کد خبر: ۳۰۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 26
براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۹۲.۱ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند با آمار بیش از ۴۳.۹ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: مقامات بهداشتی باید استراتژی‌های خود را بر اساس آنچه داده‌ها می‌گویند تطبیق دهند.

به گزارش شفاآنلاین:بیش از دو سال نیم است که از آغاز پاندمی کرونا در جهان می‌گذرد، در این مدت بسیاری از کشورهای جهان پیک‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و یا با موج دیگری از بیماری درگیر هستند. در ماه‌های گذشته که بیماری کرونا تا حدودی فروکش کرده بود بسیاری را بر آن داشت که این بیماری در حال ناپدید شدن است اما با ظهور ساب واریانت‌های جدید تا حد زیادی این سناریوها رنگ باخت.

آمارهای جدید پاندمی کرونا
از اپتدای پاندمی کرونا تا امروز گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد این بیماری نوپدید وجود داشت، در همان زمان بسیاری از کارشناسان اولین تابستان پیش روی این ویروس را زمان پایان بیماری اعلام کردند اما پاندمی نه تنها تمام نشد بلکه با سوش‌ها و واریانت‌های جدید عرصه را بیشتر بر مردم تنگ کرد. چنانکه تا امروز مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۷۵ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۰۲ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۴۲ بیمار کووید نیز تایید شده است.

براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۹۲.۱ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند با آمار بیش از ۴۳.۹ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است.
آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۳.۵ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل در عین حال با بیش از ۶۷۷ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۳.۵ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. روسیه همچنین با گذشتن از آمار ۳۸۲ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و ۳۲۸ هزار و ۱۵۳ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۶۸۴ مورد فوت ناشی از بیماری کووید۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
ساب واریانت‌های اومیکرون معادلات را به هم ریخت
این آمارهای جهانی در حالی است که در فوریه 2022 (بهمن 1400) رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد پاندمی کرونا از وضعیت اضطراری خارج و وارد مرحله جدیدی شده که قابل مدیریت است. مقامات آمریکا نیز از انتقال پاندمی به مرحله آندمی، به عنوان یک بیماری بومی خبر دادند. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از ورود به مرحله جدید پاندمی کرونا خبر داد و گفت: «پاندمی به مرحله‌ای وارد شده که می‌تواند قابل مدیریت باشد.»
وی با بیان اینکه شمار آلودگی به این ویروس هنوز بالاست و پاندمی در سطح جهانی همچنان قربانی می‌گیرد، تاکید کرد: « کشورها از وضعیت کنونی سطح نازل شیوع کرونا استفاده کنند تا سیستم بهداشت خود و اقدامات پیشگیرانه پاندمی را تقویت کنند و همچنان باید جانب احتیاط را رعایت کنند.»
در همان زمان آنتونیو فائوچی، مقام ارشد بهداشتی آمریکا نیز از احتمال گذر از مرحله پاندمی به مرحله آندمی به عنوان یک بیماری قابل مدیریت بومی خبر داد و گفت: ‌«ما دیگر با ۹۰۰هزار مبتلا در روز، ده‌ها هزار مورد بستری در بیمارستان و هزاران مورد مرگ روبرو نیستیم. هم‌اکنون ما در سطح نازلی از شیوع بیماری هستیم.» این موضوع در ایران نیز به گونه‌ای دیگر رخ داد و برخی از مسئولین کشور از پیروزی بر کرونا خبر دادند، امری که پیشتر از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد انتقاد قرار گرفت و تدروس آدهانوم آن هر گونه پیروزی بر کرونا را «ناپختگی» عنوان کرده بود. وی همچنین تاکید کرد: «خیلی زود است که بخواهیم ادعای پیروزی علیه این بیماری را فریاد بزنیم و تلاش‌های خود برای محدود کردن انتقال این ویروس را نیمه‌کاره رها کنیم.»
آدهانوم در روزهای گذشته نیز ضمن دلگرم کننده خواندن کاهش مداوم موارد ابتلا و فوتی به این بیماری هشدار داد که همه گیری پایان نیافته و خواستار احتیاط بیشتر شد. وی تاکید کرد: «این تصور که همه‌گیری به پایان رسیده است قابل درک اما اشتباه است. یک سویه جدید و حتی خطرناک‌تر می‌تواند در هر زمانی پدیدار شود و تعداد زیادی از مردم بدون محافظت بمانند.»
با شروع تابستان و ظهور دو ساب واریانت BA.5 و BA.2.75دوباره بیماری در آمریکا و سپس اروپا اوج گرفت و حتی خود فائوچی نیز به آن مبتلا شد.
در همین حال یک مقام ارشد دیگر سازمان جهانی بهداشت روز شنبه اول مردادماه هشدار داد که با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به زیرسویه امیکرون در اروپا، کشورها باید فرآیند واکسیناسیون را تسریع کنند و اقداماتی مانند استفاده از ماسک برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌های شدید همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان را در دستور کار قرار دهند. مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است برای جلوگیری از وارد شدن فشار بیشتر به کادر درمان، اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا میزان شیوع زیرسویه امیکرون به نام BA.5 سرعت گرفته است.
سناریوهای پیش روی کرونا
با این حال گسترش واکسیناسیون و کاهش شدت بیماری در دو ماه اخیر سناریوهای گوناگونی را برای بیماری متصور کرده است.
حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد اظهار کرد: «برخی از دانشمندان بر اساس اطلاعاتی که در مورد این بیماری و انواع آن می‌دانند، بر این باور هستند که تا تابستان سال 2022 جهان از مرحله حاد پاندمی خارج خواهد شد. به لطف محافظتی که واکسن‌ها و مصونیت طبیعی که پس از ابتلا به ویروس به دست می‌آوریم، تعداد مرگ‌ومیرها در سطح جهانی کاهش خواهد یافت.»
وی افزود: «حتی اگر اوضاع به این شکل پیش برود و امیدوارم که این‌طور باشد کار تمام نخواهد شد، زیرا به ‌احتمال‌زیاد، کووید به یک بیماری بومی تبدیل خواهد شد. مردم کشورهای کم‌درآمد و متوسط همچنان به دسترسی بهتر به تست و درمان نیاز دارند. از سوی دیگر دانشمندان همچنین باید این سوال کلیدی را مطالعه کنند که بر نحوه زندگی جهان همراه با کووید تاثیر می‌گذارد. چه عواملی بر میزان ایمنی شما در برابر بیماری تاثیر می‌گذارد؟ هرچه بیشتر این عوامل تعیین‌کننده ایمنی را درک کنیم، شانس بیشتری برای پایین نگه‌داشتن میزان مرگ‌ومیر خواهیم داشت.»
این اپیدمیولوژیست در ادامه با بیان اینکه ممکن است نوع خطرناک‌تری از بیماری نیز پدیدار شود، گفت: « این احتمال وجود دارد گونه‌ای که راحت‌تر گسترش می‌یابد، علائم شدیدتری ایجاد می‌کند یا بهتر از انواع قبلی از ایمنی فرار می‌کند ممکن است پدید آید. اگر واکسن‌ها و مصونیت طبیعی ناشی از میزان بالای مرگ‌ومیر از چنین گونه‌ای جلوگیری نکند، جهان با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد.»
وی ادامه داد: «دولت‌ها ، محققان دانشگاهی و بخش خصوصی باید به دنبال ابزارهای جدید یا بهبودیافته‌ای باشند که در صورت افزایش تهدیدها، از بدترین اثرات کووید جلوگیری کنند. دولت‌ها با استفاده از استراتژی‌هایی مناسب باید بدانند کووید در مکان‌های مختلف، الگوها یا اپیدمیولوژی متفاوتی دارد، تا به خوبی از مردم خود محافظت کنند. توانایی موج‌ها یا پیک‌های جدید کووید برای انتشار در جمعیت، بستگی زیادی به تعداد افرادی که واکسینه یا آلوده‌شده‌اند دارد. مقامات بهداشتی باید استراتژی‌های خود را بر اساس آنچه داده‌ها می‌گویند مداخله‌ها در چه مناطقی بهتر کار می‌کنند و موثرتر هستند، تطبیق دهند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: