کد خبر: ۲۹۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 03
در حال حاضر اومیکرون در سراسر کشور جولان می‌دهد و جان می‌گیرد. براساس آمارهای رسمی از ۱۲ تا ۱۳ بهمن ۳۸هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۵۹ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند

شفاآنلاین>سلامت> در حال حاضر اومیکرون در سراسر کشور جولان می‌دهد و جان می‌گیرد. براساس آمارهای رسمی از ۱۲ تا ۱۳ بهمن ۳۸هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۵۹ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند. همچنین ۴۲ شهر قرمز شده است. این در حالی است که هنوز ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی به ویژه در تهران با تراکم بالای جمعیت و حضور بیشتر کارکنان برای دورکاری صورت نگرفته است و با لغو بخشنامه قبلی، در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای نحوه دورکاری و یا حضور کارکنان در تغییر رنگ شهرها در کرونا وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین: بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز دیروز گفت: وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود. مرتب پیشنهادات را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا می‌دهیم ولی یک بخشی مصوب می‌شود و یک بخشی مصوب نمی‌شود. در زمینه قرنطینه هم ما پیشنهاد می‌دهیم و ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

مراجعات مبتلا به کرونا ۴ برابر شده است
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز با اعلام افزایش
۴ برابری مراجعین سرپایی مبتلا به کرونا گفت: افرادی که علائم خفیف مانند سرماخوردگی دارند از خانه خارج نشوند و خود را قرنطینه کنند.

وی افزود: افرادی که علائم خفیف بیماری مانند یک سرماخوردگی ساده دارند در منزل خود را قرنطینه کنند. اگر فردی تب دارد از مایعات و استامینوفن استفاده و در خانه استراحت کند. افرادی که علائم خفیف دارند در خانه بمانند و از تماس با اعضای خانواده و خروج از منزل اجتناب کنند زیرا گونه اومیکرون سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد.

حیدری با اشاره به اینکه اگر بیماران احساس کردند حالشان نامساعد و علائمشان شدید است به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند؛ تصریح کرد: در صورتی که علائم افراد شدت یافت به مراکز ۱۶ساعته و ۲۴ساعته (مراکز بهداشتی منتخب کووید) مراجعه کنند. تست کرونا در صورتی که پزشک در این مراکز آن را تجویز کند برای بیماران رایگان خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نیز آمادگی پذیرش بیماران را دارند، بیان کرد: تشخیص سویه ویروس کرونا تاثیری در روند درمان افراد ندارند بنابراین تشخیص اینکه فرد به اومیکرون مبتلا شده یا دلتا، برای درمان فرد اهمیت چندانی ندارد. تست سویه اومیکرون بیشتر برای افراد در معرض خطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص گرفته می‌شود.

افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های کووید در تهران
استاندار تهران از افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران خبر داد.محسن منصوری در خصوص آخرین اقدامات استانداری تهران در روند کنترل شیوع گسترده اومیکرون به ویژه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه سویه جدید اومیکرون در سطح کشور و تهران گسترش قابل توجهی داشته که بخشی از آن ناشی از ساده‌انگاری‌هاست. ساده‌انگاری‌هایی که نسبت به دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است. بر همین اساس روز گذشته در نخستین تصمیم فعلا به مدت یک هفته مدارس ابتدایی استان را به صورت غیرحضوری برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: بی‌تردید اگر پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود ناچار به اعمال محدودیت‌های جدیدتر و جدی‌تری خواهیم بود. منصوری تاکید کرد: ظرف روزهای گذشته مراجعین ۷۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشته و بستری‌ها نیز در سطح استان تهران ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید آمار خوبی را شاهد نیستیم و نیازمند مراقبت‌های جدی هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها هنوز تصمیم جدیدی برایشان اتخاذ نشده است. قطعا علاقه‌مند به تعطیلی دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها با توجه به افت تحصیلی دانش‌آموزان نیستیم، لذا همه باید در این زمینه مراقبت‌های لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

اطلاعات میدانی نشان از بحران جدی کرونا دارد
دکتر رامین صرامی‌فروشانی، عضو ستاد کرونای جهاد دانشگاهی و متخصص ویروس‌شناسی نیز اظهار داشت: اگر چه داده‌های تجربی و مشاهدات، بر عوارض بالینی کمتر سویه‌های فعلی این ویروس دلالت دارند، ولی کم‌توجهی به آن می‌تواند موجب مخاطرات جدی هم برای سلامت شهروندان و هم سازمان اداری و اجرایی کشور گردد.

سازنده اولین کیت تشخیص مولکولی کووید ۱۹ تاکید کرد: به عنوان یک‌نظر شخصی اعتقاد دارم مهم‌تر از تعیین درصد فراوانی سویه‌هایی خاص چون اومیکرون در کشور و صرف هزینه گزاف در این باب بهتر است توجه متولیان نظام سلامت به غربالگری هوشمند و کنترل ناقلان معطوف گردد.
رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و «عضو اتاق فکر ویروس‌شناسی سازمان نظام‌پزشکی»، با توجه به سرایت بسیار بالای ویروس‌های کرونای درحال گردش در جامعه، بر بازنگری مسوولان در سیاست بازگشایی مدارس و اماکن عمومی و همچنین توجه مردم در اجرای بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

احتمال ابتلای ۴۰۰ هزار تن در روز به کرونا
همچنین پیام طبرسی، ظهر چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در لایو اینستاگرامی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در مورد وضعیت شیوع اومیکرون در کشور توضیحاتی ارائه داد.
وی با عنوان این مطلب که قدرت سرایت اومیکرون قائل مقایسه با سویه‌های قبلی نیست، افزود: سرعت انتقال اومیکرون باعث می‌شود که تعداد مبتلایان بیشتر از پیک‌های قبلی باشد.
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری ادامه داد: این احتمال هست که در صورت انجام تست کافی، تعداد مبتلایان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در روز برسد.

طبرسی افزود: با افزایش موارد ابتلا، قطعا تعدادی از بیماران نیاز پیدا می‌کنند در بیمارستان بستری شوند که این موضوع می‌تواند به چالشی برای نظام سلامت کشور تبدیل شود.
وی با عنوان این مطلب که دوره پیک اومیکرون بین یک ماه تا ۴۵ روز خواهد بود، گفت: بایستی با اتخاذ تدابیری، جلوی شدت پیک را بگیریم. هر گونه علائم سرماخوردگی را اومیکرون می‌دانیم.
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: در اواسط دی‌ماه تعداد مراجعات به اورژانس بیمارستان ۳۰ نفر بود که الان تا ۲۵۰ نفر هم رسیده و از این تعداد، یکسری نیاز به بستری پیدا می‌کنند. ما نگران کسانی نیستیم که سه دوز واکسن زده‌اند و بیماری زمینه‌ای ندارند، بلکه نگران واکسن‌نزده‌ها هستیم.

وی با اعلام اینکه مرگ‌و‌میر کرونا در سنین بالا خیلی بیشتر است، ادامه داد: طول دوره اومیکرون پنج روز است و پنج روز بعد حتما باید با ماسک تردد کنند.
طبرسی در ارتباط با درمان اومیکرون گفت: مصرف قرص استامینوفن، شربت دیفن ‌هیدرامین و قرنطینه در منزل، برای درمان اومیکرون کافی است.

وی افزود: کودکان زیر پنج سال بیشتر درگیر اومیکرون می‌شوند و به دلیل اینکه نمی‌توانند خوب دارو بگیرند، مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد به طوری که بخش‌های اطفال پر شده و این موضوع ما را برای آینده نگران کرده است.

طبرسی ادامه داد: محیط مدرسه برای بچه‌ها خطرناک است و ستاد ملی کرونا بهتر است تعطیلی‌ها را زودتر اعمال کند. آمار اومیکرون صعودی خواهد شد و باید با اعمال محدودیت‌ها، به کنترل بیماری کمک کنیم. مردم در حال حاضر برای اعمال جراحی غیراورژانسی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: