کد خبر: ۲۹۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 14
با نزدیک شدن به آخر سال و تعطیلات عید بار دیگر موضوع سفرهای نوروزی مطرح می‌شود.سفر‌های نوروزی بنا به سنت هر ساله اتفاق می‌افتد و تعداد بالایی از هموطنان ما این تعطیلات را فرصت مناسبی برای سفر‌های خود می‌دانند. از سوی دیگر سویه امیکرون در کشور شیوع گسترده پیدا کرده است و ما بنا بر اعلام کارشناسان هنوز به نوک قله این پیک نرسیده ایم.
شفاآنلاین>سلامت>بر اساس آمار وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها در روز گذشته به 148 تن رسید. همچنین بسیاری از مقام‌های دولتی از کم بودن میزان استقبال مردم از دوز سوم حرف می‌زنند و عده‌ای نیز به پایین بودن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خصوصا استفاده از ماسک اشاره می‌کنند. 

به گزارش شفاآنلاین:با نزدیک شدن به آخر سال و تعطیلات عید بار دیگر موضوع سفرهای نوروزی مطرح می‌شود.سفر‌های نوروزی بنا به سنت هر ساله اتفاق می‌افتد و تعداد بالایی از هموطنان ما این تعطیلات را فرصت مناسبی برای سفر‌های خود می‌دانند. از سوی دیگر سویه امیکرون در کشور شیوع گسترده پیدا کرده است و ما بنا بر اعلام کارشناسان هنوز به نوک قله این پیک نرسیده ایم.اگر پیک ششم کرونا تا فروردین ماه 1401 ادامه داشته باشد تکلیف تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی چه خواهد بود؟ آیا باید در این باره از الان محدودیت‌هایی اعمال شود؟یا از سوی دیگر با توجه به شواهد قرار است عید امسال طبیعی سپری شود و نیازی به اعمال محدودیت‌ها نیست؟زیرا به نظر می‌رسد با توجه به بسیاری از بازگشایی‌ها مانند حضوری شدن مدارس مسئولین درصدد آن هستند که کشور هرچه زودتر قله پیک ششم را پشت سر بگذارد.
>مدیریت پیک‌های کووید
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره  گفت:«شدت ابتلا آنقدر زیاد است که من فکر می‌کنم دوباره همان بحث مدیریت پیک‌ها در حال اتفاق افتادن است. من قبلا هم به این موضوع اشاره کرده‌ام که ما مدیریت کووید انجام نمی‌دهیم بلکه مدیریت پیک‌های کووید را انجام می‌دهیم. یعنی آقایان وزارت خانه و مسئولین ستاد کرونا مدیریت پیک‌های کرونا را انجام می‌دهند.در صورتی که همچنان رفتار ویروس در سر جای خود قرار دارد مجموعه سیاستگذاری‌هایی انجام می‌شود و این پیک‌ها با دستکاری‌ها
جا به جا می‌شوند. به نظر من مجموع چند حرکت مانند بازکردن مدارس، عدم سختگیری برای مشاغل و مرخصی 5 روزه برای قرنطینه که انجام شد برای این بود که ما به سرعت به قله پیک برسیم و زودتر از پیش‌بینی‌ها این قله را سپری کنیم تا روند نزولی شود و در عید کسب و کار‌ها رونق داشته باشند، سفر‌ها برگزار شوند و در کل حاشیه‌ای وجود نداشته باشد.»
> زودتر از پیش‌بینی‌ها به قله امیکرون می‌رسیم
وی ادامه داد:« به نظر من یک مدیریت پیک در حال انجام شدن است و رفتار مردم که خیلی هم قاعده مند نیست به این ماجرا کمک کرد و من حدس می‌زنم که ما زودتر از پیش‌بینی‌ها به قله امیکرون برسیم زیرا حجم وحشتناکی از ابتلا در کشور وجود دارد. یعنی میزان بیماران سرپایی ما به صورت وحشتناکی بالا است و حجم آن‌ها حدود 3 الی 4 برابر شده. وقتی این میزان از افراد به بیماری مبتلا شوند
کم کم تعداد مبتلایان هم بر اساس قانون آمار کمتر می‌شود. زیرا تا یک جایی این نمودار می‌تواند با شیب زیاد بالا رود و از یک جایی به قله خود می‌رسد و در نهایت شیب نزولی پیدا می‌کند. به نظر من با این روال ما قبل از عید قله پیک ششم را تجربه خواهیم کرد و احتمالا در حوالی عید در بخش نزولی منحنی پیک ششم از مبتلایان قرار خواهیم گرفت. البته ممکن است که در بستری‌ها و مرگ و میر به یک افزایش برسیم اما آن افزایش در حد سویه دلتا نخواهد بود و ثانیا اینکه به نظر نمی‌آید تمام ظرفیت‌های بیمارستانی ما را مانند پیک پنجم اشغال کند و ثالثا اینکه عدد خام آن نیز کمتر از سویه دلتا است.بر همین اساس شاید در ذهن مردمی که عادت کردند به روزی 800 مرگ، در پیک پنجم روزی 150 الی 200 مرگ رسمی خیلی مشکلی ایجاد نکند. البته این از منظر مردم است و شاید از منظر من به عنوان یک کارشناس این میزان عدد بسیار بالایی باشد.»
>محدودیت بدون قانون و نظارت بی‌معنا است
یزدانی در ادامه تصریح کرد:«عملا در سال‌های گذشته نتوانستند در تعطیلات عید محدودیت‌ها را اعمال کنند. در عید 99 ما با ترس از کرونا در مردم و در عید سال 1400 با شیوع ویروس آلفا مواجه شدیم. عملا ترس و وقوع یک سویه‌ای که رفتار تهاجمی‌تر داشت خیلی در رفتار مردم تاثیری نگذاشت. هرچقدر هم محدودیت‌ها تصویب شوند وقتی قانون و نظارت وجود نداشته باشد آن‌ها در کاغذ باقی می‌مانند. به نظر می‌آید بعد از سپری کردن دو تا عید مردم ما در عید سوم به یک معنایی دیگر کرونا را پذیرفته اند. همچنین
ساده انگاری‌های موجود در خصوص این بیماری به این موضوع
دامن زده است. رفتار ویروس همچنان حائز اهمیت و بخش اصلی این ماجرا است.احتمال اینکه در بعد از عید هم ما با افزایش مبتلایان مواجه شویم حتی به شرط اینکه سویه جدید هم نیاید وجود دارد. اگر بنا بر پیشگیری بود مدارس باز نمی‌شدند زیرا مانند روز روشن بود بازگشایی مدارس چه شرایطی را به وجود خواهد آورد و تجربه غرب نیز در این خصوص وجود داشت. »
>تا یک الی دو هفته آینده به قله پیک خواهیم رسید
ابراهیم سلمانی پزشک و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این باره  گفت:«با توجه به اینکه در این موج سویه غالب امیکرون است و این سویه به سرایت پذیری بالا مشهور است احتمالا به نظر من ما در موج فعلی تا یک هفته یا دو هفته آینده به قله پیک خواهیم رسید و یک الی دو هفته در اوج این پیک خواهیم ماند و سپس این پیک فروکش خواهد کرد و خیلی ما مانند موج سوم شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نخواهیم بود. از سوی دیگر تعداد بالایی از جمعیت ما واکسینه شده‌اند هرچند میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده است.همچنین سویه امیکرون هم سویه خیلی خطرناکی نسبت به سویه دلتا نیست. من فکر می‌کنم نیازی نیست درباره ایام عید نگرانی داشته باشیم. یعنی تا 15 اسفند ماه من فکر می‌کنم روند کاهشی به حدی برسد که ما خیلی نگران ایام عید نباشیم.»
> بیش از این نمی‌شود برای مردم محدودیت تعریف کرد
وی ادامه داد: « اما خب همچنان این بیماری وجود دارد و اگر در عید رعایت پروتکل‌ها از میزان فعلی پایین‌تر بیاید ممکن است که ما بازهم شاهد افزایش آمار باشیم. اما من همچنان فکر می‌کنم خیلی جای نگرانی وجود ندارد باتوجه به اینکه روند بیماری‌های عفونی به این شکل است که بعد از یک موجی نمودار شیب کاهشی پیدا می‌کند.لذا نیازی نیست که ما خیلی نگران ایام عید باشیم همچنین دیگر بیش از این نمی‌شود برای مردم محدودیت تعریف کرد. با توجه به شیوع بیماری‌ها و اختلالات روحی و روانی به نظر من بیش از این دیگر جایز نیست محدودیت‌هایی برای تعطیلات و مسافرت‌ها اعمال شوند.»آفتاب یزد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: