کد خبر: ۲۹۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 07
گسترش واریانت اومیکرون در کشور روز به روز در حال افزایش است و به گفته برخی از کارشناسان تمامی کشور از هم اکنون به کانون‌های گسترش این واریانت ویروس کرونا تبدیل شده است

شفاآنلاین>سلامت> گسترش واریانت اومیکرون در کشور روز به روز در حال افزایش است و به گفته برخی از کارشناسان تمامی کشور از هم اکنون به کانون‌های گسترش این واریانت ویروس کرونا تبدیل شده است. در این شرایط بسیاری از متخصصان بازگشت محدودیت‌های جدید را انتظار می‌کشند، اما ایجاد محدودیت‌های جدید نه در اختیار این افراد و نه حتی وزارت بهداشت که در اختیار ستاد ملی کرونا است.

به گزارش شفاآنلاین: هفته گذشته بود که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور خبر داد. عین‌اللهی در این رابطه اظهار کرد: «وقتی وارد موج ششم کرونا شدیم، مجبوریم برای پیشگیری از سرایت بیشتر بیماری، محدودیت‌هایی را اعمال کنیم که در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد آن تصمیم‌گیری و نتیجه آن اعلام خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «هدف وزارت بهداشت ایجاد دفاع در مردم و افزایش مقاومت بدنی در مقابله با سویه‌های جدید کرونا و از جمله اومیکرون است. موثرترین راهکار مقابله با کرونا علاوه بر تشدید رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون است که تاکنون بیش از 130 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. مهمترین مسئله در شرایط کنونی پیک ششم، آمادگی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها‌ است. نیروهای بهداشتی و درمانی در طول دو سال گذشته، تلاش‌های زیادی کردند اما چاره‌ای نداریم و باید به مردم خدمت‌رسانی کنیم. از نظر نیروی انسانی، امکانات و داروهای مورد نیاز، تمهیداتی اندیشیده‌ایم و امیدواریم که شدت موج ششم، زیاد نباشد اما آمادگی لازم را داریم.»
پس از سخنان وزیر، کمال حیدری معاون وی نیز در نامه‌ای به معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام آماده باش داد. این گفته‌ها و دستورالعمل‌ها نشان از شرایطی نگران کننده اومیکرون در کشور است. در همین حال روز به روز بر تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کشور که تا دو هفته قبل اغلب آنها زرد و آبی بودند افزوده می‌شود.

گسترش ویروس و خطرهای پیش‌رو
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گسترش و گردش اومیکرون در کشور را خطری برای ایجاد واریانت‌های جدید دانست و  گفت: «در هر صورت جهش‌ها و واریانت‌ها وجود دارند، اما مهم است که چه برخوردی با آنها خواهیم داشت. تا زمانی که گردش ویروس وجود داشته باشد واریانت‌ها هم به وجود می‌آیند لذا باید تا می‌توان جلوی گردش ویروس را گرفت.»

وی افزود: «اگرچه تا امروز مطالعات نشان داده که بیماری‌زایی یا وخامت بیماری اومیکرون نسبت به دلتا پایین‌تر است اما باید حواسمان به این موضوع جمع باشد که وقتی ویروس به راحتی و سریع منتقل شود، شیوع بالایی هم در جامعه خواهد داشت و به همان نسبت، تعداد مبتلایان به ویژه در میان افراد حساس و پرخطر مانند کودکان و سالمندان که از سطح ایمنی پایین‌تری برخوردار هستند، بالا می‌رود و این موضوع میزان مرگ و میر را هم افزایش خواهد داد.»
ناجی ادامه داد: «در این چند روزه شمار مبتلایان به کووید افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر باید تصمیم درستی در بازگشایی‌ها بگیریم و هر چه بازگشایی‌ها را بیشتر کنیم و جامعه را بی‌خیال‌تر کنیم مطمئنا شیوع ویروس و گردش آن هم افزایش پیدا می‌کند.»

تاکید بر بازگشت محدودیت‌ها
این نگرانی در حالی مطرح است که روزانه بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود و به گفته وزیر بهداشت دو تا سه هفته دیگر با قله این پیک فاصله وجود دارد. بر اساس آنچه در پیک‌های گذشته تجربه شد در این شرایط محدودیت‌های جدیدی وضع می‌شد تا کمی از گردش ویروس کاسته شود و مردم کمتری در معرض بیماری قرار بگیرند. این انتظار با توجه به تاکید کارشناسان سلامت به ویژه اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا وجود دارد که در شرایط کنونی هرچه زودتر محدودیت‌های جدید برقرار شود. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در این رابطه تاکید کرد: «با توجه به افزایش شهرهای قرمز و به صدا در آمدن زنگ خطر همه‌گیری اومیکرون، محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مدارس، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و تجمعات باید تا پایان امسال برقرار شود. در حال حاضر شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به صورت سرپایی به دلیل ابتلا به اومیکرون افزایش چشمگیری یافته و بیمارستان‌هایی که از گذشته بیمارکرونایی پذیرش می‌کردند، مملو از افراد بستری به ویژه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شده است.»
حمیدرضا جماعتی دبیر علمی کمیته کشوری کرونا نیز اظهار کرد: «باتوجه به شیوع گسترده اومیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا این است که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و... که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری ‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می‌شوند، حتما از ماسک استفاده کنند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می‌شود که تمامی مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد؛ چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت‌زایی بیماری، تاثیر بسیار زیادی دارد.»

روز شنبه نیز عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی کرونا از احتمال بازگشت محدودیت‌ها خبر داد و گفت: «در صورت افزایش شمار مبتلایان به کرونا با مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان الزام اصلی وزارت بهداشت است.»
این گفته‌ها در حالی است که تنها محدودیت‌ ایجاد شده بسته‌ شدن ورزشگاه‌ها، تعطیل شدن مدارس ابتدایی تهران به مدت یک هفته و لغو سفرهای استانی رئیس جمهور بود. در این شرایط نه دانشگاه‌ها تعطیل شدند و نه سایر مدارس، حتی جشنواره‌های فیلم، تئاتر و .. فجر نیز با وجود پروتکل‌ شکنی‌های گسترده برگزار‌کنندگان و حاضران و به رغم انتقادات گسترده در حال اجرا است و تنها قرار شده است وزارت بهداشت بر روند اجرای تئاتر فجر نظارت داشته باشد.

وضعیت بیماری در تهران
در این شرایط، بیماری در بسیاری از شهرهای کشور از جمله پایتخت در چرخش بوده و در حال مبتلا کردن دیگران است. علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ، از افزایش بیماران مبتلا خبر داد و گفت: «هم‌اکنون 2 هزار و 950 بیمار کرونایی در تهران بستری هستند که از این تعداد 770 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. در طول 24 ساعت گذشته 700 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند که از این تعداد 180 نفر در ICU بستری شده‌اند. تعداد بیماران ترخیص‌شده بسیار کمتر از موارد بستری است و در شبانه‌روز گذشته 270 بیمار از بخش‌های بیمارستانی مرخص شده‌اند.»
فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ با اشاره به آمادگی کامل 108 بیمارستان استان تهران برای پذیرش بیماران کرونایی گفت: «تا هفته آینده تعداد زیادی تخت آی‌سی‌یوی کودکان را به بیمارستان‌ها اضافه خواهیم کرد.»

وی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در پایتخت گفت: «در تهران بالغ بر 23 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است. حدود 10 میلیون و600 هزار نفر دوز اول، 9 میلیون و 400 هزار نفر دوز دوم و 3 میلیون و 700 هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند.»

آب پاکی ستاد ملی کرونا بر دستان کارشناسان
علی رغم این گفته‌ها و وعده سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به بازگشت محدودیت‌ها، حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا آب پاکی را بر دست کارشناسان ریخت و در رابطه با جلسه شنبه شب ستاد ملی کرونا گفت: «رنگ بندی‌ها برای ایجاد حساسیت میان مردم است و به معنای بازگشت محدودیت‌ها به گذشته و محدودیت‌های کاری نیست و محدودیت‌ها طبق گفته رییس‌جمهور سراسری اعمال نمی‌شود.»

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: «از آنجا که طرح مدیریت هوشمند اجرا می‌شود رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای ایجاد حساسیت میان مردم است تا به نوعی متوجه این تغییرات باشند و برای آنها عادی‌انگاری نشود. به همین دلیل پیشنهادات اعمال محدودیت‌ها در طرح ملی مدیریت هوشمند را در جلسه قبلی ستاد ملی مطرح کردیم که مصوب شد این محدودیت‌ها برای مدتی تمدید شود.»

قاسمی از جمله محدودیت‌ها را برگزاری جلسات اداری با حضور حداکثر ۳۰ نفر و سقف زمانی یک ساعت و نیم و همچنین برگزاری جلسات و تجمعات در اماکن مشخص برای مسائل فرهنگی، مذهبی و آیینی با ۲۰ درصد ظرفیت و لغو ماموریت‌های غیر ضرور کارکنان دولت دانست و گفت: «مردم در اماکن باید از ماسک استفاده کنند و اصناف هم با داشتن تاییدیه تزریق ۲ دوز واکسن در سامانه امید، و اخذ بارکد از سامانه مجاز به فعالیت می‌شوند.»
وی خاطرنشان کرد: «درباره آموزش‌های حضوری در صورتی که در یک شهر یا مدرسه یا منطقه شرایط قرمز شود می‌توانند نخست کلاس، سپس مدرسه و بعد از آن کل مدارس شهر را غیرحضوری و آنلاین برگزار کنند.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: