کد خبر: ۳۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 09
شفاآنلاین-مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نسبت به کاهش ظرفیت 40 درصدی رشته‌های پزشکی و شیوه تأثیر معدل دانش‌آموزان در کنکور سراسری 93 و سهمیه رزمندگان اعتراض کرد.

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از از روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان شمالی، سیدمحمد لنگری گفت: سالانه قریب به 550 هزار نفر شرکت کننده در رشته علوم تجربی به امید پذیرفته شدن در رشته‌های پزشکی در کنکور شرکت می‌کنند.

او گفت: با توجه به میزان داوطلبان این رشته در مقایسه با آمار 150 هزار نفری رشته ریاضی، مشخص می‌شود که گرایش به این رشته بسیار زیاد است، اما متأسفانه همه ساله شاهد کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی نسبت به سال قبل هستیم، به طوری که در سال جاری این روند کاهش به 40 درصد رسیده است.

لنگری ادامه داد: قطعاً با این شرایط نخبه‌ترین دانش‌آموزان با معدل بالای 19 نیز از ورود به رشته‌های پزشکی محروم خواهند بود و متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت و درمان به راحتی با عواطف و احساسات 550 هزار داوطلب رشته‌های تجربی بازی می‌کنند.

لنگری گفت: از طرفی سازمان سنجش بدون اطلاع از تأثیر معدل و تأثیر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته‌ها به جای 25 درصد، 18 درصد در نظر گرفته است، در صورتی که اگر سازمان سنجش این موضوع را در نظر داشت، این کار را انجام دهد باید دو سال قبل و در زمانی که دانش‌آموزان می‌توانستند تغییر رشته دهند، این را رسماً اعلام می‌کردند، اجرای این طرح بدون اطلاع‌رسانی قبلی ظلمی آشکار به دانش‌آموزان تجربی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در خصوص مصوبه مجلس با موضوعیت سهمیه رزمندگان با بیان اینکه بنده به عنوان یک رزمنده و خانواده شهید این مصوبه را یک ظلم به دانش‌آموزان نخبه می‌دانم، گفت: در گذشته 40 درصد سهمیه پذیرش دانشگاه به رزمندگان و 60 درصد باقی به شکل آزاد بود که این 60 درصد نیز بین مناطق تقسیم می‌شد، اما چون عملاً هیچ رزمنده‌ای وجود نداشت که استفاده کند و از این ظرفیت فقط یک یا دو صد استفاده می‌شد و الباقی ظرفیت بین مناطق تقسیم می‌شد، لذا یک عدالت نسبی ایجاد می‌کرد.

او گفت: در مصوبه اخیر مجلس مبنی بر این که کاهش این سهمیه به 20 درصد و استفاده از این سهمیه برای فرزندان جانبازان عملاً ظرفیت دانشگاه‌ها توسط فرزندان جانبازان پر می‌شود، لذا این امر موجب می‌شود دانش‌آموزان نخبه از پذیرفته شدن در دانشگاه‌های برتر محروم شوند.

او گفت: بر این اساس اگر دانشگاه تهران 100 نفر دانشجو می‌گیرد، 20 درصد آن برای رزمندگان و جانبازان کنار گذاشته می‌شود، 56 نفر به صورت ناحیه‌ای برای دانش‌آموزان ناحیه تهران است و در نهایت تنها 24 درصد آن به سایر مناطق اختصاص می‌یابد که احتمال قبولی برای دانش‌آموزان مناطق 2 و 3 خیلی کم است.

لنگری گفت: این امر موجب می‌شود دانش‌آموز بجنوردی با رتبه 50 در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته نشود، اما دانش‌آموزی از تهران با رتبه نزدیک به 300 پذیرفته گشود و دانش‌آموزی با سهمیه رزمندگان با رتبه 8 هزار در این دانشگاه درس بخواند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: لذا با عنایت به این که بنده از نزدیک در جریان تلاش‌های دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بوده‌ام، از نمایندگان مجلس تقاضا دارم نسبت به این بی‌عدالتی اقدامی اساسی انجام دهند و حداقل در خصوص افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و دارویی و شیوه تأثیر معدل در سال جاری اقدام نمایند.

لنگری گفت: در سال جاری با وجود کاهش ظرفیت در رشته‌های پزشکی و افزایش ظرفیت در دانشگاه بین‌المللی که هزینه‌های هر ترم آن بالغ بر 13 میلیون تومان شده، تمهید این شرایط برای کسانی که تمکن مالی ندارند، به ویژه برای فرهنگیان و خانواده‌های کارکنان دولت که از قشر متوسط جامعه هستند، خسارت جبران‌ناپذیری بر این عزیزان و خانواده‌های آنها وارد می‌شود.

خبرآنلاین

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
0
0
شهرستان زاهدان با وسعت 36581 كيلومتر مربع مركز استان بوده و از 3 شهر زاهدان- ميرجاوه و نصرت آباد تشكيل شده است.

اين شهرستان شامل بخشهاي مركزي، نصرت آباد وكورين بوده و تعداد 8 دهستان و 1439 پارچه آبادي دارد.

جمعيت اين شهرستان بالغ بر 587541 نفر بوده كه 8/78 درصد درشهرها ساكن ميباشند0 اين شهرستان در مسير شاهراههاي پاكستان،هندوستان، خراسان ، كرمان وبلوچستان واقع شده و وجود فرودگاه بين المللي زاهدان وراه آهن ايران ، پاكستان و همچنين مراكز آموزشي مختلف و بازارچه مرزي ميرجاوه موقعيت ممتازي به اين شهرستان داده است.

مسافت زاهدان تا تهران 1494 كيلومتر ميباشد.

متوسط ساليانه دماي هوا در زاهدان 82/19 درجه سانتيگراد و متوسط ساليانه رطوبت نسبي هوا 3/30 درصد ميباشد0ميزان بارندگي در 7 ماهه سال 82 درشهرستان زاهدان 2/8 ميلي متر بوده است0 اراضي زير كشت محصولات زراعي اين شهرستان بالغ بر 13616 هكتار ميباشد كه 45% را گندم و مابقي را جو ،نباتات علوفه اي،يونجه، ذرت دانه اي و علوفه اي سبزيجات و محصولات جاليزي به خود اختصاص داده است0 اراضي زير كشت محصولات دائمي آن بالغ بر 4561 هكتار و شامل باغات زيتون و خرما و پسته ميباشد0 دراين شهرستان تعداد 308 واحد صنعتي بزرگ و كوچك در زمينه هاي غذايي، نساجي، شيمي، پلاستيكي ، كاني، غير فلزي و تجهيزات برق و الكترونيك ومواد شيميايي فعاليت دارند 0 تعداد 3 شهرك صنعتي كامبوزيا شهرك صنعتي كارگاهي و شهرك صنعتي ميرجاوه در اين شهرستان وجود دارند0 همچنين در شهرستان زاهدان تعداد 6 هتل و 10 مهمانپذير آماده پذيرايي ميهمانان مي باشند.

شهرستان زاهدان در بخشهاي صنعت و معدن ، قطعه سازي خودرو ،صنايع كشاورزي و صنايع تبديلي مواد غذايي ، صنايع مرتبط با سنگهاي تزئيني و ساختماني ، مس و منگنز ، فرآوري كروميت( باوجود معادن غني و سرشار) و بازرگاني و تزانزيت كالا با عنايت به مزيت همجواري با كشورهاي پاكستان،افغانستان وواقع شدن در كريدور شمال و جنوب قابليت سرمايه گذاري دارد.





شهرستان زاهدان به علت موقعيت ممتاز جغرافيايي و... يكي از شهرهاي مهم استان به حساب مي آيد. پل محرابي (زرنج)، قلعه سام، مسجد شاه علي، زيارتگاه ملك سياه، شهر باستاني زرنج، كاروانسراي رباط شورگز، منار سكوت (دخمه هاي زرتشتي)، پيشاوران، مسجد زرنج، مصلاي زرنج، بيمارستان زرنج، قلعه فتح، قلعه گاوك، قلعه كوهك و تخته پل از جمله مكانهاي ديدني و تاريخي شهرستان زاهدان به شمار مي آيند.

شهرستان زاهدان به علت موقعيت ممتاز جغرافيايي و قرار گرفتن در سر شاهراه هاي پاكستان، هند و استان هاي خراسان، كرمان، بلوچستان و همچنين وجود فرودگاه و راه آهن ايران-پاكستان و داشتن مراكز آموزشي از قبيل دانشگاه، دانشسراي عالي، انستيتو تكنولوژي، مدرسه عالي بهداشت، دانشكده پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نور مركز استان بوده و شايد مهمترين شهر استان به حساب آيد.

بيش تر مردم زاهدان از ايل بلوچ، مخصوصا طوايف "ريگي" و "نارويي" هستند، اما عده اي از مردم زابل، بيرجند، بم و كرمان نيز در اين شهرستان به سر ميبرند. مردم اين شهرستان آريايي نژاد هستند و به زبان فارسي با گويش هاي بلوچي و كرماني سخن ميگويند. قالي بافي، سوزن دوزي و حصيربافي، مهم ترين صنايع دستي اين منطقه به شمار مي آيند. قالي هاي اين شهرستان كه با طرح بلوچ و داراي نقش هاي مودخاني گلدار و گل ميان هستند؛

بعد از خرما دومين محصول صادراتي زاهدان به شمار مي رود. گليم و جاجيم نيز در اين منطقه با طرح بلوچ بافته مي شود. سوزن دوزي از صنايع رايج منطقه محسوب ميشود كه فرآورده هاي آن از قبيل دستمال سفره، آباژور و انواع پيراهن مورد مصرف مردم داخل و خارج از شهرستان قرار مي گيرد.

پل محرابي (زرنج)، قلعه سام، مسجد شاه علي، زيارتگاه ملك سياه، شهر باستاني زرنج، كاروانسراي رباط شورگز، منار سكوت (دخمه هاي زرتشتي)، پيشاوران، مسجد زرنج، مصلاي زرنج، بيمارستان زرنج، قلعه فتح، قلعه گاوك، قلعه كوهك و تخته پل از جمله مكانهاي ديدني و تاريخي شهرستان زاهدان به شمار مي آيند.
شهرستان زاهدان يكي از شهرهاي جديد و تازه تاسيس استان است كه قدمت آن به كمتر از 100 سال مي رسد. محوطه اسلامي زاهدان كهنه در 27 كيلومتري جنوب شرقي زابل و در شمال حوزه زهك سيستان واقع شده است. بقاياي اين شهر از پنج بخش مجزا به نامهاي قلعه، ارگ اول، ارگ دوم، شارستان و ربض تشكيل گرديده. غير از ربض كه فاقد حصار است، هر يك از ديگر بخش هاي اين lمحوطه عظيم با حصاري قطور و برج هاي مستحكم خشتي محصور شده اند. زاهدان كهنه يكي از بزرگترين شهرهاي ايران در سده هاي ميانه اسلامي است كه فقط وسعت مجموعه قلعه، ارگ و شارستان محصور آن به حدود 325 هكتار مي رسد.
زاهدان كهنه يا شهر سيستان بنا بر تحقيق آنوبانيني در اوايل قرن پنجم هجري قمري و پس از آن كه شهر زرنگ اعتبار سياسي و نقش مركزي خود را از دست داد بنياد نهاده شد و تا زمان حمله تيمور گوركاني در سال 785 ه.ق. بدون وقفه دارالحكومه سيستان بوده است. نام اصلي اين محوطه باستاني، شهر سيستان بوده و زاهدان نامي است كه بعد از حمله تيمور لنگ به اين شهر تاريخي داده شده است. هنگامي كه تيمور شهر سيستان را كه دارالحكومه بوده است تصرف كرد، مطابق عادت خويش هنرمندان، دانشمندان، صنعتگران، عرفا و زهاد را از ديگر مردم جدا كرده و آنها را به جان امان داد، مشروط بر آنكه آنها نيز به زادگاه او در سمرقند رفته، باقي عمر خويش را صرف خدمت به آباداني آن ناحيه بكنند. در اين بين چهل و چهار تن از عرفا و زهاد بزرگوار سيستان، از اين بخشش مشروط تيمور استقبال نكردند و مردن در زادگاه خويش را به رفتن در سرزمين دشمن ترجيح دادند. تيمور كه اين جسارت و سرسختي را ديد بر آشفت و دستور داد همه آن چهل و چهار تن را از دم تيغ گذرانده و در يك گور دسته جمعي دفن كنند. از آن پس تاكنون مردم سيستان به پاس احترامي كه براي آن چهل و چهار پير قايل بودند نام اين شهر را كه مدفن آن بزرگواران بود، زاهدان گذاشته اند.

شهر سيستان (زاهدان قديمي) در حمله وحشيانه تيمور لنگ درسال 785 ه.ق تخريب شد. (تيمور در يكي از سبعانه ترين كشتارهاي تاريخ بشريت دو هزار نفر از مردم اين شهر را زنده زنده درون جرز ديوار گذارده و ديوار را اندود.) و سپس با حمله شاهرخ تيموري در سال 811 هجري قمري كه با خرابي سده هاي سيستان همراه بود، به تباهي كشيده شد و از آن پس براي هميشه در بستر تاريخ خفته ماند.






کم کردن ظرفيت ها خلاف فرمايشات رهبر است. اگر که پزشکان ما زياد اند واين رشته ها اشياع شده راهش کم کردن ظرفيت ها وسوزاندن زحمت هاي کنکوريها نيست بلکه با توجه به پيشرفت سريع اين رشتها ودر عين حال عقب بودن در اين رشته ها از بعضي کشور هاي دنيا وهمچنين تقاضاي زياد براي آنهاو هوش سرشار ايرانيان در اين رشته ها بايد ظرفيت ها را همانند رشته هاي معمول الان بالاتر برد طوريکه قبول شدن در آنها سخت نباشد آنگاه ميبينيم که کساني که به خاطر پول علاقه مند به تحصيل دراين رشته ها هستند با اندکي فکر کردن از آنها صرف نظر ميکنند وبه دنبال راهي ديگر براي درامد بالا ميروند و شاهد پيشرفت روز افزون علاقه مندان به دروس اين رشته ها وانتخاب رشته تحصيلي از زوي علاقه به درس خواهيم بود وديگر پزشک زير ميزي بگيري که پول برايش از جان مردم مهم تر باشد نخواهيم ديد . به اميد آن روز
نگین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
0
کاملاحق باشماست ؛فکری به حال امثال من که هیچ سمیه ای جز محروم بودن ازتمام امکانات آموزشی نداریم بکنید.
فریادازاین همه ظلم فریاد....
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: