کد خبر: ۲۹۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 14
با توجه به افزایش هزینه‌های مطب‌داری و فریز تعرفه‌ها، بسیاری از پزشکان نسخه‌نویس گلایه دارند که ادامه ارائه خدمت برای آنها بسیار دشوار شده است.
شفاآنلاین>سلامت>پزشکان نسخه‌نویس به افزایش هزینه مطب‌داری و فریز تعرفه‌ها اعتراض دارند.

به گزارش شفاآنلاین:اگرچه همه اعضای کادر درمان به نوعی متاثر از مشکلات اقتصاد سلامت هستند، اما در این بین، پزشکان نسخه‌نویس را شاید بتوان در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های پزشکی دانست. آنها عمل جراحی انجام نمی‌دهند و عمده درآمد آنها از ویزیت بیماران تامین می‌شود. با توجه به افزایش هزینه‌های مطب‌داری و فریز تعرفه‌ها، بسیاری از پزشکان نسخه‌نویس گلایه دارند که ادامه ارائه خدمت برای آنها بسیار دشوار شده است.
ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه عدم افزایش واقعی تعرفه‌ها، پزشکان نسخه نویس را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد، گفت: «هزینه‌های سرسام آور مطب، حقوق پرسنل، حامل‌های انرژی و ... امور اقتصادی پزشکانی را که درآمدشان صرفا با نسخه نویسی تامین می‌شود، با معضل مواجه کرده است.»
وی با اشاره به این که سالیان متمادی است که جامعه پزشکی درگیر تعیین تعرفه‌ها به شکل غیرواقعی است، گفت: «باوجود بحث‌های هر ساله بر سر تعیین عادلانه تعرفه‌های پزشکی، هیچ کدام از متولیان امر توجه خاصی به این مقوله نداشته‌اند و یک بار برای همیشه نسبت به رفع این مشکل به طور اساسی اقدام نمی‌کنند.»
خسرونیا تاکید کرد: «سازمان نظام پزشکی با کار کارشناسی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را تعیین کرد، اما مورد قبول هیات دولت، بیمه‌ها و مجلس واقع نشد. تصور می‌کنند تمام پولی که در بیمارستان‌ها هزینه می‌شود به جیب پزشکان می‌رود، در حالی که درآمدها و هزینه‌ها همخوانی نداشته و هتلینگ بیمارستان‌ها ضررده هستند. حتی بسیاری از بیمارستان‌های درجه سه و چهار در شرف تعطیلی هستند. میزان تعرفه‌های پزشکی باید با تورم موجود در جامعه مطابقت داشته باشد. بیش از یک دهه است که تعرفه‌های پزشکی فریز شده و فاصله بین تعرفه واقعی و آن چه دولت تعیین می‌کند بسیار زیاد است.»
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به مشکلات پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، عفونی، اطفال و ... که تنها راه درآمدشان از نسخه‌نویسی است، تصریح کرد: «عدم افزایش تعرفه‌ها و رشد روز افزون هزینه‌های سرباری موجب شده بسیاری از همکاران از چرخه طبابت خارج شوند، یا به کاری غیر از پزشکی مشغول شوند و یا از کشور مهاجرت کنند. جامعه پزشکی خواستار واقعی شدن تعرفه‌ها بر مبنای تورم موجود در جامعه و افزایش حقوق و دستمزد است. واقعی شدن تعرفه‌ها به آن معنا نیست که میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد، بلکه بیمه‌ها باید هزینه‌ها را پرداخت کنند تا فشاری متحمل بیماران نشود.»
خسرونیا خاطرنشان کرد: «اگر پزشک از بابت تامین خرج و مخارج زندگی و مطب خود دغدغه‌ای نداشته باشد، خدمات بهتری را می‌تواند به بیماران خود ارائه دهد، اما هزینه‌های کمرشکن و عدم همخوانی درآمد با هزینه‌ها مشکلات فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است. افزایش 5 تا 10 درصد تعرفه‌ها راه به جایی نبرده و کفاف هزینه‌های مراکز درمانی و مطب‌ها را نمی‌دهد. با کار کارشناسی دقیق باید نسبت به تعیین و ابلاغ تعرفه‌ها اقدام کرد، بدون آن که میزان پرداخت از جیب بیماران افزایشی داشته باشد تا هم ارائه دهنده خدمت و هم گیرنده آن هر دو راضی باشند. هر قدر جامعه پزشکی ناراضی باشد، ضرر آن به نظام سلامت و مردم وارد می‌شود، چرا که همکاران برای تامین هزینه‌های زندگی یا اقدام به مهاجرت کرده و یا به مشاغلی غیر از پزشکی روی می‌آورند.»
هزینه‌های مازاد بر دوش مطب‌ها
از ابتدای دوران کرونا تاکنون، هزینه تجهیز مطب‌ها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی بر عهده جامعه پزشکی بوده است. در بیمارستان‌های خصوصی و مراکز غیردولتی فعال در حوزه سلامت نیز اعتبارات تامین تجهیزات مراقبتی در برابر کرونا بر دوش خود مراکز قرار دارد. نمایندگان جامعه پزشکی بارها اعلام کرده‌اند که باید این هزینه‌ها در تعیین تعرفه‌های پزشکی دیده شود، اما تاکنون چنین اتفاقی محقق نشده است.
از یک سو سازمان تعزیرات حکومتی تاکید دارد که تحت هیچ شرایطی نباید به حق ویزیت‌ها اضافه شود. از سوی دیگر، نمایندگان جامعه پزشکی می‌گویند هیچ محل مشخصی برای جبران هزینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی، درنظر گرفته نشده است. فعالان جامعه پزشکی در بخش خصوصی نیز در طول ماه‌های گذشته بارها از دیده نشدن این هزینه‌ها گلایه کرده‌اند. آنها می‌گویند نباید همه هزینه‌های اجرای پروتکل‌های بهداشتی به دوش مطب‌ها، بیمارستان‌های خصوصی و مراکز غیردولتی بیفتد.
عباسعلی صحافیان، متخصص ارتودنسی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز نسبت به دیده نشدن هزینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها انتقاد می‌کند و  می‌گوید: «هزینه تهیه ماسک، روپوش، دستکش، شیلد و سایر تجهیزات محافظتی در دوران کرونا چند برابر شده است.
قیمت سایر مواد و تجهیزات دندانپزشکی نیز چندین برابر افزایش یافته است. این هزینه‌های تحمیل شده دیده نمی‌شود. مجموع این مشکلات باعث شده است که باز ماندن برخی مطب‌های دندانپزشکی، صرفه اقتصادی نداشته باشد. درواقع، هم مشکل کرونا و هم مشکل تورم زیاد در حوزه مواد و تجهیزات دندانپزشکی باعث شده است که باز ماندن مطب‌ها برای خیلی از دندانپزشکان، توجیه منطقی نداشته باشد.»
همچنین مژگان کریم زاده، متخصص زنان و زایمان نیز به مشکل جبران نشدن هزینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از پزشکان، درآمدی غیر از حق ویزیت در مطب ندارند. این گروه از پزشکان، عمل جراحی انجام نمی‌دهند و با مراکز درمانی نیز قرارداد همکاری ندارند. در بحران کرونا، این گروه از پزشکان بیش از بقیه آسیب دیدند. در نظر بگیرید که در همین اوضاع مالی ناگوار، باید هزینه خرید تجهیزات حفاظتی برای بیماران را هم در نظر بگیریم که هزینه اندکی هم نیست.»
او ادامه می‌دهد: «با وجود تعرفه‌های فعلی و هزینه‌های مطب‌داری، واقعا برای خیلی از پزشکان توجیه اقتصادی ندارد که بخواهند مطب‌داری را ادامه دهند. اجاره مطب‌ها به شدت بالا رفته است و خیلی از پزشکان تازه فارغ‌التحصیل، توانایی مالی برای اجاره مطب ندارند. با شیوع ویروس کرونا، اوضاع بدتر از قبل شده و میزان مراجعه به مطب‌ها بسیار کمتر شده است.»
کریم زاده تاکید می‌کند: «انتظار داریم که در این وضعیت یا حق ویزیت‌ها را متناسب با هزینه‌ها ببینند و یا اینکه تسهیلات مناسبی در اختیار پزشکان فعال در مطب‌ها قرار دهند تا بتوانند دوران کرونا را با تبعات کمتری طی کنند.»
در شرایطی که وضعیت اقتصادی مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در دوران کرونا با بحران جدی مواجه شده است، جامعه پزشکی انتظار دارد که دولت برای کمک به بخش خصوصی فعال در حوزه سلامت به میدان بیاید تا این مراکز به ورشکستگی اجباری، سوق داده نشوند.
تبعات جبران‌ناپذیر تعطیلی مطب‌ها
هر بار با تشدید کرونا در کشور، مراجعه بیماران به مطب‌ها کمتر می‌شود و بسیاری از عمل‌های جراحی زیبایی و الکتیو نیز به حالت تعلیق درمی‌آید. در حالی که قرار بود از مطب‌های آسیب دیده در دوران کرونا حمایت شود، اما فعالان جامعه پزشکی می‌گویند تاکنون حمایتی از مطب‌های آسیب دیده صورت نگرفته است.
افزایش چندبرابری اجاره مطب‌ها، کاهش تعداد بیماران مراجعه کننده، تورم کنترل نشده در حوزه تجهیزات پزشکی و متناسب نبودن دخل و خرج مطب‌ها باعث شده است که بسیاری از مطب‌ها تعطیل شوند. شمار زیادی از مطب‌ها نیز به سختی توانسته‌اند به ادامه فعالیت بپردازند. با تشدید موج کرونا، فعالان جامعه پزشکی نگران هستند که وضعیت اقتصادی مطب‌ها بدتر از قبل شود و کمای چند ماهه‌ای که بسیاری از مطب‌ها را گرفتار کرده است، در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد. نباید از خاطر برد که در برخی شهرهای کوچک و مناطق محروم، حفظ مطب‌های خصوصی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. در این مناطق اگر یک پزشک تصمیم بگیرد که مطب را کلا تعطیل کند، مردم آن منطقه گاهی هیچ جایگزین و امکان دیگری برای رفتن به یک مطب دیگر را ندارند.
در این مناطق اگر مطب به دلیل تجمیع مشکلات اقتصادی تعطیل شود، مردم آن منطقه بسیار متضرر خواهند شد و گاه مجبور می‌شوند برای دریافت خدمات درمانی به شهرهای مجاور، سفر کنند. درواقع با حمایت از اقتصاد مطب‌ها، علاوه بر اینکه از جامعه پزشکی حمایت می‌شود، از مردم و دسترسی عادلانه آنها به خدمات درمانی نیز حمایت خواهد شد.
از سوی دیگر، کارشناسان تاکید دارند که رابطه مالی بین پزشک و بیمار باید قطع شود. با تقویت بیمه‌های درمانی باید این رابطه مالی را قطع کرد. با این وجود شاهدیم که بیمه‌های درمانی، معوقات پزشکان را با تاخیر طولانی پرداخت می‌کنند. گاهی آنقدر مطالبات جامعه پزشکی را دیر پرداخت می‌کنند که ارزش پولی آن مطالبات به شدت کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تامین هزینه‌های مطب‌داری برای بسیاری از پزشکان، براحتی میسر نباشد
باید در نظر داشت که هم‌اکنون هزینه مطب‌داری هزینه بالایی است. اگر می‌خواهیم در حوزه ویزیت از مردم حمایت کنیم، باید حداقل قیمت تمام شده را برای مطب‌ها پایین نگه داشت. در این راستا باید تسهیلاتی به پزشکان و مطب‌ها داده شود و یا اینکه قیمت‌های ویزیت متناسب با هزینه‌ها رشد کند.
اقتصاد مطب از طریق ویزیت تامین می‌شود و امروز در شرایط کرونا، هزینه‌های مطب با تعرفه ویزیت‌ها و کاهش بار مراجعات، همخوانی ندارد. باید روی حل این موضوع، کار جدی شود.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: