کد خبر: ۳۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 11
شفاآنلاین-یک عضو هیات مدیره مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید از مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی تا حدامکان پرهیز کنند، گفت: مصرف مواد غذایی حاوی دانه‌های روغنی، موجب کنترل قندخون می‌شود، بنابراین بیماران باید از پروتئین های گیاهی، مواد مغذی و غذاهای کم کالری استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیامک بشردوست تجلی  با تاکید بر اینکه وجود یک ارتباط مناسب و مستمر بین بیماران دیابتی با مراکز تخصصی دیابت و ترمیم زخم ضروری است، گفت: براساس تحقیقات رعایت روش های مراقبتی و پیشگیری از ایجاد زخم، موجب کاهش 85 درصد آمار قطع عضو در این بیماران می شود. بیماران مبتلا به زخم پا باید جهت تشخیص مشکلات و اختلالات عصبی تحت ارزیابی و درمان به موقع قرار گیرند.

ابتلا به زخم پا در مردان بیش از زنان است

این عضو هیات مدیره کلینیک جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه سابقه ابتلا به زخم پا در مردان بیشتر از زنان است، گفت: اختلالات عصبی محیطی، مدت ابتلا، مصرف سیگار، اختلالات عروقی محیطی وعدم کنترل قند خون موجب تشدید این بیماری می شود.

بشردوست با اشاره به اینکه رطوبت بین ناحیه انگشتان موجب تشدید زخم می شود، گفت: خشک کردن نواحی زخم پس از استحمام از نکات ضروری است. همچنین به علت تشدید سریع زخم باید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی مانند قرمزی، پوسته شدن و زخم در بدن باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

این متخصص فیزیکال تراپی خاطرنشان کرد: این بیماران باید ناخن‌های خود را مرتب کوتاه کنند و هرگز بدون مشورت با پزشک خود زوائد یا کال های پوستی خود را کوتاه نکنند زیرا ممکن است موجب تشدید زخم شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید در صورت مشاهده هرگونه علائم کاهش یا افزایش قند خون خود به پزشک مراجعه کنند، یادآور شد: عدم کنترل قند خون عامل اصلی ابتلا به زخم پا است. افزایش ضربان قلب، سرگیجه، رخوت، سردرد، مرطوب بودن و سرد بودن پوست ازعلائم کاهش قند خون است.

بشردوست تصریح کرد: بیماران دیابتی باید از پروتئین های گیاهی، مواد مغذی و غذاهای کم کالری استفاده کنند و از مصرف غذاهای تحریکی و ترکیبی تا حدامکان پرهیز شود.

تمرینات ورزشی موجب تسریع در روند بهبودی زخم می شود

وی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید از مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی تا حدامکان پرهیز کنند، گفت: افزایش احساس ضعف، خستگی، تشنگی، کاهش اشتها، تکرر ادرار، اختلال بینایی و خارش پوست از علائم افرایش فشار خون است و انجام تمرینات ورزشی موجب تسریع در بهبودی این بیماری می شود.

مبتلایان به دیابت نباید در مصرف میوه‌های حاوی شکر طبیعی زیاده روی کنند

این عضو هیات مدیره مرکز جامع ترمیم زخم با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به زخم پا باید از انجام هرگونه حرکتی که موجب آسیب و ضربه به ناحیه زخم می شود پرهیز کنند، اظهار کرد: بیماران مبتلا به دیابت نباید در مصرف میوه های حاوی شکر طبیعی زیاده روی کنند. همچنین بهتر است از مصرف آبمیوه به جای میوه پرهیز شود.

مصرف مواد حاوی دانه‌های روغنی موجب کنترل قندخون می‌شود

بشردوست با بیان اینکه مصرف مواد حاوی دانه‌های روغنی موجب کنترل قندخون می‌شود، گفت: بیماران مبتلا به زخم پا با شدت خفیف دارای هیچگونه علائم خطرناکی نیستند، اگر چه طول درمان برای آن ها 6 ماه تا یک سال است. این بیماران دچار مشکلات عروقی نمی شوند.

این متخصص فیزیکال تراپی اظهار کرد: بیمارانی که دارای یک زخم فعال یا عفونت در ناحیه پا هستند، به علت ایجاد درد یا تورم در ناحیه پا باید هرچه سریعتر توسط پزشک معاینه شوند.

بشردوست افزود: مصرف دخانیات، رژیم غذایی پرچرب و عدم تحرک موجب افزایش خطر ابتلا به زخم پا در بیماران دیابتی می شود.

عدم مراجعه بیماران مبتلا به زخم پا ممکن است منجر به قطع عضو شود

وی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به زخم پا با شدت متوسط ممکن است دچار مشکلات پوستی شوند، خاطرنشان کرد: این بیماران ممکن است دچار اختلالات عروقی یا اختلالات حسی شوند. همچنین در صورت عدم مراجعه سریع به پزشک ممکن است دچار قطعی عضو نیز شوند.

این متخصص فیزیکال تراپی با تاکید به اینکه بیماران دیابتی باید پای خود را به صورت روزانه مورد ارزیابی قرار دهند، گفت: بررسی روزانه کف پا یا پشت بدن به وسیله یک آینه کوچک به علت عدم دید مستقیم از نکات ضروری است.

بشردوست با اشاره به پیشرفت تجهیزات و امکانات پزشکی جهت درمان زخم پا، تصریح کرد: ارزیابی صحیح، مستمر و جلوگیری از عوامل ایجاد کننده زخم برای این بیماران از نکات مهم است و موجب کاهش مدت درمان و بهبود بیماری می شود. همچنین آموزش روش های پیشگیری از ابتلاء به زخم پا از طریق رسانه‌ها، روش مناسبی در کاهش خطرات ناشی از زخم پا یا قطع عضو است.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: