کد خبر: ۳۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 04
شفاآنلاین- معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک شیرجه و سقوط آزاد در زمینه نرخ باروری در کشور به وجود آمده به طوری که نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای مختلف پایین تر است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ˈمحمد اسحاقیˈ روز دوشنبه در نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در برنامه های سلامت باروری برای ارتقای نرخ باروری کلی افزود: براساس آمارهای جهانی میانگین نرخ باروری رقم 3 می باشد اما اکنون این نرخ در ایران 7 / 1 است.

وی اظهار داشت: میزان باروری کل در سال 67 در ایران 2 / 6 بود و این در حالی است که در سال 90 ، 7 / 1 رسیده است.

اسحاقی افزود: نرخ باروری کل در کشور باید 5 / 2 باشد اما میانگین 5 / 2 نیز مرز خطر است و وقتی از 1/ 2 پایین تر بیاید جامعه در چاله جمعیتی افتاده است.

وی با بیان اینکه سیر نزولی نرخ باروری در کشور ما کماکان ادامه دارد، افزود: اکنون ما با خطر جدی کاهش نرخ باروری مواجه هستیم که باید سیاست های کلی برای جلوگیری از این کاهش و افزایش جمعیت اعمال شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاهش نرخ باروری در همه طبقات و گروه های اجتماعی و در شهر و روستاها وجود دارد به گونه ای که اکنون برخی استان ها پایین تر از نرخ کنونی هستند.

اسحاقی افزود: در تهران، گیلان، اصفهان و سمنان نرخ باروری پایین تر از میانگین کشوری است و در 13 استان دیگر این نرخ بین 7 / 1 تا 1 / 2 فرزند قرار دارد.



** بحران سالمندی

اسحاقی در ادامه به موضوعی تحت عنوان بحران سالمندی در ایران اشاره کرد و گفت: اگر نرخ باروری کشورمان به 4 / 2 برسد در آن زمان جمعیت ما در سال 1480 به 109 میلیون نفر می رسد که 26 درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: اما اگر رشد جمعیت متوسط باشد و نرخ باروری 98 / 1 در آن صورت جمعیت ایران به 69 میلیون نفر می رسد و جمعیت سالمندان به 34 درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اگر رشد جمعیت به سطح پایین باشد و نرخ باروری نیز به 48 / 1 برسد جمعیت ایران کاهش شدیدی را شاهد خواهد بود که در این صورت 50 درصد آن را سالمندان تشکیل می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای پیشرفته هیچ وقت جمعیت شان کاهش پیدا نمی کند، گفت: این موضوع به خاطر این است که مساله جمعیت برای آنها یک مساله استراتژیک است و ما باید به این موضوع توجه کافی داشته باشیم.

اسحاقی افزود: در حال حاضر 8 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند اما ایران به خاطر کاهش نرخ باروری فرصتی برای انفجار سالمندی دارد و در سال های آینده با این کاهش به سمت افزایش جمعیت سالمند پیش خواهد رفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: