کد خبر: ۲۹۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۰ - 2022January 08
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جمع اعضای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم :
دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: این که ما لذت انجام پژوهش در امنیت و آرامش را تجربه می کنیم مدیون رشادت های ایشان در راه خدمت به وطن است.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همراهی دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع اعضای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم حاضر و در جریان روند تولید علم و ارائه خدمات در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت.

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: این که ما لذت انجام پژوهش در امنیت و آرامش را تجربه می کنیم مدیون رشادت های ایشان در راه خدمت به وطن است. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر تهدید بزرگ سلامتی بشر هستند، گفت: اگر نتوانیم در حوزه پیشگیری این بیماری ها به درستی عمل کنیم می بایست در آینده هزینه های بالایی را برای کنترل بیماری های افسارگریخته غیرواگیر هزینه کنیم.
 
وی افزود: تربیت نیروهای کارآمد در حوزه های مختلف پزشکی همچون ظرفیت علمی که امروز در پژوهشگاه غدد شاهد هستیم و تولیدات پژوهشی چشمگیری که خوشبختانه در کشور انجام شده است نشان میدهد که به عنوان دانشگاه های نسل اول و دوم کارنامه موفقی داشته ایم اما آن چه که بیش از پیش لازم است کاربست نتایج پژوهش در راستای رفع نیاز های داخلی و ارتقا سلامت مردم است تا کشور را از بیگانگان بی نیاز کند. 
 
دکتر پناهی ادامه داد: خوشبختانه  پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به عنوان مدلی از دانشگاه نسل سوم معرفی شده  است.
وی افزود: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تولید دانش هایی که به سمت ثروت آفرینی، محصول محور بودن و شبکه سازی در حرکت باشد استقبال میکند وامیدواریم  که تجربه اندوخته شده در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بتواند در جای جای کشور با مراکز کمتر برخوردار به اشتراک گذاشته شود تا شاهد گسترش مدل هایی از جنس پژوهشگاه غدد باشیم.
 
دکتر پناهی با تاکید بر نیاز کشور به سر و سامان دادن وضعیت داروهای موجود، بررسی کارآیی، اثر بخشی و عوارض جانبی داروهای موجود را مهم دانست و به لزوم خودکفایی در تولید دارو اشاره کرد، و گفت:لازم است  هر یک از تولیدات علمی بتواند به تغییر در رفتار درمانی، کمک به سیاستگذاری های سلامت و کاهش هزینه های بهداشتی منجر شود.
 
در بخش دیگری از این جلسه، دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز خرسندی از لایه های مختلف فعالیت های انجام شده در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، کاربست نتایج تحقیقات در ارتقا سلامت عمومی مردم را تاثیرگذار خواند. 
 
دکتر قناعتی افزود: باید به شیوه ای عمل کنیم که با انجام تحقیقات کاربردی بازخورد نتایج آن را در جامعه شاهد باشیم و معضل بزرگ نابرابری در دسترسی به خدمات بهداشتی را از بین ببریم.
 
وی با تاکید بر اینکه مدل های موفق می بایست معرفی شوند گفت: یکی از وظایف بخش تحقیق و توسعه دانشگاه این است که مدل انجام تحقیقات در مراکز موفق را به دیگران معرفی کند تا شاهد رشد همه مراکز باشیم.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براهمیت مساله بازاریابی تصریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا محصولات کاربردی پژوهش محور در بازارهای محلی و جهانی معرفی شود و یکی از مسئولیت های مراکز تحقیقاتی این است تا راه های اثر گذاری بر جامعه و کاربست نتایج پژوهش در عمل را شناسایی و جهت سیاست گذاری در اختیار مراجع قرار دهند.
 
دکتر قناعتی همچنین به موضوع آینده نگری در تحقیقات پزشکی اشاره کرد و افزود: از آنجا که قرن جدید با تغییر و تحولات سریع و عظیم در عرصه های مختلف مواجه است. مراکز تحقیقاتی برای تحقق شایسته اهداف خود باید بتوانند ضمن شناسایی این تحولات و برنامه ریزی برای مواجهه با آنها، خود را به دانش و مهارت هایی مجهز کنند که بتوانند تحولات و مسایل آینده را شناسایی کرده و برای آن آماده گردند.
 
در ادامه،دکتر باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با این مقدمه که این پژوهشگاه فعالیت خود را از سال 1372 در بیمارستان دکتر شریعتی آغاز کرد، افزود: این پژوهشگاه با برخورداری از زیرساخت های پژوهشی مانند آزمایشگاه های تخصصی تحقیقاتی، بیوبانک، سامانه رجیستری و کلینیک های فوق تخصصی، در چهار حوزه علوم سلولی- مولکولی، علوم بالینی، علوم جمعیتی و پزشکی ترجمان غدد در قالب ۱۳ مرکز تحقیقاتی و ۶ گروه پژوهشی در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند.
رییس پژوهشگاه در ادامه به همکاری های گسترده پژوهشگاه با دانشگاه ها، انجمن ها و جوامع ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: به دنبال رعایت ضوابط و استانداردهای سازمان جهانی بهداشت پژوهشگاه برای چهارمین دوره متوالی به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) انتخاب شده است.
 
وی انتشار بیش از 4200 مقاله با بیش از 80 هزار بار استناد در نشریات معتبر ملی و بین المللی و رتبه یک ایران در حوزه تولیدات علمی مرتبط با غدد درون ریز در منطقه خاورمیانه را  از فعالیت های شاخص  پژوهشگاه توصیف کرد و افزود: با حضور تعداد محدود اعضای هیات علمی  اما با همکاری در قالب شبکه ای از اعضای هیات علمی  در سطح دانشگاه و  سایر دانشگاه ها  و مراکز تحقیقاتی این پژوهشگاه توانسته است فعالیت های خود را گسترش دهد.
 
وی با اشاره به این که جمع آوری، ذخیره و بهره گیری از  نمونه ها در بیوبانک پژوهشگاه به صورت عالمانه و طبق استاندارد و پروتکل های منسجم انجام می شود، بیوبانک پژوهشگاه را یک نمونه ملی موفق استقرار بیوبانک تحقیقاتی در کشور توصیف کرد.
رییس پژوهشگاه همچنین به بزرگترین مطالعه حوزه استئوپروز در منطقه به عنوان بخشی از پروژه کوهورت سلامت سالمندی بوشهر اشاره کرد که با همکاری این پژوهشگاه به انجام رسیده است. 
 
دکتر لاریجانی با بیان این که مطالعات جمعیتی تاثیر گذاری در این مرکز علمی به انجام رسیده است، تصریح کرد: از آن میان میتوان به انجام دو دوره پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در ایران اشاره کرد که طی آن بیش از 588 میلیون رکورد داده  مرتبط با بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر آنها را در سه سطح ملی، استانی، شهری و دانشگاهی گردآوری کردیم که اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت هر شهر کشور در اختیار قرار میدهد. 
 
رییس پژوهشگاه اظهار داشت: ثبت  پتنت های داخلی و بین المللی و مشارکت در تولید محصولات دارویی از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه است و در همین خصوص ایجاد مرکز رشد و شتاب دهنده را در توسعه اکوسیستم دانش بنیان و تکمیل چرخه پژوهش ارزنده خواند. 
 
دکتر لاریجانی ادامه داد: تربیت بیش از ۱۰۰ نیروی فوق تخصص‌غدد، دکترای تخصصی پژوهشی، پزشک پژوهشگر و پسا دکترا و همچنین مشارکت در فعالیت پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دانشگاه های مختلف کشور، از جمله فعالیتهای پژوهشگاه در حوزه آموزش بوده است.
 
وی همچنین ایجاد مراکز جامع تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک، پوکی استخوان، غدد و چاقی با استفاده از متخصصان و کارشناسان آموزش دیده را نیز حاصل نگاه پژوهشگاه به ارایه خدمات به روز و مبتنی بر شواهد در حوزه سلامت کشور خواند و افزود : مدل کلینیک های دیابت در سطح کشور قابل گسترش می باشد و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است.
 
در بخش های دیگری از این دیدار، روسای مراکز تحقیقاتی و اعضای هیات علمی پژوهشگاه به بیان فعالیت های پژوهشگاه در سطوح علوم پایه، علوم بالینی و علوم جمعیتی و حیطه های نوآوری، مراکز رشد  و شرکت های دانش بنیان پژوهشگاه پرداختند.
در پایان، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به صورت مجازی با ظرفیت های کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک، بخش بستری پای دیابتی و اتاق های تمیز پژوهشگاه آشنا شد و به صورت حضوری از آزمایشگاه ها، آزمایشگاه زبرافیش، بیوبانک و دیتاسنتر پژوهشگاه دیدن کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: