کد خبر: ۳۰۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022April 24
افزايش موارد ابتلا به سرخک، خبر از شيوع آن در کشور دارد و وزارت بهداشت نسبت به افزايش موارد اين بيماري در استان‌هاي مرزي و مرکزي ابراز نگراني کرده و آنطور که از شهرهاي مختلف گزارش رسیده، موارد ابتلا به اين ويروس به بيش از 300 نفر مي‌رسد

شفاآنلاین>سلامت> افزايش موارد ابتلا به سرخک، خبر از شيوع آن در کشور دارد و وزارت بهداشت نسبت به افزايش موارد اين بيماري در استان‌هاي مرزي و مرکزي ابراز نگراني کرده است. آنطور که از شهرهاي مختلف گزارش شده، موارد ابتلا به اين ويروس به بيش از 300 نفر مي‌رسد.

به گزارش شفاآنلاین: اوايل امسال بود که کمال حيدري، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌اي به معاونان بهداشت دانشگاه‌هاي علوم پزشکي نسبت به طغيان سرخک در اين کشور هشدار داد. حال هشدار او به واقعيت پيوسته و مثلا سيامک محبي، رئيس مرکز بهداشت استان قم از شناسايي يک مورد مثبت ابتلاي کودک 9 ماهه که سابقه تزريق واکسن سرخک ندارد، به اين بيماري خبر داد و گفت: «اين بيماري از طريق تردد اتباع کشورها، به ايران وارد شده و تيم‌هاي پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت، اقدامات کنترلي و پيشگيرانه براي جلوگيري از انتقال ثانويه بيماري به ديگران و اطرافيان بيمار را انجام دادند.» همچنين پانته‌آ عيني، مدير شبکه بهداشت شهرستان فرديس گفت: «با توجه به شيوع فاجعه بار سرخک در کشور همسايه، در کشور و به ويژه در فرديس با جمعيت بالاي اتباع، زنگ خطر سرخک زده شده است.» مسعود دهقاني، رئيس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشان نيز از شيوع اين بيماري خبر داد: «برخي خانوارهاي کاشاني از واکسيناسيون سرخک شيرخواران و کودکان خود ممانعت مي‌کنند که همين عامل باعث شيوع اين بيماري شده است.»


مرزها را کنترل کنيد

اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که روزانه هزاران نفر بدون بررسي گواهينامه سلامت، از مرزهاي شرقي و غربي، وارد استان‌هاي مهاجر پذير مي‌شوند. به‌عنوان مثال در شرايطي که روزانه هزاران نفر از افغانستان به صورت قاچاقي وارد ايران مي‌شوند که وزارت بهداشت دولت طالبان اعلام کرده که «از آغاز سال‌جاري تاکنون بيش از 130 کودک بر اثر ابتلا به بيماري سرخک در افغانستان جان باخته‌اند.»

 همچنين از دي‌ماه سال پيش بيش از 16 هزار کودک در سراسر کشــور افغانستان به بيماري سرخک مبتلا شده‌اند. ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي نيز اين تهديد را تاييد و در رابطه با کنترل مرزها و خطر طغيان سرخک در کشور به «آرمان ملي» مي‌گويد: «سرخک در کشورهاي منطقه و همسايه ايران شيوع گسترده‌اي داشته و بايد هرچه سريع‌تر مرزهاي شرقي و غربي کشور کنترل شوند. در اين کشورها چون نظام سلامت آنها يا درگير جنگ يا تمرکز بر کنترل کرونا بوده‌اند‌‌، واکسيناسيون سرخک براي نوزادان به‌خوبي انجام نشده يا نوع واکسن‌ها مرغوب نبوده است. زماني‌که مرزهاي ايران باز است و هيچ کنترلي نسبت به ورود اتباع بيگانه در آنجا صورت نمي‌گيرد، مشخص است که کشور درگير شيوع بيماري خواهد شد. امروزه شهرهاي مهاجرپذير يا زيارتي مانند قم و مشهد بيشتر درگير شيوع اين بيماري شده‌اند، اين امر نشان مي‌دهد که کنترل مرزها به خوبي صورت نگرفته و بيماري‌هاي ويروسي و ميکروبي به سرعت وارد کشور مي‌شود. خسرونيا در ادامه صحبت‌هايش معتقد است که کشورهايي نظير عراق، افغانستان، پاکستان و برخي از کشورهاي عربي درگير بيماري سرخک به صورت محدود هستند، اما زماني‌که تمرکز مسافران آنها براي ورود به يک کشور باشد، کشور مقصد که همان ايران است، به سرعت درگير شيوع سرخک مي‌شود. او در ادامه گفته‌هايش مي‌افزايد: «متاسفانه براي کنترل شيوع سرخک در کشور دير شده، چون روزانه هزاران نفر از مرزهاي شرقي بدون بررسي کارت بهداشت و قاچاقي وارد کشور مي‌شوند و کافي است که يک درصد آنها به بيماري‌هاي عفوني يا ميکروبي مبتلا باشند. از همين الان بايد مرزها بيشتر کنترل شود و اگر کودکان وارد کشور مي‌شوند بايد کارت واکسن داشته باشند، ولي متاسفانه اين امر رعايت نمي‌شود.

بسته شدن مرزها تنها راه کاهش هزينه‌هاي درماني براي دولت و نظام سلامت کشور است، چون به غير از سرخک، ما با تهديد بيماري‌ «سل مقاوم» مواجه هستيم که آن نيز منشا بيروني مرزها را دارد. رئيس انجمن متخصصان داخلي کشور، با اشاره به عوارض اين بيماري در کودکان تصريح مي‌کند: «سرخک ممکن است در کودکان منجر به فوت يا روي‌ مغز و اعصاب و ريه‌ها تاثيرگذار باشد و عفونت‌هاي سيستماتيک در بدن ايجاد ‌کند. همچنين افراد مسن‌تر مستعد نيز بايد واکسينه شوند. همه افراد را بايد مستعد در نظر گرفت مگر اينکه سابقه سرخک تائيد شده توسط پزشک داشته باشند، دو دوز واکسن دريافت کرده باشند يا بررسي‌هاي سولوژيک (آزمايشگاهي) آنها نشان از ايمني نسبت به سرخک داشته باشد. تزريق واکسن سرخک در مبتلايان به نقص ايمني سلولي، زنان باردار و افرادي که سابقه حساسيت به پروتئين تخم مرغ يا آنتي‌بيوتيک نئومايسين دارند، ممنوع است.»

واکسيناسيـــــون يک ميليون و 200 هزار کودک

اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که در شرايطي که برآوردها از آمارهاي رسمي آژانس پناهندگان سازمان ملل و وزارت امور خارجه ايران نشان مي‌دهد که در 9 ماه اخير بيش از 1.5 ميليون افغانستاني به کشورمان پناه آورده‌اند، همان‌طور که اردشير گراوند، جامعه‌شناس به رکنا گفته است: «نبايد از خاطر برد که با توجه به ناامني حاکم بر افغانستان، بسياري از اتباع اين کشور چاره‌اي جز پناه آوردن به ايران به‌خصوص در دوره طالبان نداشته‌اند و دولت کشورمان نيز چاره‌اي جز فراهم کردن شرايط اقامت مسالمت آميز اتباع افغانستان در ايران ندارد. در اين بين و با توجه به اين آمار، بايد واکسيناسيون کودکان آنها در دستور کار وزارت بهداشت قرار بگيرد و هزينه‌هاي چند ميلياردي بر روي نظام سلامت کشوري مي‌گذارد که خود با تحريم دارويي و کمبود مواجه است. با توجه به اين موضوع روز گذشته محمدمهدي گويا رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت از واکسيناسيون سرخک اتباع خارجي 9 ماه تا 30 سال خبر داد. بنا به گفته او، در زمستان سال گذشته يک ميليون و 200 هزار کودک 9 ماه تا هفت سال جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند و در مناطق سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و کرمان از حاشيه امن خوبي از اين جهت برخوردار هستيم. روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: