کد خبر: ۳۰۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 04
مشکلات گفتاری، سختی تعامل اجتماعی با دیگران، رفتارهای تکراری و همچنین تنفرهای حسی مانند حساسیت به صدا و نور را ASD می گویند

شفاآنلاین>سلامت> سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که از هر ۱۰۰ کودک یکی از آنها به اوتیسم مبتلاست و این احتمال در مورد پسران بیشتر است.

به گزارش شفاآنلاین: مردم سراسر جهان در روزی با عنوان روز جهانی آگاهی از اوتیسم که توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اختلالات این طیف مشخص شده به صحبت راجع به این اختلال می‌پردازند. امسال پانزدهمین روز جهانی آگاهی از اوتیسم است با این حال بسیاری از افراد نسبت به این اختلال و نحوه برخورد با افرادی که به آن دچار هستند اطلاعات کافی ندارند.

ASD اصطلاحی است که برای توصیف طیف گسترده‌ای از اختلالات عصبی و رشدی استفاده می‌شود: مشکلات گفتاری، سختی تعامل اجتماعی با دیگران، رفتارهای تکراری و همچنین تنفرهای حسی مانند حساسیت به صدا و نور باشد.

این اختلال فارغ از گروه قومی و اجتماعی-اقتصادی، افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائم آن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. شایع‌ترین مشکل در افراد مبتلا به اوتیسم، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) است. اوتیسم را می‌توان از ۱۴ ماهگی تشخیص داد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است تشخیص آن دشوار باشد زیرا اوتیسم برای هر فرد به یک شکل ظاهر می‌شود.

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا در مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و ارتباطی با مشکل مواجه می‌شوند که در تعامل آنها با دیگران و یادگیری مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. با این حال، این فقط کودکان نیستند که با اوتیسم زندگی می‌کنند. بسیاری از بزرگسالان با نوعی از اوتیسم درگیر هستند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط اداره کار ایالات متحده انجام شده، ۷۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم یا بیکار یا کم کار هستند.

اوتیسم چیست؟ | مهم‌ترین نکات در رفتار با یک فرد مبتلا به اوتیسم
ویژگی‌های مشترک افراد مبتلا به اوتیسم

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، شش ویژگی مشترک را اعلام کرده که در افراد مبتلا به اوتیسم یافت می‌شود:

بیزاری از تجربیات حسی
نیاز به روال و نظم
مشکل در تعامل اجتماعی
مشکل در برقراری ارتباط کلامی یا غیرکلامی
انجام اعمال تکراری
تمرکز عمیق بر علایق خاص


به طور مثال دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم در زمان شیوع کرونا بیش از سایرین آسیب دیده‌اند، زیرا قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری باعث اختلال در روال زندگی آنها شد. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود کودکان اوتیستیک خود را از اخبار نگران کننده کرونا دور نگه دارند و مراقبت‌های بهداشتی را به یکی از اجزاء روتین آنها تبدیل کنند. این کار با صحبت کردن منظم و انتقال به مرور اطلاعات ضروری به آنها اتفاق می افتد.
تعامل با افراد دچار اوتیسم به عنوان یک دوست یا فامیل

با توجه به احتمال بالای مواجه شدن با یک فرد اوتیسمی بهتر است برخی نکات را در رفتار با این افراد رعایت کنیم؛ به یاد داشته باشید که افراد اوتیستیک دنیا را متفاوت تجربه می‌کنند و سبک متفاوتی از تعامل اجتماعی دارند با این حال موارد ضروری از جمله مراقبت و احترام را در برخورد با این افراد - و همه مردم- باید رعایت کرد.

ترجیح این افراد و خانواده آنها را بشناسید. شما می‌توانید مستقیما از آنها بپرسید که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. به حدس زدن یا استفاده از تجربه خود به عنوان یک الگو تکیه نکنید.

برای صداقت (گاهی بی‌رحمانه) آماده باشید. این احتمالا بازتابی از سبک ارتباط مستقیم این افراد و تمایل آنها به گفتن حقیقت است، نه نشانه‌ای از احساسات منفی نسبت به شما.

فراموش نکنید که راه‌های مختلفی برای ارتباط وجود دارد. بسیاری از افراد اوتیستیک طرفدار تعامل در گروه‌های کوچکتر، از طریق فعالیت‌های مبتنی بر علایق مشترک هستند.

به جای تشریفات اجتماعی شدن، روی ارتباط خود تمرکز کنید. دوست اوتیستیک شما ممکن است آداب و رسوم اجتماعی را کاملا رعایت نکند، اما این بدان معنا نیست که برای دوستی شما ارزشی قائل نیست.

نسبت به این افراد و خانواده آنها ترحم نشان ندهید، قضاوت نکنید و به دنبال علل ابتلای افراد به این اختلال نباشید! این چیزی است که حتی دانشمندان هم نمی‌دانند!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: