کد خبر: ۳۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 07
صدور شناسه بهداشتی برای برنج اجباری و مجوزهای واردات روغن پالم بازنگری می‌شود؛
شفا آنلاين-علیرضا دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت با اشاره به اینکه تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم 50 درصد روغن‌های مصرفی را تشکیل می‌داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام اسید پالمتیک دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد‌کننده تصلب شرایین محسوب می‌شود و با توجه به اینکه روغن پالم میزان اسید چرب بالای 50 درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.
به گزارش شفا آنلاين،به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارتخانه در سال‌جاری حداکثر میزان روغن پالم را 30 درصد اعلام کرده است.





نمی‌دانیم با محصولات آلوده چه کار کنیم

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به گزارش‌هایی در مورد آلودگی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مصرف پیاز در کشور ما زیاد است اما نیترات که ماده‌ای سرطان‌زاست در پیاز پنج برابر میزان استاندارد، وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با محصولات آلوده چکار کنیم؟ الان موضوع بارکدگذاری را دنبال می‌کنیم تا از محل تولید محصول بارکدگذاری شود و مشخص شود در کدام مرحله آلودگی رخ می‌دهد.

حافظی با اشاره به مشاهده مواردی از آلودگی آب به نیترات ادامه داد: نمونه‌گیری از آب منازل نشان می‌دهد نیترات در برخی مواقع بسیار زیاد است. استانداردهای بین‌المللی میزان نیترات در آب را زیر 20 PPM اعلام کرده‌اند که میزان آن بهتر است زیر10 PPM باشد. این در حالی است که استاندارد ملی ما 45 PPM است و در یکی از مناطق حتی به 48 PPM رسیده بود.


وزارت بهداشت و درمان اکنون برای واردات برنج‌های خارجی و عرضه برنج‌های داخلی ضوابط سختگیرانه‌تری در نظر گرفته است. ممنوعیت عرضه فله‌ای برنج‌های داخلی و الزام به نصب کد شناسه برای برنج‌های داخلی و خارجی روی بسته‌ها، ضوابط تازه‌ای است که اجرای آن از هم‌اکنون آغاز شده و تا پایان سال همه تولید‌کنندگان داخلی مهلت دارند تا این ضوابط را رعایت کنند.

دکتر سهیل اسکندری معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو به تمهیداتی اشاره می‌کند که برای اطمینان از سلامت برنج به‌عنوان مهمترین غذای سفره ایرانی در حال انجام است. به گفته اسکندری در حال حاضر همه برنج‌هایی که وارد کشور می‌شوند، کد ردیابی دارند. این کد ردیابی اطلاعاتی را درباره مبدأ برنج وارداتی، شرکت تولید‌کننده، تاریخ تولید برنج و... به ناظرین بهداشتی می‌دهد.  در هنگام ورود محموله‌های برنج، گواهی CMO Free، گواهی Phytosanitary و گواهی بهداشت از طرف مقامات ذیصلاح دولتی کشور مبدأ یا یک سازمان بازرسی بین‌ا‌لمللی با تأیید مقامات ذیصلاح و ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ اخذ می‌شود و پس از نمونه‌برداری در مبادی ورودی کشور توسط کارشناسان وزارت بهداشت و انجام آزمایشات دقیق شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین و باقیمانده سموم کشاورزی و اخذ تأییدیه آزمایشگاه واجد صلاحیت از نظر مطابقت ویژگی‌های محصول با آخرین استانداردها و ضوابط جاری وزارت بهداشت نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام می‌شود.

معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو می‌گوید: با اقدامات انجام شده در سال گذشته 20 درصد حد مجاز فلزات سنگین و سموم برنج اصلاح شد. 10 درصد کل برنج‌های وارداتی نیز به دلیل مغایرت با ضابطه‌های این وزارتخانه بازگشت داده شدند.  اسکندری می‌افزاید: ممنوعیت عرضه برنج به‌صورت فله‌ای به ادارات کل سازمان غذا و دارو در استان‌های تولید‌کننده برنج ابلاغ شده است.

بازنگری در مجوزهای صادر شده برای استفاده از روغن پالم

اکنون همچنین، استفاده غیر مجاز از روغن پالم در فرآورده‌های بیش از 1000 شرکت لبنی در ایران را به چالش کشیده است. 

مهندس هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: بر اساس تصمیم کمیته فنی، نمونه روغن پالم استفاده شده در صنایع غذایی تحت آزمایش‌های بسیار دقیق قرار گرفته حتی مولکول و نوع چینش مولکولی این روغن نیز بررسی می‌شود. اما ارائه گزارش نهایی به دو هفته آینده موکول شده است.

هاشمی می‌افزاید: در حال حاضر بیش از 60 فرآورده لبنی تولید می‌شود که فقط 3 فرآورده پنیر، کره و بستنی مجوز استفاده از روغن پالم دارند. اگر تاکنون مجوز استفاده فرآورده دیگری غیر از این سه محصول صادر شده اشتباه بوده است و این مجوز باطل خواهد شد ضمن اینکه مجوز استفاده از روغن پالم در این سه محصول نیز باید باطل شود.

 وی تأکید می‌کند: نکته مهم دیگری که در این جلسه تصویب شد، افزایش فعالیت‌ها برای ترغیب مردم به استفاده از محصولات کم چرب است. استفاده از محصولات پر چرب در سفره ایرانی باید به حداقل برسد و وزارت بهداشت به نوبه خود تلاش خواهد کرد تا تولید محصولات پر چرب در صنایع لبنی به حداقل کاهش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع لبنی ایران صنعتی رو به رشد و دارای ارز‌آوری زیادی است گفت: رویکرد وزارت بهداشت اصلاح و بهبود روند تولید و تطابق بیشتر آن با استانداردهای سلامت است. ضمن اینکه این رویکرد پیگیری می‌شود نباید به‌گونه‌ای اقدام شود که این صنایع به نابودی کشیده شوند.



ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: