کد خبر: ۳۰۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 26
قبل از اینکه پاسخ قطعی برای این سوال داشته باشیم، تحقیقات بیشتری لازم است، اما مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که کووید خطر بسیار کمتری برای کودکان دارد اما چرا این گونه است

شفاآنلاین>سلامت> از زمان شروع همه گیری در اواخر سال 2019 دانشمندان برای درک این ویروس و نحوه مبارزه با آن تلاش فراوان کردند و بیمارستان‌ها تکنیک‌های مختلفی را برای نجات جان وخیم ترین بیماران کووید در بخش‌های مراقبت‌های ویژه امتحان کردند. تعداد کمی از این بیماران کودک بودند و این امر برای کارشناسان سلامتی یک معما بود که چرا کودکان به شدت بیمار نمی شوند. دانشمندان هنوز در مورد اینکه چرا کودکان به شدت تحت تأثیر کووید قرار نمی‌گیرند تا حدودی متحیر هستند، اگرچه مطالعات اخیر نشان می‌دهند که چگونه و چرا پاسخ‌های کودکان به کووید با بزرگسالان متفاوت است.


به گزارش شفاآنلاین: یکی از رازهای جالب همه‌گیری کووید-19، این است که کودکان - در اغلب موارد - از این ویروس در امان مانده‌اند و به ندرت بیماری شدید مشابه بزرگسالان را تجربه کرده‌اند.


تعدادی از تئوری‌های پیشنهادی عبارتند از پاسخ ایمنی ذاتی مؤثرتر، خطر کمتر واکنش بیش از حد ایمنی در موارد شدید بیماری، بیماری‌های زمینه‌ای کمتر و احتمالاً گیرنده‌های ACE-2 کمتر در بافت پوششی(اپیتلیوم) دستگاه تنفسی فوقانی. اما دکتر اندرو فریدمن، یکی از برجسته ترین متخصصان بیماری‌های عفونی در بریتانیا، می‌گوید با این وجود این پدیده «کاملاً درک نشده است.»

او خاطرنشان کرد که قبل از اینکه پاسخ قطعی برای این سوال داشته باشیم، تحقیقات بیشتری لازم است، اما مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که کووید خطر بسیار کمتری برای کودکان دارد اما چرا این گونه است؟

پاسخ سریع ایمنی

خطر ابتلا به کووید برای بزرگسالان با افزایش سن افزایش می یابد زیرا سیستم ایمنی بدن با افزایش سن در پاسخ به عفونت ها کندتر و با قدرت کمتر در مبارزه با عفونت ها عمل می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید، این خطر از افراد 50 ساله به بالا افزایش می‌یابد و هر چه سن بالاتر می‌رود بیشتر افزایش می‌یابد، به طوری که افراد 85 سال و بالاتر بیشترین احتمال ابتلا به بیماری را دارند. ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای خاص نیز می‌تواند بزرگسالان را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید قرار دهد. چندین مطالعه در مورد تفاوت بین پاسخ ایمنی بزرگسالان به کووید و کودکان انجام شده است، و تفاوت‌های اساسی بین این دو پاسخ نشان داده کودکان دارای پاسخ ایمنی قوی‌تر و «فطری» هستند.

تحقیقاتی که توسط کالج لندن انجام شد و در مجله Nature در ماه دسامبر منتشر شد، یک پاسخ ایمنی «فطری» قوی‌تر را در راه‌های هوایی کودکان نشان داد که با استقرار سریع اینترفرون‌ها - که در پاسخ به تهدیدات ویروسی یا باکتریایی آزاد می‌شوند و به محدود کردن تکثیر ویروس در مراحل اولیه کمک می‌کنند- آشکار می‌شود. همچنین در بزرگسالان، محققان واکنش ایمنی کمتری مشاهده کردند که به این معنی است که ویروس «بهتر می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن که کنترل عفونت در آن‌ها سخت‌تر است، حمله کند.»

کریستین موندی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دل در دانشگاه تگزاس، گفت: «از بین فرضیه‌های موجود، بهترین شواهد تا به امروز از این فرضیه حمایت می‌کند که کودکان دارای وضعیت قوی‌تر پاسخ هستند. پاسخ ایمنی ذاتی در مقایسه با بزرگسالان، به ویژه در بافت مخاطی بینی که در آن سلول‌های ایمنی می‌توانند با سرعت بیشتری ویروس را نسبت به بزرگسالان کنترل و ریشه کن کنند یک نقطه قوت مهم است. ما همچنین می دانیم که کودکان (نسبت به بزرگسالان) بیشتر مستعد ابتلا به سندرم التهابی چند سیستمی هستند که یک پاسخ ایمنی بیش از حد به کووید-19 است و معمولاً منجر به التهاب بیش از حد در اندام‌هایی غیر از ریه (معمولاً قلب / گردش خون و دستگاه گوارش) می شود.

قرار گرفتن در معرض ویروس ها

یکی دیگر از امتیازات کودکان قرار گرفتن بیشتر در معرض ویروس ها است. شایع‌ترین بیماری که کودکان به آن مبتلا می‌شوند، سرماخوردگی‌های عادی هستند که معمولاً توسط چند نوع ویروس از جمله راینوویروس‌ها (شایع‌ترین عامل سرماخوردگی معمول) و همچنین ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و کروناویروس‌ها ایجاد می‌شوند(کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که معمولاً باعث بیماری‌های خفیف تا متوسط ​​دستگاه تنفسی فوقانی در انسان می‌شوند، اما چند مورد از آن‌ها ازجمله کووید-۱۹ و سارس و مرس تهدید جدی برای سلامت جهانی بوده‌اند.)

رالف رینجس، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هامبورگ، توضیح داد که سیستم ایمنی کودکان در مبارزه با عفونت ها مزایای زیادی دارد:« اول از همه، آنها جوان تر هستند، بنابراین سیستم ایمنی آنها به هر حال آماده‌تر است... آنها از یکی دو سالگی تا 10 یا 12 سالگی، عفونت های زیادی را تجربه می کنند. آنها در این زمان با سایر کروناویروس‌ها تماس زیادی دارند، بنابراین سیستم ایمنی آنها دائما در حال تمرین است. با تمرین مبارزه با کروناویروس‌های مختلف، پاسخ ایمنی بسیار قوی‌تری نسبت به بزرگسالانی دارند که کمتر به این نوع عفونت‌ها مبتلا می‌شوند.»

دکتر فریدمن گفت این پدیده فقط مختص کووید-19 نیست، زیرا کودکان اغلب بهتر از بزرگسالان با انواع دیگر عفونت ها، البته نه در همه موارد، مبارزه کنند. به عنوان مثال، اغلب کودکان علائم عفونت هپاتیت A را نشان نمی دهند و عفونت اپشتین بار معمولاً در کودکان کوچکتر در مقایسه با نوجوانان و بزرگسالان که با تب غده ای مراجعه می کنند، بدون علامت است. البته عفونت‌های دیگری نیز وجود دارند که در کودکان کوچک‌تر نسبت به بزرگ‌ترها و بزرگسالان شدیدتر هستند، مانند RSV [ویروس سنسیشیال تنفسی] و آنفولانزا.

کووید چه خطری برای کودکان دارد؟

تحقیقات منتشر شده در اواخر سال 2021 با بررسی خطر کلی ویروس برای کودکان نشان داد که خطر برای تقریبا تمامی کودکان و جوانان زیر 18 سال بسیار کم است. این مطالعه توسط محققان چندین دانشگاه بریتانیا انجام شد، و مرگ و میر کودکان و جوانان در انگلستان را از مارس 2020 تا فوریه 2021 - سال اول همه‌گیری - بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که از 3105 کودک و نوجوانی که در طول سال اول همه‌گیری در انگلیس به دلایل مختلف جان خود را از دست دادند، 25 نفر بر اثر کووید جان خود را از دست دادند که به معنای نرخ کلی 2 مرگ در هر یک میلیون کودک در انگلیس است. از 25 کودکی که بر اثر کووید جان خود را از دست دادند، 19 کودک دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن بودند. در حالی که به نظر می‌رسید شش کودک دیگر فوت شده هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند، اما محققان هشدار دادند ممکن است یک بیماری همراه ناشناخته یا استعداد ژنتیکی تشخیص داده نشده علت بیماری شدید کووید در ان‌ها بوده است. این مطالعه به این نتیجه رسید که کووید حتی در میان آن دسته از کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند «به ندرت کشنده» است. در واقع، در سالی که مورد مطالعه قرار گرفت، حدود 469982 کودک در انگلیس مبتلا به کووید شده بودند، به این معنی که شانس یک کودک برای زنده ماندن از عفونت 99.995٪ بود.

داده های مورد کووید و مرگ و میر کودکان از ایالات متحده خطرات مشابهی را برای کودکان نشان می دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گزارش داد که در مجموع 966,575 مرگ و میر ناشی از کووید در ایالات متحده در طول همه گیری، 921 مورد مرگ و میر در بین افراد زیر 17 ساله بوده است. در این مدت زمانی در مجموع 73508 مورد مرگ در این گروه سنی به دلایل مختلف رخ داده بود.

طبق آخرین داده‌های آکادمی اطفال آمریکا، از شروع همه‌گیری، کودکان ۱۹ درصد از کل موارد کووید را در ایالات متحده به خود اختصاص داده‌اند، اما تنها 0.27 درصد از کل مرگ و میرهای کووید-19 مربوط به کودکان بوده است. جالب است که در سه ایالت آمریکا در تمام این دو سال هیچ مورد مرگ کودک به دلیل کووید 19 گزارش نشده است.»

کودکان همچنان حدود یک پنجم موارد کووید را تشکیل می‌دهند. در هفته منتهی به 17 مارس، کودکان 18.3 درصد از موارد هفتگی گزارش شده امریکا را تشکیل می دهند. در کل کودکان زیر 18 سال 22.2 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: