کد خبر: ۳۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 07
شفاآنلاین -در روزهاي گذشته در پي وقوع زلزله در تهران سيلي از اخبار نگران كننده درباره ايمني و ظرفيت اين شهر در رسانه‌ها منتشر شده است. اين در حالي است كه انتشار اخباري از اين دست تازگي ندارد و پيش از اين نيز مسئولان و كارشناسان شهري بارها نسبت به مشكلات مربوط به ايمني و آلودگي‌هاي شهر اظهار نظر كرده و نسبت به عواقب ناگوار آن هشدار داده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین ،اين بار نيز رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با اعلام اخباري از آلودگي آب، هوا و غذا به نگراني‌ها درباره مشكلات شهر دامن زده است. همزمان، معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين مطلب كه ظرفيت زيستي در تهران از سال 75 تكميل شده است و پس از آن دوره، توسعه صنعتي و جمعيتي در اين شهر منفي است به لزوم بازنگري در مديريت اين كلانشهر اشاره كرد. اين در حالي است كه احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت شهر تهران به دنبال وقوع زلزله 2 ريشتري در جمعه گذشته، از فاصله شهر پر جمعيت تهران با وضعيت مطلوب ايمني خبر داد و بر ضرورت آموزش صحيح به شهروندان تاكيد كرد.

افزايش 22 نفري آمار فوتي‌ها

رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه موضوع سلامت طي 30 سال گذشته مورد غفلت واقع شده است، آماري تكان‌دهنده از آلودگي آب، هوا و غذا در پايتخت اعلام كرد.
رحمت‌الله حافظي با اشاره به انجام مطالعاتي كه در حوزه سلامت در كميسيون انجام شده است، گفت: آلودگي آب، هوا و غذا نخستين موردي بود كه مشخص شد. آمارها نشان مي‌داد در شهر تهران سالانه 2400 مورد مرگ در اثر آلودگي هوا، 4500 مورد بستري و 2500 مورد بستري بيمار قلبي در ارتباط با آلودگي هوا صورت مي‌گيرد. او افزود: آمار متوفيان در تهران روزانه 160 نفر است اما در روزهاي اضطرار آلودگي هوا 22 نفر بيشتر مي‌شود. موضوع آلودگي هواي تهران و توزيع بنزين غير استاندارد در سال‌هاي اخير انتقاد‌هاي بسياري را متوجه مسئولان امر كرده است. نگراني از وجود آزبست، گازهاي سمي و سرب در هوا و به دنبال آن آلودگي هوا در بسياري از كلانشهر‌هاي كشور از جمله تهران واكنش‌هاي بسياري را در ميان مردم و مسئولان داشت. در حال حاضر، با تلاش دولت در توزيع بنزين استاندارد، مشكل آلودگي هوا به دليل وجود صنايع آلاينده در اطراف شهر تهران همچنان حل نشده باقي مانده است اين در حالي است كه آلودگي آب و خاك نيز به جمع ساير آلودگي‌ها پيوسته‌است. هنگامي كه براي نخستين بار مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت پيشين نسبت به آلوده بودن آب تهران به نيترات هشدار داد، بسياري با رد ادعاي او از وضعيت مناسب و سالم آب تهران صحبت كردند. انكارها ادامه داشت تا آن جا كه موضوع آلودگي آب تهران همچنان در پرده‌اي از ابهام باقي ماند. اين بار اما حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با اشاره به مشاهده مواردي از آلودگي آب به نيترات گفت: نمونه‌گيري از آب منازل نشان مي‌دهد نيترات در برخي مواقع بسيار زياد است. استانداردهاي بين‌المللي ميزان نيترات در آب را زير 20 PPM اعلام كرده‌اند كه ميزان آن بهتر است زير 10PPM باشد. اين در حالي است كه استاندارد ملي ما 45 PPM‌است و در يكي از مناطق حتي به 48 PPM رسيده بود.

بهره كشي از تهران

همچنين رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور با اعلام اين مطلب كه ردپاي اكولوژيك ميزان بهره‌برداري از طبيعت در ايران بيشتر از ظرفيت كشور است، اظهار كرد: در واقع، سه و نيم برابر از ايران بهره‌مي‌كشيم كه اين در شهر تهران چندين برابر است. طي مطالعاتي كه در تهران داشتيم ميزان بهره كشي 7 برابر ظرفيت تهران است. معصومه ابتكار، بيان كرد: در سال 75 ظرفيت تهران تمام شد و ما هر توسعه‌اي كه داشتيم بهره‌كشي بود و اكنون تراز تهران منفي است. افزايش بيش از اندازه جمعيت شهر تهران در سال‌هاي اخير موجب شد تا بسياري از كارشناسان حوزه شهري و اجتماعي بارها به عواقب اجتماعي افزايش جمعيت و تمركز دستگاه‌هاي اداري در اين شهر هشدار دهند.

فاصله تهران با وضعيت مطلوب ايمني

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اين مطلب كه تنها زلزله نيست كه تهران را تهديد مي‌كند گفت: بايد علاوه بر زلزله به حوادث ديگري نظير سيل، آتشفشان، طوفان و. . . كه همواره تهران را تهديد مي‌كند، توجه داشته باشيم. موضوع آمادگي شهر تهران در برخورد با حوادث طبيعي به ويژه پس از حوادث مربوط به طوفان خردادماه اين شهر بارها از سوي مسئولان و كارشناسان مورد توجه قرار گرفت. با وجود آنكه تا به حال هيچ سازماني مسئوليت عدم پيش بيني طوفان و كشته شدن 8 نفر و جراحت تعداد بسياري را نپذيرفت و شهروندان همچنان در اين مورد سرگردان‌اند، موضوع امنيت شهر تهران در صورت بروز هر گونه حوادث طبيعي و غيرطبيعي بار ديگر علامت سوال بزرگي را در ذهن همگان ايجاد كرد. در همين رابطه، احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تصريح كرد: تهران در سال‌هاي اخير رشد سريع و نامتوازني داشته و به همين دليل امروزه با مجموعه‌اي از مشكلات در اين كلانشهر مواجه هستيم كه بافت فرسوده از جمله مهم‌ترين اين مسائل است. او با بيان اينكه ساخت و ساز در حريم مسيل‌ها، فرسوده بودن برخي از شريان‌هاي حياتي و نيز قرار گرفتن تهران در بستري لرزه خيز وضعيت ايمني اين شهر را در شرايطي خاص قرار داده است، عنوان كرد: از سوي ديگر مشكلات ناشي از جمعيت نظير ترافيك، مسائل زيست محيطي و غيره نيز از مواردي است كه مي‌تواند اوضاع تهران را به شرايط بحراني برساند.

توسعه تهران پایدار نبوده است

يك جامعه‌شناس در گفت‌وگو با آرمان با تاكيد بر اينكه تهران با مساله توسعه نامتوازن در اين سال‌ها رو به رو بوده است، مي‌گويد: واقعيت اين است كه توسعه تهران هيچ گاه به شكل همه جانبه و پايدار نبوده‌است. بر خلاف نظر بسياري، من بر اين عقيده‌ام كه حتي از حيث توسعه اقتصادي نيز اين شهر با مشكل مواجه است چرا كه نحوه ساخت و سازها استاندارد و اصولي نبود. اين نكته‌اي است كه بارها به آن اشاره شده اما مورد توجه قرار نگرفته است. محمد مراد بيات در ادامه عنوان مي‌كند: زماني كه از توسعه نامتوازن در تهران صحبت مي‌كنيم به‌طور حتم بخشي از نگاه ما به توسعه اجتماعي و فرهنگي است. فرهنگ ترافيك، ايجاد بستر‌هاي مناسب براي گذران اوقات فراغت و بي توجهي به مسائل فرهنگي مانند تعداد كتابخانه‌هايي كه در هر محل وجود دارد همه حاكي از کمبودهای اين شهر در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي است. او در پايان مي‌گويد: به نظر من، تهران بيشتر شكل يك كاريكاتور است. كاريكاتوري از يك شهر كه در برخي از موارد بسيار اغراق آميز خود را نشان مي‌دهد. با توجه به توسعه نامتوازن شهر تهران و خطر بروز حوادث طبيعي و غير طبيعي ، يك روانشناس در گفت‌وگو با آرمان با تاكيد بر اطلاع‌رساني به مردم و همزمان با آن ايجاد زير ساخت‌هاي امن، عنوان مي‌كند: اطلاع‌رساني به مردم درباره آلودگي و ساير مشكلات شهر را با دو ديدگاه مي‌توان نگاه كرد. برخي معتقد‌ند كه بايد مردم را در جريان امور قرار داد. نگاهي ديگر اما مبتني بر اين است كه اطلاع‌رساني به مردم جز ايجاد جو اضطراب و استرس كاركردي ندارد. فريد براتي سده تصريح مي‌كند: درباره مشكلات و مخاطرات شهر تهران اخبار بسياري شنيده‌ايم. مثلاً درباره زلزله تهران بارها به مردم هشدار داده شده است. به نظر من تا زماني كه هشدارها با معناي واقعي كلمه در حد هشدار باقي مي‌مانند و هيچ اقدام عملي براي آموزش مردم و ايمن سازي زير ساخت‌ها صورت نمي‌گيرد، نتيجه‌اي جز ايجاد جامعه‌اي پر تنش و استرس نصيب ما نمي‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: