کد خبر: ۲۹۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۰ دی ۱۴۰۰ - 2021December 31
به طور معمول سطح کلسترول طی ارزیابی لیپید و با آزمایش نمونه خون انجام می شود. این آزمایش از سن ۵۰ سالگی برای مردان و ۶۰سالگی برای زنان و همچنین قبل از مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی توصیه می شود.
شفاآنلاین>سلامت>مطالعات متعددی نشان داده است که سطوح بالای کلسترول منجر به تشکیل پلاک هایی در رگ ها می شود که به نوبه خود در بروز بیماری های قلبی عروقی مختلف نقش دارند. در این گزارش می توانید نحوه با چگونگی عملکرد این ماده در بدن آشنا شوید.

به گزارش شفاآنلاین:میلیون ها نفر در گوشه و کنار جهان سطح کلسترول بد بسیار بالایی دارند. کلسترول یک چربی ضروری برای بدن محسوب می شود که از دو پروتئین تشکیل شده است: لیپوپروتئین های با چگالی بالا به نام HDL و لیپوپروتئین های با چگالی کم به نام LDL. در بیان عمومی به چربی نوع اول کلسترول خوب گفته می شود زیرا از تشکیل پلاک روی دیواره سرخرگ ها جلوگیری می کند، در حالی که نوع دوم این چربی، کلسترول بد را تشکیل می دهد.

برخلاف HDL، LDL باعث تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک در داخل رگ های بدن می شود. متاسفانه باید توجه داشت که داشتن سطوح بالای کلسترول بد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، اما خوشبختانه تغییر عادات خاص سبک زندگی می تواند این خطر را را کاهش دهد.
به طور معمول سطح کلسترول طی ارزیابی لیپید و با آزمایش نمونه خون انجام می شود. این آزمایش از سن ۵۰ سالگی برای مردان و ۶۰سالگی برای زنان و همچنین قبل از مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی توصیه می شود.

کلسترول بالا چه تاثیری در بدن انسان دارد؟
به طور کلی هشت عارضه اصلی مرتبط با کلسترول بالا وجود دارد که در ادامه به بررسی نقش و تاثیر آن ها در سلامتی می پردازیم. به دلیل وجود پلاک های روی دیواره رگ ها، جریان خون کمتر و فشار خون بالا می رود. اما پلاک های آترواسکلروتیک نیز مسئول بیماری عروق کرونری بوده و می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.

این مشکلات گردش خون می تواند منجر به حمله قلبی شود. در برخی موارد، آترواسکلروز باعث ایجاد پارگی ناگهانی در رگ های خونی می‌شود که سپس لخته خونی را تشکیل می‌دهد که از جریان خون جلوگیری می‌کند. هنگامی که این لخته در شریان کاروتید یافت می شود، می تواند باعث سکته شود. تشکیل پلاک در شریان ها عواقبی برای کل بدن دارد و در نتیجه ممکن است برخی افراد به دلیل درد پا دچار مشکل حرکت شوند.

به این بیماری شریان های محیطی می گویند و به دلیل کمبود اکسیژن در عضلات پا ایجاد می شود. کلیه ها نیز از جمله اندام هایی هستند که تحت تاثیر کلسترول بالا قرار دارند. در نهایت، سطح بسیار بالای کلسترول بد با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. 

چگونه می توان از این عوارض پیشگیری کرد؟
برای مقابله با اثرات کلسترول بالا، باید سطح کلسترول کاهش یابد. این پیشگیری گاهی اوقات با مصرف دارو انجام می شود، اما تاثیر اصلی و ماندگار کاهش کلسترول تنها با تغییر سبک زندگی فرد امکان پذیر خواهد بود.به گزارش sinapress، برای کاهش کلسترول، عادات غذایی باید تغییر کند تا مصرف اسیدهای چرب اشباع موجود در گوشت، کره، غذاهای فرآوری شده و غیره کاهش یابد. در عین حال، مصرف میوه ها و سبزیجات و همچنین مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ باید افزایش یابد که عمدتا در آجیل ها و ماهی های چرب یافت می شود. فعالیت بدنی و مبارزه با سبک زندگی کم تحرک نیز بخشی از عادات جدیدی است که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: