کد خبر: ۳۰۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 31
سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه یک طرح به‌روزشده را برای کووید-۱۹ منتشر کرد که حاوی راهبردهایی اصلی است که در صورت اجرا شدن در سال ۲۰۲۲ امکان خروج از مرحله اضطراری پاندمی کرونا را می‌دهد

شفاآنلاین>سلامت> سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه یک طرح به‌روزشده را برای کووید-۱۹ منتشر کرد که حاوی راهبردهایی اصلی است که در صورت اجرا شدن در سال ۲۰۲۲ امکان خروج از مرحله اضطراری پاندمی کرونا را می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین: این طرح شامل سه سناریوی احتمالی برای چگونگی تحول کروناویروس در سال آینده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه خبری گفت:‌« بر اساس آنچه در حال حاضر می‌دانیم، محتمل‌ترین سناریو این است که ویروس کووید-۱۹ به تحول ادامه دهد، اما شدت بیماریی که ایجاد می‌کند، با افزایش ایمنی افراد به علت واکسیناسیون و عفونت، در طول زمان کاهش می‌یابد.»

در بهترین سناریو که مدل کاری سازمان جهانی بهداشت است، ویروس باعث شیوع‌های با شدت کمتر همراه با اوج‌گیری‌های دوره‌ای در سرایت ویروس با اُفت میزان ایمنی می‌شود. تزریق دوزهای یادآور یا تقویتی واکسن ممکن است برای افرادی که در معرض بیشترین خطر هستند، لازم باشد. شیوع ویروس احتمالا الگوی فصلی پیدا می‌کند و مانند آنفلوآنزا در ماه‌های سرد سال اوج می‌گیرد.

در این بهترین سناریو، سویه‌های آینده ویروس «شدت بسیار کمتری» خواهند داشت، حفاظت در برابر بیماری شدید طولانی‌مدت خواهد بود و نیازی به تزریق واکسن‌های یادآور در آینده یا تغییر عمده در واکسن‌های فعلی وجود ندارد.

در مقابل، در بدترین سناریو، ویروس به یک شکل جدید بسیار واگیر و مرگبار در می‌آید. در این سناریو، واکسن‌ها اثربخشی کمتری دارند و ایمنی ناشی از بیماری شدید و مرگ افراد به سرعت از بین می‌رود. در این حالت نیاز به تغییرات عمده در واکسن‌های فعلی و یک کارزار گسترده تزریق دوزهای یادآور واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت برای کمک به پایان یافتن مرحله اضطراری پاندمی از کشورها خواسته است که به فعالیت‌های پایش ویروس ادامه دهند و آنها را افزایش دهند تا تا نشانه‌های هشداردهنده تغییرات عمده در ویروس به طور زودرس شناسایی شوند. این سازمان همچنین خواستار شناسایی موارد «کووید درازمدت»، پیگیری و کاهش ناتوانی‌های درازمدت افراد پس از پایان پاندمی شده است.

کشورها همچنین باید به انجام آزمایش‌های تشخیصی برای کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» که به شناسایی موارد بیماری و هدایت تصمیم‌گیری در سطح جامعه کمک می‌کند، ادامه دهند. همچنین کشورها باید تحول ویروس در جمعیت‌های حیوانی را هم ردیابی کنند.

سازمان جهانی بهداشت همچنان هدف واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت جهان بر ضد کووید را با تمرکز بر آسیب‌پذیرترین افراد در برابر پیامدهای شدید این بیماری ترغیب می‌کند.

این گزارش تایید می‌کند که واکسن‌های فعلی اثربخشی کمتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، در کاهش سویه اُمیکرون دارند، اما می‌گوید این هدف هنوز مناسب است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت تا پایان مارس ۲۰۲۲ بیش از ۱۱ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان تجویز شده است، اما حدود ۳۶ درصد جمعیت جهان هنوز یک دوز واکسن هم نزده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: