کد خبر: ۳۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 11
شفاآنلاین-مد یا همان هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی و یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیور آلات، دانشی که از قرن های گذشته در اغلب کشورهای جهان رایج بوده و محققان بسیاری را برای این هنر ثروت آفرین مشغول به خود کرده است.
به گزارش شفاآنلاین،یکی از شاخه های شناخت فرهنگی هر تمدنی در ادوار گذشته، تاریخ لباس و پوشاک است.

لباس بخشی از تاریخ تمدن است که در آن تحولات شکل و فرم لباس از قدیمی ترین ایام تا زمان خاصی مورد بررسی ، مطالعه و تحقیق قرار می گیرد و با تغییر این نوع پوشاک رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول می شود.

مد هنری با اهمیت بالا که بی توجهی به آن با نگاه ملی در کشورمان سبب مهجوریت آن شده و فضایی را برای رخنه سلایق سایر کشورها فراهم کرده است .

دانشمندان علوم رفتاری معتقدند که انسان ها ازابتدای تاریخ علاقمند به پوشش لباس بودند ، این روند از اوایل قرن 16 میلادی شتاب بیشتری گرفت وعلم ودانش مد در جوامع بشری رشد چشمگیری یافت.

این هنر در دنیای کنونی تبدیل به صنعتی درآمدزا برای هنرمندان شده تا آنان با بهره مندی از ارزش های موجود در جامعه خویش هر سال مد لباس جدیدی را تعریف کنند.

مد اما در ایران اسلامی تا چند سال گذشته غریبانه مانده بود و اغلب پوشاک موجود در بازارها یا وارداتی و یا اینکه از الگوی سایر کشورها بهره مند می شدند.

شاید بتوان نخستین جرقه های تاثیرپذیری فرهنگ مد و لباس در ایران را از دوران ناصرالدین شاه قاجار دانست ، هر چند اندک اما با کپی برداری صرف از لباس برخی زنان اروپا صورت گرفت و این غرب زدگی در دوران رضا شاه پهلوی به اوج خود رسید و توسط منورالفکران آن مقطع گسترش یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) این روند غربزدگی متوقف شد و فرهنگ پوشش اسلامی در جامعه رواج یافت اما به سبب ناآرامی های اوایل انقلاب و سپس شروع جنگ تحمیلی این هنر - دانش و علم دانشگاهی در کشور به کما رفت؛ برخی دولتمردان آن زمان نیز همچون رییس جمهوری وقت حضرت آیت الله خامنه ای به دفعات از این رویه گله مند بودند.

دشمنان نظام ایران اسلامی از همین رخنه پس از شکست نظامی سوء استفاده کرده و تهاجم فرهنگی گسترده ای را آغاز کردند که در مقاطعی هم تاثیرگذار بود.

رهبرمعظم انقلاب درتیرماه سال 83 در دیداری با دانشجویان و استادان دانشگاه های همدان در بخشی از فرمایشات خود فرمودند: «البته تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود با این که بنده با مُد و تنوع و تحول در روش های زندگی مخالفم؛ نخیر، مُدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمیِ رقابت های کودکانه نباشد،عیبی ندارد. لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا می کند، مانعی هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبله نمای این مُدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است... خودتان طراحی کنید و خودتان بسازید.

بنده زمان ریاست جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی قضیه طرح لباس ملی را مطرح کردم و گفتم بیایید یک لباس ملی درست کنیم؛ بالاخره لباس ملی ما که این کت و شلوار نیست. البته من با کت و شلوار مخالف نیستم؛ خود من هم گاهی اوقات در ارتفاعات یا جاهای دیگر ممکن است کاپشن هم بپوشم؛ ایرادی هم ندارد؛ اما بالاخره این لباس ملی ما نیست...

... من و شما که ایرانی هستیم، لباسمان چیست؟ شما نمی دانید لباس ما چیست؛ البته من نمی گویم طرح این لباس حتماً باید برگردد به لباس پانصد سال قبل؛ ابداً. من می گویم بنشینید برای خودتان یک لباس طراحی کنید. البته الان این را از شما نمی خواهم؛ این را من در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم. آن روز ما یک بخش دولتی را مأمور کردیم و گفتیم دنبال این کار بروید. یک کارِ مقدماتی هم کردند، اما آن را به جایی نرساندند؛ دوره ی ریاست جمهوری ما هم تمام شد! من می خواهم بگویم اگر شما موی سرتان را میخواهید آرایش کنید، اگر میخواهید لباس بپوشید، اگر می خواهید سبک راه رفتن را تغییر دهید، بکنید؛ اما خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید.»

سرانجام قانون ساماندهی مد و لباس مشتمل بر11 ماده و سه تبصره در جلسه علنی مورخ دوازدهم دی ماه 1385 مجلس شورای اسلامی تصویب و در دی ماه همان سال به تایید شورای نگهبان برای ابلاغ به دولت وقت ارسال شد.

در ماده یک قانون ساماندهی مد و لباس آمده است: به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی ، ارج نهادن ، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی ، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز در راستای ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است برای پی ریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون ، کارگروهی را تشکیل دهد.

بنیاد ملی مد و لباس براساس این احساس نیاز درسال تیرماه سال 91 تاسیس شد و معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از تدوین برنامه و طرح جامع لباس بر طبق نگاه علمی، سلایق مردم و عرضه و تقاضا و با تاکید بر ایده های داخلی خبر داد.

پس از پیروزی حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با روی کار آمدن دولت یازدهم، روند کار کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزات فرهنگ و ارشاد شتاب بیشتری گرفت.

علی جنتی از ابتدای تصدی کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به دفعات از حمایت این وزارتخانه از بنیاد ملی مد و لباس و هنرمندان فعال در این راستا بر اساس منویات رهبری تاکید کرد.

جنتی در مراسم اختتامیه سومین جنشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: امروزه تولید لباس و مد صنعتی سودآور شده که نمی توان از مزایای آن غافل شد زیرا نهادینه کردن پوشش با معیارهای اسلامی سبب رشد تولید و کسب و کار، ایجاد اشتغال، تقویت صنعت نساجی می شود.

وی افزود: اکنون وقت آن است که ساختار ازهم گسسته مد نظام مند شود تا صاحبان ایده و تولیدکنندگان با هم افزایی برای تحقق سریع این صنعت گام بردارند.

این روند دولت یازدهم بار دیگر کور سوی امیدی را در دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران زمین روشن کرد تا هنرمندان ایران اسلامی با تاسی و الهام از ارزش ها و معیارهای موجود در جامعه بتوانند از ظرفیت های غنی و سرشار این سرزمین در خلق آثار خویش بهره مند شوند.

بر اساس یک نظریه روان شناختی برای هر موضوعی که در جامعه تازگی داشته باشد مخالفت ها و ایستادگی هایی هم به وجود می آید و این امر در ترویج آثار هنرمندان کارگروه مد و لباس نیز استثناء نداشت و از همان ابتدای امر برخی با بهانه های واهی سعی در توقف این روند و رویه داشتند.

این افراد که گاهی در کسوت چهره های سیاسی نیز مشاهده شده اند به سبب اغراض سیاسی و جناحی از سویی اقدامات دولت یازدهم را در زمینه ترویج پوشاک ایرانی اسلامی مذموم می شمردند و از سویی با انتقادهای تخریب کننده سعی در القای کم کاری مسوولان در زمینه حجاب و عفاف در جامعه داشته اند.

این روند حتی به جایی رسید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در خانه ملت به استیضاح کشانده و تصاویری از زنان ساپورت پوش را در محلی که مامن مردمان این سرزمین در راستای پاسداشت از حقوقشان است را پخش کردند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های بنیاد مد و لباس اظهار کرد: باید مردم کشور را از عادت ناصحیح پوشیدن لباس خارجی بازداریم، چرا که علی رغم تاریخی کهن اما متاسفانه شاهد استفاده از لباس های تقلیدی هستیم.

وی با اشاره به تاثیرات مد و لباس در بهداشت روانی جامعه افزود: بخشی از بهداشت روانی جامعه از طریق مد و لباس تأمین می شود، اما ما هم اکنون مشکلات جدی را در این زمینه داریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: باید در طراحی مد و لباس جریان ساز باشیم تا مانع از تهاجم فرهنگی از سوی غرب در حوزه مد و لباس شویم.

قبادی با اشاره به اینکه همه دست اندرکاران از تولیدکنندگان گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها باید در این رابطه با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل کنند، افزود: باید با جریان های ضد فرهنگ و بی فرهنگ در جامعه توسط نیروهای انتظامی و عوامل نظارتی برخورد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مقوله عفاف و حجاب موضوعی چند بخشی و بین بخشی است، گفت: وزارت ارشاد در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده است.

قبادی می گوید : باید صورت مسئله را تغییر دهیم ، متاسفانه در طی سال های اخیر تهاجم فرهنگی در کشور صورت گرفته که باید مانع از آن شویم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه تهاجم چند دهساله را از دوران قاجار تاکنون در کشور شاهد هستیم، اظهار داشت: برخوردهای سلبی و نظارتی به تنهایی در حوزه مد و لباس کافی نیست.

یادآور می شود هفته گذشته و با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس، به منظور ارائه الگوهای برتر لباس اسلامی، نمایش زنده لباس های اجتماع و عروس اسلامی ویژه بانوان برگزار شد.

در این نمایش سه روزه، برندهای متنوع لباس ایرانی به نمایش آثار برتر این حوزه در فضای تفکیک شده بانوان و با حفظ موازین اسلامی پرداخته شد.

این اقدام در راستای سیاست های ترویجی الگوهای برتر لباس ایرانی و اسلامی و معرفی سبک زندگی اسلامی و ایرانی برای بهره وری هر چه بیشتر طراحان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفته است.

این در حالی است که موسسه برگزار کننده از موسسات تک منظوره دارای مجوز در این حوزه بوده و استقبال گسترده ای نیز از این نمایش زنده که در شرایط استاندارد و مطلوب بانوان برگزار شد، صورت گرفته است.

همچنین در یکی از برنامه های این نمایش زنده ویژه آقایان نیز با حضور جمع گسترده ای از طراحان و تولیدکنندگان برگزار شد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس، در دو سال گذشته، براساس قوانین مصوب و الگوهای رفتاری اسلامی و ایرانی از برگزاری نمایش زنده لباس های اسلامی و ایرانی در چهارچوب فرهنگ اسلامی حمایت کرده و البته در مواردی که خلاف قوانین رفتار شده از ادامه فعالیت موسسات متخلف نیز جلوگیری کرده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: