کد خبر: ۳۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 05
فراهم شدن زمینه پذیرش فرزندخوانده توسط دختران مجرد
شفاآنلاین-مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت:شرایط واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی در قانون جدید فرزند خواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده است به طوری که اجرای این طرح در مرحله تصویب هیات دولت قرار دارد و تا یک ماه آینده اجرایی می شود.
به گزارش شفا آنلاین،«حمیدرضا الوند» روز سه شنبه افزود: با تصویب این طرح در قالب قانون به عنوان مکمل قانون فرزندخواندگی به مراکز سازمان بهزیستی ابلاغ می شود.

الوند با بیان اینکه با اجرایی شدن این قانون دختران مجرد بالای 30سال می توانند با پذیرفتن یک کودک دختر، طعم مادر شدن را بچشند.

وی اظهار داشت: واگذاری فرزند دختر به دختران مجرد بالای 30 سال و زنان بدون شوهر یکی از مواردی است که در قانون جدید گنجانده شده است و بر این اساس دختران مجرد دارای شرایط و متقاضی فرزند می توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل مختلف در نهایت کودک دختر به آنان به عنوان فرزند خوانده واگذار می شود.

الوند تصریح کرد: یکی از نکات ضروری و مثبت قانون جدید فرزند خواندگی ، فراهم شدن امکان واگذاری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است به طوری که در این قانون امکان واگذاری 50 درصد کودکان سازمان بهزیستی فراهم می شود.

وی ادامه داد: در قانون قبل این آمار فقط 18 درصد بود و این موضوع اتفاق مهمی است که برای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست رخ خواهد داد.

وی همچنین تصریح کرد: قانون جدید فرزند خواندگی که پس از چندین سال کار کارشناسی و پیگیری های فراوان و تغییرات زیاد به تصویب رسید، دارای مفاد و بخشهای زیادی است که در بسیاری موارد به نفع فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی است و باعث می شود تا امکان واگذاری برای تعداد بیشتری از کودکان فراهم شود .

مدیر کل امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی گفت: در قانون جدید فرزند خواندگی اسم والدین اصلی کودک باید در صفحه ای از شناسنامه وی درج شود و این مورد در قانون قبلی وجود نداشت.

الوند افزود: در قانون قبل به این دلیل که فقط کودکان بی سرپرست به فرزند خواندگی سپرده می شدند اما براساس قانون جدید شرایط واگذاری کودکان بد سرپرست نیز فراهم شده است.

مدیر کل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی گفت: این آیین نامه با همکاری سازمان ثبت احوال ، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی تدوین شده است.

نامبرده افزود : در قانون جدید سن فرزند خواندگی نیز سه سال افزایش پیدا کرده است به طوری که شرط سن کودک برای فرزندخواندگی در قانون قبل که متعلق به 40 سال پیش بود زیر 12 سال عنوان شده بود اما در قانون جدید این سن به 15 سال افزایش پیدا کرده است .

در حال حاضر حدود 23 هزار کودک فاقد سرپرست صلاحیت موثر تحت پوشش این سازمان هستند و در خانه های کودک و نوجوان زندگی می کنند که 87 درصد این کودکان بد سرپرست هستند.

سالانه حدود یک هزار تا 1200 نفر از کودکان که فاقد جد پدری هستند و هویت خانوادگی شان مشخص نیست به سرپرستی دائم سپرده می شوند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: