقلبی کردند.
شفاآنلاین>سلامت>روز گذشته بود که برگزاری رویداد رونمایی از محصولی به نام "هیرتامین" در ایران و انتشار تصاویر جنجالی آن در فضای مجازی، خبرساز شد. این محصول، یک مکمل آمریکایی‌الاصل برای تقویت مو است.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , قاچاق دارو , تجارت دارو ,

به گزارش شفاآنلاین:در پی انتشار تصاویر رونمایی از این محصول آمریکایی‌ در ایران، شرکت اصلی تولید هیرتامین در بیانیه‌ای در صفحه مجازی خود اعلام کرد: "به اطلاع ما رسیده که گروهی از افراد در ایران اقدام به فروش و تبلیغ فرآورده‌های تقلبی هیرتامین می‌کنند. هیرتامین در ایران هیچ نمایندگی توزیعی نداشته و ندارد و هرکسی که ادعای مخالف را دارد دروغ می‌گوید و محصولات مضر و بی‌اثر در دست مصرف‌کننده بی‌گناه قرار می‌دهد."

سازمان غذا و دارو هنوز نسبت به این رویداد و رونمایی از این محصول در ایران واکنشی نشان نداده اما نگاهی به صفحات فروش اینترنتی داروها و مکمل‌ها، نشان از تبلیغات گسترده برای فروش و توزیع این مکمل دارد.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , قاچاق دارو , تجارت دارو , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , قاچاق دارو , تجارت دارو ,

تنها با یک جستجوی ساده در فضای مجازی، به بسیاری از صفحات اینترنتی فروش این مکمل برمی‌خوریم؛ صفحاتی که با ادعای اصل بودن محصول و با قیمت‌های مختلف اقدام به فروش این مکمل می‌کنند و هیچ راهی نیز برای تشخیص اصالت آنها وجود ندارد.

قوانین فروش اینترنتی مکمل در سازمان غذا و دارو

براساس قانون سازمان غذا و دارو، فروش اینترنتی دارو ممنوع است اما داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی، مجاز به فروش مکمل هستند.

داروخانه‌هایی که می‌خواهند فروش اینترنتی داشته باشند باید درخواست مجوز فروش اینترنتی مَمهور به مُهر و امضای مؤسس در سربرگ داروخانه را به این سازمان تحویل دهند و پس از طی کردن روند اداری و معرفی موسس داروخانه جهت اخذ نماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مجوز فروش اینترنتی یک ساله را دریافت می‌کنند.

قانون فعالیت وِب‌سایت داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی در تصویر زیر آمده است.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , قاچاق دارو , تجارت دارو ,

براساس این قانون، داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی صرفاً مجاز به فروش کالاهای بهداشتی، آرایشی و مکمل‌های تغذیه‌ای، شیرخشک، فرآورده‌های طبیعی و سنتی، ملزومات مصرفی پزشکی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو از طریق اینترنت هستند و نمی‌توانند جز این موارد، اقلام سلامت‌محور دیگری را به فروش برسانند.

نگاهی به سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی فروش دارو و مکمل، نشانگر آن است که این صفحات، هیچ یک از این استانداردها را رعایت نمی‌کنند و در مواردی نیز اقدام به فروش داروهای تقلبی می‌کنند اما برخوردی با آنان نمی‌شود و عدم اطلاع دقیق مردم از وب‌سایت‌های مجاز فروش این اقلام و بسترساز بروز تخلفات شده است.

برای مثال، علی‌رغم اذعان شرکت اصلی سازنده هیرتامین به عدم وجود نمایندگی این محصول در ایران، سایت زیر اقدام به فروش این محصول با قیمت 910 هزار تومان می‌کند.

وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , سازمان غذا و دارو , قاچاق دارو , تجارت دارو ,

مصرف مکمل‌های تقلبی می‌تواند آسیب جدی به سلامت مردم وارد کند و باعث بروز عوارض مختلفی در مصرف‌کنندگان شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: