کد خبر: ۲۹۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 23
قیمت شربت‌های ساده سرماخوردگی حدود چهار برابر رشد داشته و بهای یک ورق قرص سرماخوردگی به ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.

شفاآنلاین>سلامت> قیمت شربت‌های ساده سرماخوردگی حدود چهار برابر رشد داشته و بهای یک ورق قرص سرماخوردگی به ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین: هم زمان با شروع پیک ششم کرونا و درست زمانی که شمار قربانیان این بیماری دوباره سه رقمی شده است، داروهای کرونا و سرماخوردگی نه تنها کمیاب شده‌اند که افزایش قابل توجه قیمت را تجربه می‌کنند. به طوری که قیمت برخی شربت‌های ساده سرماخوردگی حدود چهار برابر شده است و قیمت یک ورق قرص سرماخوردگی به ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین برخی مسکن‌های ضد درد مانند مفنامیک اسید هم در داروخانه‌ها کمیاب شده و گزارش‌هایی از بیماران در فضای مجازی و توییتر وجود دارد که گاهی برای یافتن همین اقلام ساده از چندین داروخانه پرس و جو کرده‌اند.

جهش قیمت داروهای سرماخوردگی
چندی پیش تولیدکنندگان دارو نسبت به کمبود بیشتر از ۱۰۰ قلم دارو هشدار داده و گفته بودند چنانچه دولت ارز ترجیحی واردات مواد اولیه دارو را به موقع تامین نکند بازار دارو در زمستان دچار مشکل می‌شود.

حالا پیش‌بینی فعالان بازار دارو درست در آستانه پیک ششم کرونا به وقوع پیوسته و بسیاری از اقلام ساده دارویی نه تنها کمیاب شده‌اند که افزایش قابل توجه قیمت را تجربه می‌کنند.
سازمان غذا و دارو پیش از این گفته بود که تمام ۲.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات دارو در نیمه اول سال تخصیص داده شده و دولت از لحاظ قانونی نمی‌تواند برای نیمه دوم سال ارز ترجیحی واردات دارو اختصاص دهد.

با این حال فشار تولیدکنندگان دارو باعث شد که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری دستور اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی دیگر را به بانک مرکزی صادر کند و واردات مواد اولیه دارویی از پایان پاییز امسال و دیر موقع در دستور کار قرار بگیرد.

این اتفاقات مقارن شده است با پیک ششم کرونا در ایران و حالا بسیاری از اقلام ساده دارویی در داروخانه‌های ایران کمیاب و گران شده‌اند.

این روزها برخی از داروهای معمولی به یکباره با افزایش تقاضای خرید مواجه شد. داروهایی مثل قرص استامینوفن و شربت دیفن هیدرامین که پرمصرف شدند.

با شیوع کرونا، گرایش به سمت مصرف داروهایی که برای بیماران مبتلا که در خانه تحت درمان هستند، شدت گرفت و ما شاهد افزایش مصرف داروهایی همچون قرص‌های سرماخوردگی، استامینوفن، شربت دیفن هیدرامین، شربت سرماخوردگی، شربت اکسپکتورانت، آمپول دگزامتازون، قطره بینی و…، هستیم.

اصولاً این قبیل داروها به عنوان داروهای بدون نسخه شناخته می‌شوند، یعنی داروهایی که داروخانه‌ها مجاز هستند بدون نسخه پزشک نیز در اختیار مردم و بیماران قرار دهند. در این بین، ۳ قلم قرص سرماخوردگی و استامینوفن، به همراه شربت دیفن‌هیدرامین، بیشترین متقاضی را در دوران پاندمی کرونا داشته‌اند.

اما نکته مهم در این بین، افزایش قیمت این قبیل داروها است که به شدت گران شده است. به طوری که یک شیشه شربت دیفن‌هیدرامین از 2 هزارتومان به ۱۰ هزار تومان رسیده است. همین یک ورق قرص سرماخوردگی از ۸۰۰ تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است. جالب اینکه، این قبیل داروها از قیمت واحد در سطح داروخانه‌ها تبعیت نمی‌کنند و اندک اختلاف قیمت را شاهد هستیم.
در یک داروخانه، شربت دیفن‌هیدرامین را با قیمت ۸ هزار تومان عرضه می‌کنند و در داروخانه دیگری، همین شربت را ۱۰ هزار تومان می‌دهند.

این در حالی است که در مقطعی، علاوه بر گران شدن داروهای عمومی، شاهد کمیاب شدن آنها نیز بوده‌ایم.

حمیدرضا اینانلو، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در واکنش به اخباری مبنی بر کمبود برخی داروها همچون اکسپکتورانت یا شربت‌های آنتی بیوتیک و دیفن‌هیدرامین در بعضی استان‌ها، گفت: «مشکلی در تامین داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دیفن هیدرامین و سایر داروهای عمومی نداریم.»

او در خصوص تولید و توزیع سرم‌های تزریقی، افزود: «در زمینه سرم‌های تزریقی نیز به میزان مورد نیاز توسط تولید کنندگان تولید شده و در برخی از مراکز درمانی که به علت افزایش چند برابری مراجعین با کاهش موجودی مواجه هستند، به سرعت توزیع می‌شود.»

این در حالی است که سیدعلی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان ایران، به همین منبع گفت: «زمانی می‌توان گفت کمبود دارو نداریم که آن دارو در سراسر کشور موجود باشد و این طور نباشد که بیمار از شهرستان، برای تهیه آن به تهران بیاید.» او با اشاره به پخش گزارش تلویزیونی از انبار یکی از داروخانه‌های دولتی تهران که نشان می‌داد مملو از دارو است، گفت: «همه داروخانه‌های کشور، انبار این داروخانه را ندارند. بنابراین، انتشار چنین گزارش‌هایی نمی‌تواند توجیه کمبود دارو باشد.»

فاطمی در واکنش به گرانی داروهای عمومی و بدون نسخه در دوران کرونا، تاکید کرد: «سازمان غذا و دارو برای ۲ دسته دارو، ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده است که شامل داروهای OTC و داروهای خارجی است که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود.»
نایب رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: این داروها مشمول ارز نیمایی هستند و همین اختلاف قیمت ارز، باعث شده تا این داروها ۴ تا ۵ برابر افزایش قیمت را تجربه کنند.
او با عنوان این مطلب که گران شدن این داروها از اوایل سال ۱۴۰۰ کلید خورده است، افزود: «به نظر نمی‌رسد که کمبود داروهای عمومی، با گران شدن قیمت آنها ارتباط داشته باشد.»
فاطمی تاکید کرد: «ذخیره استراتژیک دارو برای ۳ تا ۴ ماه است و کمبودهای دارویی در بین داروهای عمومی و پرمصرف، بیشتر خودنمایی کرده است.»

دولتی‌ها و شبه‌ دولتی‌ها بازار داروخانه‌داران را اشباع کردند
سیدهادی ابوی، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران داروخانه‌های کشور درباره علت افزایش قیمت داروهای سرماخوردگی و کرونا می‌گوید: «داروخانه‌داران هیچ نقشی در قیمت دارو ندارند و از آنجا که دارو توسط سامانه یکپارچه توزیع دارو وابسته به وزارت بهداشت توزیع می‌شود، باید گفت که علت افزایش قیمت دارو آن است که دارو گران به دست داروخانه‌داران رسیده است.» او تاکید می‌کند: «دولت و وزارت بهداشت قیمت برخی اقلام دارویی را افزایش داده‌اند. زیرا قیمت مواد اولیه دارویی بالا رفته است و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت در جریان جزییات افزایش قیمت تمام اقلام مواد اولیه دارویی هستند. بنابراین تولیدکنندگان نیز پیرو این موضوع درخواست افزایش قیمت دارو را داشته‌اند.»

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران داروخانه‌های کشور همچنین درباره علت کمیاب شدن برخی اقلام دارویی توضیح می‌دهد: «عدالت در توزیع دارو بین داروخانه‌های کشور وجود ندارد و وزارت بهداشت بیشتر اقلام دارویی را در اختیار داروخانه‌های خاص می‌گذارد و به عنوان مثال تمام داروخانه‌های کشور نمی‌توانند داروهای کرونا را بفروشند و این بازار در اختیار برخی داروخانه‌های خاص و ویژه است.»

ابوی ادامه می‌دهد: «با وجود تاکید رییس‌جمهوری برای توزیع داروهای کرونا در تمامی داروخانه‌ها اما این موضوع اجرایی نشده است و بیماران برای تهیه اقلام دارویی باید به داروخانه‌های خاصی سر بزنند.»

او در ادامه می‌گوید: «شمار داروخانه‌ها در کشور نیز زیاد است و بازار اشباع شده اما این درست نیست که هر سازمان و ارگان بی‌ربط و با ربط برای خودش داروخانه بزند و جالب است که بدانید وضعیت نظارت بر این داروخانه‌های خاص هم مشمول رانت می‌شود! و بارها این موضوع به وزارت بهداشت منعکس شده و درخواست کرده‌ایم که نهادهای دولتی و شبه دولتی را از بازار توزیع دارو خارج کند اما گوش شنوایی وجود ندارد.»

این فعال صنفی در حوزه دارو همچنین تاکید می‌کند: «دولت باید حرکت مشابه قوه قضاییه برای تخریب ویلاهایی دولتی در سواحل را در بازار دارو در پیش بگیرد و افراد صاحب رانت و نهادهای بنگاه‌دار در این بازار را به حاشیه پس بزند و این بازار را از آنها بگیرد تا بسیاری از فسادها و مشکلات حل شود.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: