کد خبر: ۳۰۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 10
بر اساس ارزیابی صورت گرفته ۸۰ درصد دانشجویان ما در سلامت کامل روانی هستند و مشکلی ندارند.
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از افزایش دو برابری آمار دانشجویان سیگاری پس از شیوع کرونا خبر داد و گفت: اگر چه دانشجویان پسر بیشتر از دختران سیگاری هستند، اما میزان گرایش به استعمال سیگار در بین دختران دانشجو نیز رو به افزایش است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر ابراهیم نعیمی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: حدود ۵ درصد دانشجویان دانشگاه‌های ما دچار مشکلات و ناراحتی‌هایی هستند که به عنوان آسیب روانی محسوب می‌شود و از ۹۵ درصد باقی مانده ۱۵ درصد دانشجویان ما افرادی هستند که مشکلات و نقص‌هایی دارند، اما این نقص‌ها به معنای آسیب‌های روانی نیست، بلکه فقدان مهارت محسوب می‌شود و لازم است دانشجویان مهارت‌های لازم را یاد بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: همه افراد ممکن است در طول زندگی خود دچار استرس شده و یا با تعارض‌هایی مانند فقدان تصمیم گیری صحیح مواجه باشند. آن ۱۵ درصد دانشجویان ما که مشکلاتی دارند نیز با این مسئله مواجه هستند و نیاز به ارتقای مهارت‌هایی دارند که با مشاوره حاصل می‌شود و نه با درمان مطلق.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته ۸۰ درصد دانشجویان ما در سلامت کامل روانی هستند و مشکلی ندارند.

دکتر نعیمی یادآور شد: مهم‌ترین مشکل ۵ درصد دانشجویانی که دچار ناراحتی‌های روانی هستند، استرس و فشارهای روانی است که تخلیه نشده و در نتیجه به دلیل تخلیه نشدن بار روانی متراکم، نابهنجاری‌های رفتاری- روانی و مشکلات متعددی در آنها ایجاد شده است.

وی افزود: رصد ما از وضعیت سلامتی دانشجویان از دو مسیر انجام می شود. یکی انجام طرح پایش سلامت روان و دوم جمع بندی نظام مسائلی است که دانشجویان ما برای حل و فصل آنها به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: معمولا دانشجویان دوره کارشناسی با آسیب‌هایی مواجه می شوند که بیشتر نیازمند همراهی مراکز مشاوره هستند، اما در مجموع دانشجویان ما جزو سالم‌ترین اقشار جامعه هستند و در بهترین وجه سلامت روانی قرار دارند.

نعیمی در خصوص میزان شیوع اعتیاد بین دانشجویان نیز تاکید کرد: قطعا یکی از چالش‌های ما در حوزه سلامت دانشجویان، مباحث اعتیاد و انواع مواد است، از نظر ما حتی یک دانشجوی مبتلا به این آسیب نیز زیاد است.

وی ادامه داد: در مجموع برایند کشوری بیانگر این است که اعتیاد، آسیب بزرگ دانشجویان نیست. آسیب جدی موجود بین دانشجویان شیوع سیگار است که سلامت عزیزان ما را نشانه گرفته و باید در این زمینه اقدامات مؤثری در هم افزایی بین بخشی درون دانشگاه و نهادهای خارج از دانشگاه انجام شود. در این خصوص اولویت با پیشگیری و توانمندسازی روانی – اجتماعی دانشجویان است.

وی گفت: مهم‌ترین محوری که برای کاهش ابتلای دانشجویان به سیگار و دخانیات لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد، تلاش برای ارتقای سواد سلامت روان در ابعاد چندگانه و به ویژه آموزش مهارت زندگی است، چون پایه اساسی برای اصلاح نگرش‌ها در حوزه شناختی که انجام شود، دو حوزه دیگر نگرش یعنی عواطف و رفتارها نیز متاثر از آن تغییر پیدا خواهند کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان ما مهارت حل مسئله را به درستی نمی‌دانند، لذا در برخورد با چالش های زندگی به واسطه وجود همین ضعف؛ از راه و روش نادرستی برای حل مسائل خود استفاده می‌کنند، از جمله به استعمال دخانیات و سرخوشی کاذب و کوتاه ناشی از آن وابسته می‌شوند، در حالی‌که یادگیری و البته به‌کارگیری مهارت‌های زندگی در زندگی، باعث رشد و ارتقای فردی و قرارگرفتن در مسیر سلامت می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین محوری که برای کاهش تمایل دانشجویان به مصرف سیگار و دخانیات افزایش مهارت‌های زندگی است؛ متاسفانه تعداد گرایش دانشجویان ما به مصرف در مقایسه با دوره قبل از کرونا بیش از دو برابر افزایش یافته است و با وجودی که دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر سیگاری هستند؛ اما میزان گرایش به استعمال سیگار در بین دختران دانشجو نیز رو به افزایش است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: