کد خبر: ۳۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 09
شفاآنلاین- رييس‌جمهوري در روز آخر سفرش به استان چهارمحال و بختياري حرف‌هايي داشت كه پيام آن منحصر به اين استان نبود، از جمله پيام‌هايي درباره اشتغال در دولت قبل، وضعيت هزينه كردن درآمدهاي نفتي در سال‌هاي گذشته و بحث حقوق زنان.

در اين يك سال گذشته حسن روحاني هر از چند گاهي بهتر ديده تا با منتقدان خود رك و راست‌تر حرف بزند. اين‌بار شنيدن سخنان صريح رييس‌جمهوري سهم علما و ايثارگران و برگزيدگان و همين‌طور اعضاي شوراي اداري استان چهار محال و بختياري بود. دو جلسه‌يي كه حكم اختتام سفر روحاني به اين استان را داشتند.


روحاني ابتدا صبح روز پنجشنبه در جلسه شوراي اداري استان چهارمحال و بختياري دفاع از حقوق زنان و همين‌طور بحث هزينه كردن درآمدهاي نفتي سال‌هاي گذشته را به عنوان محور سخنان خود قرار داد و باز هم مثل هميشه از «افراطي‌گري‌ها» گلايه كرد، «افراطي‌گري»هايي كه به زعم او كشور را در وضعيت نامناسبي قرار داده‌اند.


از جمله اينكه تاكيد كرد: «براي دولت تدبير و اميد فرقي بين اين طايفه و آن طايفه، مذهب و مرد و زن وجود ندارد و هركس شايسته‌تر است كار را بر دوش بگيرد. » اين مقدمه‌يي بود تا حسن روحاني در يكي دو جمله كوتاه، اما مهم نظرش درباره وضعيت و موقعيت زنان را بگويد: «مگر مي‌شود 50 درصد جامعه ما يعني زنان به بهانه‌هاي مختلف به كار گرفته نشوند. زن‌هاي ما اهل عفافند و اين جامعه اسلامي و اخلاقي است و زنان ما پيشتاز اخلاق هستند. »


اين قسمت از سخنان روحاني علي‌الخصوص در اين روزها بسيار معنادار است، روزهايي كه تفكيك جنسيتي كارمندان در شهرداري به يك چالش سياسي تبديل شده است. چندان بيراه نيست اگر اين جملات كوتاه روحاني را ناظر به اقدام اخير رقيب انتخاباتي او در 24 خرداد بدانيم كه اكنون در شهرداري تهران دستور جداسازي زنان و مردان را صادر كرده است؛ دستوري كه موجب بروز اختلافاتي بين جريان‌هاي سياسي كشور هم شده است. اختلافات اخير حتي به شوراي شهر پايتخت هم كشيده شده و اكنون روحاني مي‌گويد: «جامعه ما آرامش مي‌خواهد؛ چراكه افراط‌گري و شعار دادن مشكلي را حل نمي‌كند و بايد براي خدمت به مردم به صحنه بياييم. »


بعد از اين هم رييس‌جمهوري سراغ مساله ديگري رفت؛ فساد دولت گذشته و انتقاد از حمله به دولت يازدهم. جايي كه او با اشاره به مديريت دولت‌هاي نهم و دهم گفت: «با بي‌عقلي‌ها كاري كردند كه آنها بيايند و نفت ما را تحريم كنند.»


وي با بيان اينكه «تحت نام دور زدن تحريم‌ها، نفت را دادند به عده‌يي و بردند و خوردند و ملت ايران را دور زدند»، افزود: «بازي‌هايي كه برخي اين روزها درمي‌آورند و مي‌گويند فلان‌جا رانت شد، براي پوشاندن اين رسوايي‌ها است. ما قصد دعوا با كسي نداريم ولي مردم بايد بدانند در سال‌هاي گذشته چه بر سر آنها گذشته است. » وي با اشاره ضمني به اتهامي كه طي ماه‌هاي گذشته توسط احمد توكلي درباره آنچه كه او «رانت 650 ميليون يورويي» در واردات نهاده‌هاي كشاورزي مي‌داند، گفت: «مگر مي‌توانند اين دولت پاك را لكه‌دار كنند؟ فساد غرق شده سال‌هاي پيش را مگر مي‌شود با اين سر و صداها شست؟ آنها بايد بيايند پاسخ دهند. اين دولت اعتقادش بر اين است كه با رانت، فساد، جناح‌بازي، حزب‌بازي و طايفه‌بازي نمي‌توان كشور را به پيش برد. » دقايقي مانده به نيمه شب پنجشنبه هم نوبت ايثارگران، علما و برگزيدگان استان چهارمحال و بختياري بود كه شنونده سخنان رييس‌جمهوري باشند؛ سخناني كه باز هم از اين دست حرف‌هاي شنيدني خالي نبود.


روحاني در اين نشست سراغ بحث اشتغال در دولت قبل رفت و گفت: «آمار بيكاري در كشور تكان‌دهنده است. از سال 86 تا 91 يك اشتغال خالص نداريم. اشتغال داشته‌ايم و به همان نسبت عده‌يي بيكار شده‌اند و آمار به ما مي‌گويد كه در مجموع اشتغال صفر بوده است. اشتغال صفر يعني فاجعه بزرگ براي كشور، بيكاري بزرگ‌ترين معضل جامعه امروز ما مثل خشكسالي و كم‌آبي و معضل محيط زيست است و ما هيچ راهي جز اولويت‌بندي معضلات و مشكلات و اولويت‌بندي راه‌حل‌ها نداريم.» اين موضوع يك بار در روزهاي اول آغاز به كار دولت يازدهم هم توسط رييس‌جمهوري و برخي ديگر از مقامات دولتي مطرح شده بود و مورد انتقاد جدي مسوولان دولت نهم و دهم قرار گرفته بود.

 

جملات كليدي سخنان رييس‌جمهوري در جلسه شوراي اداري استان چهار محال و بختياري


اين دولت معتقد است با رانت، فساد، خويشاوندبازي، جناح‌بازي، حزب‌بازي و طايفه‌بازي نمي‌توان كشور را به پيش برد. بايد متحد باشيم و كار بايد به هركس كه شايستگي بيشتري دارد واگذار شود.


سياست خارجي مي‌تواند پشتوانه خوب براي اهداف ملي و برنامه‌هاي اقتصادي ما و همچنين اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشد. معناي اقتصاد مقاومتي اين است كه در اقتصاد به نقطه‌يي برسيم كه ديگران نتوانند به راحتي ما را اذيت كنند. اگر پيوند اقتصاد ما با اقتصاد جهاني مستحكم شود، دشمن نمي‌تواند به راحتي ما را از پا درآورد، تحريم كند و به ما آزار برساند.


دولت بايد گوش شنوايي براي شنيدن مطالبات، هدايت‌ها و نقد مردم داشته باشد. كشور بايد در همه بخش‌ها توسط مردم هدايت شود. اگر مي‌خواهيم پيشرفت كنيم بايد كار را به مردم واگذار كنيم و دولت بايد تسهيل‌كننده كار باشد.


نقدها، دغدغه‌ها و حرف‌هاي مردم در سراسر كشور حتي در روستاها با تهران متفاوت نيست. دغدغه‌هاي سراسر كشور، دغدغه توسعه است و همه مي‌خواهند كشور پيشرفت كند و هر جايي كه سفر مي‌كنيم مردم از ما راه و راه‌آهن، فولاد و بهره‌برداري بهينه از آب را مطالبه مي‌كنند.


اكنون هيچ كشوري نيست كه نسبت به اينكه ايران غني‌سازي داشته باشد ترديدي داشته باشد. امريكا هم ترديد ندارد بحث در اين است كه سانتريفيوژ‌ها و توليد ما چه مقدار باشد آن هم براي يك برهه زماني كوتاه نه براي هميشه. همه قبول دارند كه بعد از يك دوره كوتاه ايران مثل همه كشورهاي عضو ان‌. پي‌. تي، غني‌سازي مي‌خواهد.

 

جملات كليدي سخنان رييس‌جمهوري در جمع علما، ايثارگران و برگزيدگان


ايران بزرگ‌ترين قدرت منطقه‌يي است كه به عراق، سوريه و لبنان در مبارزه با تروريسم و به ملت فلسطين در برابر صهيونيسم جنايتكار، كمك مي‌كند. ايمان، ايستادگي، وحدت، فداكاري و ايثار تنها راه نجات ماست. اين ملت عظيم با وجود همه مشكلات ناشي از برخي بي‌تدبيري‌ها و مشكلاتي كه دشمن به وجود آورده، قدرتمندترين ملت منطقه است.


اگر نتوانيم روند خشك شدن درياچه اروميه را مهار كنيم، توفان نمك 10 تا 14 استان كشور را نابود خواهد كرد. بيكاري بزرگ‌ترين معضل جامعه امروز ما مثل خشكسالي و كم‌آبي و معضل محيط زيست است و ما هيچ راهي جز اولويت‌بندي معضلات و مشكلات و اولويت‌بندي راه‌حل‌ها نداريم.


نقد دولت نه حق شما كه وظيفه شماست. دولت به نقد عالمانه افتخار مي‌كند و بايد از طرف صاحبنظران و نخبگان نقد دلسوزانه شود. ترديدي نيست ما خطا و اشتباه مي‌كنيم و اين ملت به عنوان صاحبان كشور، انقلاب و نظام وظيفه دارند كه ما را نقد كنند.


به گزارش اعتماد، در تاريخ اقتصاد ايران اين بي‌نظير بوده كه طي كمتر از يك سال 31 درصد تورم كاهش يابد. اكنون تورم از 45 درصد به 14 درصد رسيده كه اين نتيجه زحمت و تلاش ملت، خادمان و همه كارگزاران دل?سوز است و البته ما همچنان راه درازي داريم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: