کد خبر: ۳۰۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 21
سرانجام تلاش‌های مستمر در خصوص پیگیری حقوق مستمری‌بگیران، بازنشستگان و کارگران به نتیجه رسید و با واکنش به موقع و حمایت‌گرایانه رییس مجلس نسبت به دو مصوبه‌ دولت که نوعی رواج بی‌قانونی بود، این مصوبات انتقادبرانگیز در خصوص حق مسکن کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان باطل شد
شفاآنلاین>سلامت>سرانجام تلاش‌های مستمر در خصوص پیگیری حقوق مستمری‌بگیران، بازنشستگان و کارگران به نتیجه رسید و با واکنش به موقع و حمایت‌گرایانه رییس مجلس نسبت به دو مصوبه‌ دولت که نوعی رواج بی‌قانونی بود، این مصوبات انتقادبرانگیز در خصوص حق مسکن کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان باطل شد؛ البته در این خصوص از تلاش بی‌وقفه فعالان حوزه کارگری و برخی نمایندگان مجلس نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، چراکه حدود ۴ ماه است تمامی افرادی که اقدام اخیر دولت را نوعی بی‌قانونی قلمداد می‌کنند و خواستار مقابله با پایمال شدن حقوق کارگران و بازنشستگان هستند، برای تعیین‌تکلیف این موضوع می‌جنگند.

به گزارش شفاآنلاین:مجلس به وظیفه ذاتی خود در قبال حقوق قانونی کارگران و بازنشستگان عمل کرد و با ابطال مصوبه حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی کارگران و مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی موفقیت بزرگی را برای این قشر رقم زد.

ماجرا از این قرار است که محمدباقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به دولت، دستور ابطال دو مصوبه‌ مورد انتقاد را صادر کرد؛ اول مصوبه‌ افزایش مستمری بازنشستگان که ده درصد مستمری‌بگیران سایر سطوح خلاف قانون و روال هر ساله بود و دومی، مصوبه‌ افزایش حق مسکن کارگران که دولت در بدعتی خلاف قانون، صد هزار تومان از حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانیِ مصوب شورای عالی کار کسر کرده بود.
بر همین اساس حمید حاج‌اسماعیلی فعال کارگری با تایید این خبر اظهار کرد: ریاست مجلس نظر کمیسیون تطبیق مقررات مجلس در خصوص عدم دخالت دولت در مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را که به تصویب شورای عالی کار و به تبع آن هیات امنای سازمان تامین اجتماعی رسیده بود و همچنین مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش حق مسکن کارگران را به دلیل مداخله دولتی ابطال کرد و آن را خلاف قانون تشخیص داد.
وی گفت: با ابطال این مصوبه، حق مسکن کارگران به همان رقم ۶۵۰ هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود و در خصوص مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز دولت یا باید مصوبه را تایید کند یا اینکه مصوبه را به سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح برگرداند.

به گفته حاج‌اسماعیلی، این رویداد موفقیت بزرگی به لحاظ قانونی برای کارگران و بازنشستگان و مراجع حاکمیتی و قانونی در کشور تلقی می‌شود و مجلس به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل کرده است.

چهار ماه تلاش مستمر و بی‌وقفه‌ به ثمر نشست
پس از نامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس خطاب به رییس‌جمهور درباره مغایر قانون دانستن مصوبات دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان متوسط‌بگیر و سایر سطوح و همچنین حکم دولت در کاهش ۱۰۰هزار تومانی حق مسکن کارگران که در شورای عالی کار مصوب شده بود، بسیاری از کارشناسان امر بر اهمیت این حکم مجلس تاکید کردند.

در این باره حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: خوشبختانه چهار ماه تلاش مستمر و بی‌وقفه جامعه بازنشستگان متوسط‌بگیر تامین اجتماعی، به ثمر نشست و صدای مظلومیت آنها را مجلس‌نشینان شنیدند و حمایت کردند؛ هیات تطبیق نظر کارشناسی خود را به هیات رییسه مجلس داد و هیات رییسه هم بر این نظر صحه گذاشت و در نهایت با امضای رییس مجلس، عملا مصوبه دولت که افزایش مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر را فقط ده درصد در نظر گرفته بود، ابطال شد.

انتظار بازنشستگان چیست؟
صادقی اظهار کرد: دولت دو راه دارد؛ یا ظرف یک هفته مصوبه هیات‌مدیره سازمان را که همان اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است، به طور کامل تصویب کند و برای اجرا به تامین اجتماعی برگرداند که در این صورت عملا کار پایان یافته و دغدغه‌ای نخواهیم داشت؛ راه دوم این است که آن مصوبه را رد کرده و به سازمان برگرداند تا سازمان تصمیم مجدد بگیرد. خواسته جمعی بازنشستگان، راه‌حل اول است و قانون نیز همین را می‌گوید.

به گفته رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، آنچه اتفاق افتاده خوش‌یمن است و بدون تردید، حاصل تلاش و ایثار همه کسانی است که در این راه حرکت کردند؛ آنهایی که اعتراض کردند و همه کسانی که پای میز مذاکره رفتند و چانه‌زنی کردند. او افزود: حمایت برخی نمایندگان منجر به این شد که رییس مجلس به ارسال نامه مجاب شود و آنچه ما دنبال می‌کردیم محقق شود؛ هدف ما این بود که لغو مصوبه مزدی تامین اجتماعی در این دولت و دولت‌های آینده باب نشود.

صادقی با تاکید بر اینکه «مهم این بود که باب جدیدی برای قانونگذاری فراتر از قانون باز نشود» ادامه داد: این نامه را به فال نیک می‌گیریم و خدا را شاکریم که زحمات طاقت‌فرسای همه‌جانبه اقشار مختلف بازنشستگان و نمایندگان آنها به نتیجه رسید؛ امیدواریم که این فرآیند منتج به دستیابی بازنشستگان به حقوق مزدی قانونی‌شان شود؛ بازنشستگان در این چند ماه نگرانی‌های بسیار متحمل شدند؛ حالا می‌توانند نفسی از سر آسودگی بکشند و به آینده امیدوار باشند.
صادقی افزود: در عین حال، ابطال مصوبه حق مسکن کارگران که به احیای مصوبه شورای عالی کار منجر می‌شود، بر حلاوت دستور رییس مجلس در رابطه با مستمری بازنشستگان افزود که آن هم در جای خود قابل تقدیر است. این نامه، همه مصوبات خلاف قانون در ارتباط با حقوق کارگران و بازنشستگان را باطل و مسیر حرکت برخلاف قانون را به تمامی مسدود کرد.

این نامه برای دولت لازم‌الاجراست
رییس فراکسیون کارگری مجلس و نماینده مردم ساری نیز در واکنش به این نامه اعلام کرد: با تعجیل رییس مجلس این نامه بالاخره ارسال شد. این نامه و اعلام مغایرت صورت گرفته که محصول حکم هیات تطبیق قوانین مجلس است و توسط رییس مجلس ابلاغ شده، اکنون برای دولت لازم‌الاجراست.

علی بابایی‌کارنامی ادامه داد: از آنجا که دولت سیزدهم را دولتی قانون‌گرا می‌دانیم، امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر این نامه را ترتیب اثر دهد. امیدواریم پایبندی دولت به مصوبات و نظرات مجلس چنانکه به صورت شفاهی از سوی دولتی‌ها مطرح شده است، در عمل نیز رویت شود.
بابایی تصریح کرد: براساس قانون هر آیین‌نامه و مصوبه‌ای که دولت دارد، پس از بررسی در چارچوب تشخیص هیات تطبیق قوانین مجلس باید اصلاح شود. هر تصمیم دیگری که از این پس دولت در این دو مورد بازنشستگان و کارگران بخواهد بگیرد باید در مسیر قانونی خود باشد.
نماینده مردم ساری در مجلس با اشاره به اینکه دولت درباره مصوبه شورای عالی کار درباره بن حق مسکن دیگر حق رای دیگری ندارد و تصمیم این شورا گرفته شده و مزد حداقلی شورای عالی کار دیگر اجرا شده است، اظهار کرد: البته درباره بحث حقوق بازنشستگان دولت می‌تواند دوباره درخواست تشکیل جلسه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی را بدهد و دولت موظف است این بار با حضور تشکل‌ها و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و ذی‌نفعان سازمان و طی مذاکره حقوق بازنشستگان را بدهد. هرچند توصیه ما این است که در این زمینه دولت به رای و نظر شورای عالی کار و هیات امنای تامین اجتماعی عمل کند.

رییس فراکسیون کارگری مجلس همچنین گفت: اعلام مغایرت قانونی مصوبات دولت درباره کارگران و بازنشستگان توسط قالیباف حاصل ایستادگی تشکل‌های آنها است. با وجود اینکه عده‌ای می‌خواستند از مطالبات مطرح‌شده سوءاستفاده سیاسی کنند، تشکل‌های صنفی کارگران و بازنشستگان با هوشمندی و بلوغی که از خود نشان دادند، ثابت کردند که می‌توانند بدون حاشیه براساس قانون روی حقوق خود پافشاری کنند و با ایستادگی روی حق اجازه سوء‌استفاده به هیچ جریانی را ندادند. این مسیر که آنان رفتند باعث شد در کار مجلس و دولت و تامین اجتماعی خللی وارد نشود و فرآیند احقاق حقوق به خوبی طی شود. ما به‌طور جدی توصیه می‌کنیم دولت ارتباط خود را با تشکل‌های بازنشستگان و کارگران حفظ کند و مذاکرات را با شرکای اجتماعی ادامه دهد.

حق مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان می‌شود
در این خصوص همچنین فرامرز توفیقی از نمایندگان کارگری دستمزد گفت: دولت یک هفته وقت دارد که مصوبات قبلی خود را ابطال و مصوبات قانونی را ابلاغ کند؛ همه منتظر این اتفاق بودیم؛ چون این دو مصوبه دولت، رواج بی‌قانونی بود و از همان زمان تنظیم لایحه بودجه مشخص بود که کارشناسان دولت از قوانین مزدی و حدود و ثغور قدرت اجرای قوه مجریه در این حوزه شناخت کافی ندارند؛ پس از آن نیز فکر می‌کردند، می‌توانند در هر مصوبه‌ای به دلخواه دست ببرند؛ مصوبه حق مسکن شورای عالی کار را که باید صرفا تایید می‌کردند، مخدوش و صد هزار تومان از آن کسر کردند؛ در رابطه با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان نیز به همین ترتیب، ۳۸ درصد پیشنهادی سازمان را به ده درصد کاهش دادند.

او با بیان اینکه «مجلس به وظیفه ذاتی و قانونی خود عمل کرد و دستور ابطال صادر نمود» افزود: کارگران و بازنشستگان مطالبات قانونی داشتند؛ وظیفه قوه مقننه پایش اجرای قانون است و به این وظیفه عمل کردند؛ رییس مجلس باید در مهلت قانونی، حکم کارشناسی مجلس را ابلاغ می‌کرد که این امر محقق شد. اما چه بهتر بود که این چند ماه استرس و نگرانی به جامعه کارگری کشور تحمیل نمی‌شد و دولت از همان ابتدا مصوبات مزدی قانونی را می‌پذیرفت و مقدمات اجرای آنها را فراهم می‌کرد.

توفیقی اظهار کرد: دولت بهتر از همه می‌داند که در شرایط اقتصادی فعلی، این اعداد و ارقام به هیچ‌وجه جبران فاصله بسیار زیاد سبد معیشت و دستمزد- چه مستمری بازنشستگان و چه حقوق شاغلان- را نمی‌دهد. وقتی با تورم ۹۰ درصدی سبد غذایی روبه‌رو هستیم (تازه تورم رسمی، نرخ‌های غیررسمی و ملموس خیلی بیش از این است) چطور قرار است با ده درصد افزایش حقوق بازنشسته زندگی کند؛ وقتی اجاره خانه در شهرستان‌های کوچک ماهی بیش از ۲ میلیون تومان است، چطور از حق مسکن ناچیزِ ۶۵۰ هزار تومانی صد هزار تومان کسر می‌کنند و می‌گویند حق مسکن کارگران در این شرایط تورمی باید فقط ۵۵۰ هزار تومان باشد؟
رییس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها بیان کرد: هیچ‌کدام از این اعداد و ارقام پاسخگوی مشکلات معیشتی نیست، اما از اینها مهم‌تر، گذاشتن بدعتی جدید در زمینه حقوق و دستمزد بود که با اقدام مجلس جلوی آن گرفته شد. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: