کد خبر: ۳۰۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۶ تير ۱۴۰۱ - 2022July 07
مصوبه اخیر مجلس حاکی از اختصاص ۶۰۰۰میلیارد تومان اعتبار برای بیمه رایگان است که البته با وجود پیشرفت کار هنوز ریالی از این مبلغ به ما پرداخت نشده است
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان برای بیمه رایگان 3دهک پایین جامعه ارائه کرد و گفت: «مصوبه اخیر مجلس حاکی از اختصاص ۶۰۰۰میلیارد تومان اعتبار برای بیمه رایگان است که البته با وجود پیشرفت کار هنوز ریالی از این مبلغ به ما پرداخت نشده است.»


به گزارش شفاآنلاین:  محمدمهدی ناصحی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت بحث گسترده پوشش بیمه‌ای را در جامعه دنبال می‌کند، گفت: «با احتساب بیمه‌شدگان جدید ۴۵میلیون‌و۷۰۰هزار نفر بیمه شده در آمار خود با ثبت کد ملی داریم. البته گاهی این افراد به‌دلیل تمام شدن اعتبار بیمه‌ای‌شان از آمار خارج می‌شوند و مجددا وارد آمار می‌شوند. »

او گفت: «در مورد اتباع قانونی و مجاز در کشور، یک‌میلیون نفر می‌توانند تحت پوشش سازمان بیمه سلامت باشند که فعلا حدود ۲۰۰هزار نفر را تحت پوشش داریم؛ برخی از اتباع مبتلا به بیماری‌های مزمن و آسیب‌پذیر حتی رایگان بیمه شده‌اند و خدماتی مانند دیالیز و... را رایگان دریافت می‌کنند. آمادگی داریم مابقی این افراد هم با پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گیرند. برای اتباع غیرقانونی نیز هنوز در کشور تصمیمی گرفته نشده است. باید کد شناسایی به آنها تعلق گیرد و اعتبار لازم هم برای بیمه کردن این افراد درنظر گرفته شود.»

 ناصحی افزود: «تقریبا ۲۰میلیون‌و۶۰۰ هزار نفر بیمه شده در صندوق روستایی و نزدیک ۱۷میلیون نفر نیز در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت هستند. در ۵صندوق بیمه‌ای خود طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش داریم و خدمات مناسب بیمه‌ای ارائه می‌دهیم. اکنون نیز با طرح اخیر بیمه مبنی بر بیمه کردن رایگان دهک‌های پایین جامعه، ۵میلیون‌و۴۰۰هزار نفر به ما معرفی شدند که با رفع همپوشانی‌ها ۵‌میلیون‌و۲۰۰هزار نفر به شکل قطعی تحت پوشش بیمه رفتند. ۶۰۰هزار نفر نیز در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و این فرصت در کشور گسترش یافت. نکته قابل توجه این است که در برخی مناطق حتی برای این افراد پزشک خانواده هم درنظر گرفتیم که نسبت پزشک به جمعیت مناسب باشد.»

او با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اختصاص بودجه ۶۰۰۰میلیارد تومانی برای بیمه رایگان، گفت: «در فاز اول این برنامه ۵‌میلیون‌و۲۰۰هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در تمدیدی اول تیر این سازمان، مجددا ۳میلیون نفر در 3دهک پایین قرار داشتند که بیمه برایشان رایگان شده است که البته این افراد در آمار جدید ما نمی‌آیند؛ چون آنها پیش‌تر هم بیمه شده‌ ما بودند، اما تنها نوع بیمه و پرداختی آنها تغییر کرد.»

 ناصحی تأکید کرد: «اعتبار ۶۰۰۰میلیارد تومان برای بیمه کردن ۶میلیون نفر جمعیت است؛ البته از رقم مصوب هنوز حتی یک ریال هم به ما پرداخت نشده است.»
او ادامه داد: «در بیمه رایگان 3دهک پایین جامعه اطلاعات را هرچند با اندکی تأخیر اما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته‌ایم و به سرعت همه افراد مشمول را بیمه رایگان کردیم. درواقع بدون اختصاص اعتبار در همان روزهای اول، نزدیک ۴۰میلیارد تومان هزینه پرداخت کردیم. درصدد تقویت بسته‌های خدمتی خود هستیم و در تلاشیم برخی از افراد مانند خانواده‌های آسیب‌پذیر را به بیمه‌های مکمل پیوند دهیم.»

او با تأکید بر لزوم همکاری سریع و به‌موقع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: «پاسخ آزمون ارزیابی وسع را حدودا یک‌ماهه به‌دست ما رسانده‌اند، اما برای دهک‌های 3به بعد هم نیاز است که با ما همکاری داشته‌ باشند تا وقتی بیمار به ما رسید، معطل نشود.» با توجه به اینکه در بحث بیمه همگانی فرانشیز پرداختی از سوی بیماران کاهش یافته است، ناصحی گفت: «در بخش بستری سهم این بیماران (3دهک اول) تنها ۵درصد و در بخش سرپایی سهم پرداختی بیماران ۲۰درصد است. در سایر دهک‌ها نیز پرداختی بیمار در حوزه سرپایی ۳۰درصد و در بستری ۱۰درصد است. بیمه‌شدگان کمیته امداد و بهزیستی نیز فرانشیر بستری صفر دارند و اگر از مسیر خود وارد شوند از آنها ریالی هزینه در بخش بستری گرفته نمی‌شود. در بخش سرپایی هم تنها فرانشیز ۱۵درصدی از آنها گرفته می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: