کد خبر: ۲۹۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 29
«سیاست تخصیص دلار 4200 به نان و دارو ادامه دارد اما برای اقلامی که حذف می‌شود دولت به صورت ریالی از مصرف‌کننده حمایت می‌کند

شفاآنلاین>سلامت> آنطور که از گفته‌های رییس‌جمهوری و نمایندگان مجلس برمی‌آید، به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ هم دارو و مواد اولیه دارویی، با ارزی به قیمت ۴۲۰۰ تومان وارد کشور خواهند شد

به گزارش شفاآنلاین: اختلافات متعدد درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو ظاهرا به عقب‌نشینی دولت و مجلس منجر شده است و حالا نه تنها وزیر بهداشت درباره سیاست جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو تردید دارد و گفته است که اعتبارات برای پوشش بیمه‌ای هزینه‌های دارویی ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی کافی نیست که رییس‌جمهوری هم در گفتگوی تلویزیونی خود به صراحت گفته است که دولتش برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی دارو ندارد.

رییسی: ارز دارو حذف نمی‌شود
احتمال ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو قوت گرفت. اواخر هفته گذشته ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری دولت سیزدهم در گفتگوی تلویزیونی به صراحت تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی را روشن کرد. او حذف ارز ترجیحی را نیازمند اجماع نخبگان، قبول مردم و جبران خسارت خانوارها دانست و تاکید کرد: «سیاست تخصیص دلار 4200 به نان و دارو ادامه دارد اما برای اقلامی که حذف می‌شود دولت به صورت ریالی از مصرف‌کننده حمایت می‌کند.»

رییسی نحوه حمایت از مردم پس از حذف دلار 4200 تومانی را در قالب کارت اعتباری دانست و گفت: «بهتر است سیاست حمایتی در قالب کارت اعتباری باشد. البته کالاهای دیگر نباید گران شوند، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود.»
البته این موضع به رییس‌جمهوری خلاصه نمی‌شود و به نظر می‌رسد که نمایندگان هم از سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کوتاه آمده‌اند.

کمیسیون بهداشت: ارز دارو حذف نمی‌شود
یکی از شاخص‌ترین نمایندگان مخالف حذف ارز ترجیحی دارو که اخیرا دراین‌باره سخن گفته است، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است. وی به میزان گفته است: «مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ارز ترجیحی دارو حذف نشود چرا که با این کار، مردم برای تامین دارو با مشکل مواجه می‌شوند.»

شهریاری با اشاره به تعیین تکلیف ارز دارو در بودجه سالیانه گفت: «دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آورده که ارز ترجیحی همه دارو‌ها حذف خواهد شد. البته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ارز ترجیحی دارو حذف نشود چرا که با این کار، مردم برای تامین دارو با مشکل مواجه می‌شوند.»
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: «بنده اخیرا نامه‌ای به رییس‌جمهور و رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره تبعات حذف ارز ترجیحی دارو نوشتم و تاکید کردم که این کار باعث گرانی دارو می‌شود. همچنین در شرایط فعلی که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده است، بسیاری از مردم برای تامین دارو به ویژه داروی بیماری‌های خاص با مشکل روبرو هستند و در صورتی که ارز ترجیحی حذف شود، قطعاً شاهد افزایش شدید قیمت دارو خواهیم بود و بنابراین باید در این تصمیم تجدیدنظر شود تا دارو گران نشود.»

علاوه بر اعضای کمیسیون بهداشت، به نظر می‌رسد حالا دیگر اعضای کمیسیونهای دیگر هم با حدف نشدن ارز ترجیحی دارو، موافقت کرده‌اند.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از آن دسته است. وی به خانه ملت گفته است:‌ «ارز ترجیحی برای سه قلم کالای دارو، نان و گندم در سال آینده حذف نخواهد شد.» او توضیح داد: «به جز این سه قلم کالا، ارز ترجیحی برای سایر موارد اصلاح خواهد شد و نکته‌ای که قابل ذکر است این است که باید اعتبارات لازم از سوی دولت برای جبران هزینه‌های این اقدام انجام شود.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین توضیح داد: «دولت باید به گونه‌ای عمل کند و اعتبارات را تخصیص دهد که مردم بتوانند حداقل‌ها را بر سر سفره خود داشته باشند و در کنار نانی که ارز ترجیحی‌اش حذف نشده بتوانند به راحتی گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و پنیر و ... خریداری کنند.»

دولت به مجلس برنامه نداد
از سویی دیگر، برخی نمایندگان مجلس خبر می‌دهند که دولت هنوز برنامه‌ دقیقی برای جبران حذف ارز ترجیحی به مجلس ارائه نداده است.

محسن دهنوی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در همین زمینه به تسنیم توضیح داد: «تا امروز پیشنهاد دولت برای جبران آثار ناشی از حذف ارز واردات کالاهای اساسی و دارو به دست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نرسیده است. بر این اساس مباحثی مانند پرداخت یارانه نقدی فقط برای چهار ماه اعتباری نداشته و مجلس تا ابتدای هفته منتظر بسته پیشنهادی دولت در این خصوص می‌ماند.»

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: «در بین جلسات مشترکی که بین دولت و مجلس برای بررسی آثار و راهکارهای پیشنهادی جبران آثار حذف ارز 4200 تومانی برگزار شد،‌ رئیس مجلس نیز یک پیشنهاد مشخص برای این بحث ارائه کرده است. البته این بسته یکی از پیشنهادات در خصوص برنامه حذف ارز 4200 تومانی است. این درحالی است که دولت باید این برنامه را اجرا کند و بر این اساس بهتر است خود دولت برنامه‌ای را در این خصوص به مجلس ارائه کند. چرا که دولت به عنوان مجری باید برنامه‌ای که به آن معتقد است را پیاده کند.» او ادامه داد: «با توجه به اهمیت ویژه بحث حذف ارز 4200 تومانی، تاکنون بررسی دو تبصره لایحه بودجه متوقف شده است. بر این اساس تا کنون تبصره یک بودجه که مربوط به بند درآمدهای نفتی کشور است در کنار تبصره 14 که بحث هدفمندی یارانه‌ها را پوشش می‌دهد در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است.»

نکته قابل توجه آن است که این مواضع در شرایطی اتخاذ شده است که وزارت بهداشت همواره یکی از حامیان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو بود. بارها بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و مدیران سازمان غذا و دارو نسبت به فسادآور بودن ارز دارو هشدار داده و گفته‌اند که دولت باید یارانه دارو را از طریق حمایت‌های بیمه‌ای به دست بیماران برساند.

هرچند که این اواخر وزارت بهداشت هم نسبت به سیاست جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو تردید نشان می‌دهد و وزیر بهداشت به صراحت گفته است در حالی که برای پوشش بیمه‌ای هزینه‌های ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که دولت فقط حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای آن تخصیص داده است.

باید منتظر ماند و دید که بالاخره از خلال این مواضع و اظهارات ضد و نقیض، آنچه به تصویب بهارستان نشینان میر‌سد چه خواهد بود و واردکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی در سال ۱۴۰۱، از دلارهای تخصیص یافته توسط دولت، سهمی خواهند داشت یا نه.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: