کد خبر: ۲۹۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 17
مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا درباره قرنطینه 5روزه کارمندان به شرط تست مثبت کرونا، منجر به‌شدت گرفتن انتقال ویروس می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا درباره قرنطینه 5روزه کارمندان به شرط تست مثبت کرونا، منجر به‌شدت گرفتن انتقال ویروس می‌شود

به گزارش شفاآنلاین: بعضی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیک اومیکرون، سردرگمی بسیاری برای مردم به‌ویژه کارمندان ایجاد کرده است. با اینکه بسیاری از شهرهای کشور قرمز شده، اما هیچ‌کدام از محدودیت‌های کرونایی قبلی مثل دورکاری بازنگشته و حالا براساس مصوبه جدید، افراد تنها در صورت ابتلای قطعی و مشروط به داشتن تست مثبت می‌توانند 5روز قرنطینه شوند و به محل کار نروند؛ مصوبه‌ای که گفته می‌شود مطابق با نتایج حاصل از مطالعات جهانی است. تأکید بر 5روز قرنطینه برای کارمندان در حالی است که به‌گفته بسیاری از بیماران، نشانه‌های بیماری مثل سرفه و آبریزش بینی پس از 5روز از بین نمی‌رود و نگرانی از انتقال بیماری به دیگران همواره وجود دارد.

مشکلات مبتلا شدن به سویه دلتا همزمان با شیوع اومیکرون هم، بخش دیگر ماجراست. براساس اعلام حسین کیوانی، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در پیک اومیکرون همچنان ۱۰ تا ۱۵درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ مربوط به سویه دلتاست، اما آزمایشی برای تمایز این دو سویه در کشور انجام نمی‌شود؛ چراکه دوره قرنطینه سویه دلتا در پیک پنجم 2هفته اعلام شده بود، اما حالا تمام موارد ابتلا همان اومیکرون با 5روز مرخصی درنظر گرفته می‌شود؛ شرایطی که به‌نظر می‌رسد منجر به افزایش مبتلایان در مراکز و سازمان‌ها با وجود پایین بودن موارد ابتلای قطعی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در مقایسه با پیک‌های قبلی شده است. بسیاری از بیمارستان‌ها هم افزایش 4 تا 5برابری مراجعات سرپایی غیرقطعی کرونا را تأیید می‌کنند؛ آن هم درحالی‌که اومیکرون به‌دلیل ویژگی‌های متفاوتش از دیگر سویه‌های کرونا امکان دور زدن تست‌ها را دارد و ممکن است فرد حتی درصورت ابتلا، با وجود تست‌ منفی ملزم به حضور در محل کار شود و همین مسئله عامل مهمی در افزایش بیماری در این مکان‌ها شده است.

البته با وجود فراهم نبودن امکان استفاده از مرخصی‌های قرنطینه کرونا، متخصصان حوزه بهداشت و درمان تأکید می‌کنند افراد حتی با علائم سرماخوردگی هم قرنطینه کوتاه‌مدت داشته باشند؛ چراکه هر فرد دارای علائم مشابه سرماخوردگی ازجمله آبریزش بینی، سردرد، ضعف‌بدنی و سرفه درصورت ابتلای قطعی به اومیکرون می‌تواند سبب انتقال آلودگی به 500نفر شود.  متخصصان از مردم می‌خواهند قرنطینه 5 تا 7روز را رعایت کنند؛ توصیه‌ای که امکان عملی شدنش برای همه مقدور نیست؛ چراکه تست مثبت و قطعی ابتلا ندارند و این در حالی است که در مراکز بهداشتی 16ساعته هم تست رایگان برای تمام افراد انجام نمی‌شود و بیماران با وجود علائم بارز ابتلا به کرونای اومیکرون حاضر به پرداخت هزینه‌ها به‌صورت شخصی نیستند.

 حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در وزارت بهداشت درباره انجام نشدن تست رایگان برای تمامی افراد بیمار و دارای علامت می‌گوید: «ایران هنوز در شرایط منحنی صعودی ابتلا قرار دارد و بر این اساس تست‌گیری براساس علائم انجام می‌شود. بیشترین توصیه برای تست‌گیری، مربوط به افرادی است که علائم شدید داشته و احتمالا نیاز به دریافت خدمات درمانی و بستری دارند. سالمندان، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران پیوندی یا افراد تحت درمان داروهای سرکوب‌کننده هم در این گروه قرار می‌گیرند.»

استعلاجی به‌جای تست‌های مثبت
جماعتی درباره چالش‌ بیماران با مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره قرنطینه‌های 5روزه مشروط به تست مثبت به‌رغم مشخص نبودن ابتلا به کرونای دلتا و اومیکرون هم توضیح می‌دهد: «با توجه به مطالعات انجام شده در دنیا ثابت شده که اومیکرون به محض ورود به کشورها به سرعت جایگزین سویه‌های قبلی می‌شود؛ بنابراین هم‌اکنون پیک کشور اومیکرون است و دلتا جای چندانی در آمارها ندارد. با توجه به مستندات علمی در سویه اومیکرون، ویروس بعد از ورود به بدن و پس از 5روز تقریبا به صفر می‌رسد، در نتیجه در تمام کشورها این مسئله را مصوب کرده‌اند که افراد بعد از همین مدت قرنطینه می‌توانند وارد محل کار خود شوند، اما نکته این است که حتما در 5روز دوم از ماسک‌های مناسب استفاده کنند که اگر با درصدی کم هنوز امکان انتقال وجود داشت، ماسک از انتقال آلودگی جلوگیری ‌کند.»

جماعتی درباره اینکه بسیاری از افراد با اینکه مبتلا به کرونا هستند، اما تست‌شان منفی است و عده‌ای دیگر هم به‌دلیل هزینه‌ها از انجام تست خودداری می‌کنند و منجر به گردش بیشتر ویروس در جامعه می‌شوند، می‌گوید: «بهتر است تمام موارد را ابتلای مثبت درنظر بگیریم. افرادی که علائم دارند، اما تست‌شان منفی است، می‌توانند با مراجعه به یک پزشک عمومی، گواهی استراحت بگیرند و قطعا در نظام اداری کشور مورد تأیید است.»  با وجود چالش‌های قرنطینه و ابتلای چندین برابری مردم به کرونا در هفته‌های اخیر، چند روزی است که آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت با کاهش موارد شناسایی قطعی بیماران مبتلا به کرونا همراه شده است. هفته گذشته این آمارها در آستانه 30هزار تایی شدن قرار گرفت، اما روز گذشته تعداد بیماران قطعی جدید 16هزارو310نفر اعلام شد و به‌نظر می‌رسد که این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. جماعتی درباره دلایل کاهش آمار بیماران جدید با وجود تأکید متخصصان به روند صعودی ابتلا در ایران می‌گوید: «ممکن است تست برای تمامی افراد انجام نشود؛ چراکه تعداد زیادی از افرادی که درگیر بیماری می‌شوند به‌دلیل واکسیناسیون یا ابتلای قبلی به کرونا، علائم حاد ندارند و خوددرمانی می‌کنند. ابتلای جمعی و خانوادگی هم باعث شده که افراد با مثبت شدن تست یک عضو خانواده دیگر نیازی به انجام تست‌ برای سایر اعضا نبینند. از سوی دیگر هم‌اکنون بیشتر کسانی که تست می‌دهند، انتخاب می‌شوند؛ یعنی همان افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا افراد دارای سن بالا و شرایط خاص. همچنین درصدی از تست‌ها هم با وجود ابتلای افراد منفی می‌شود.».روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: