کد خبر: ۲۹۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۲ دی ۱۴۰۰ - 2021December 23
۲۸۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی هستند.

شفاآنلاین>سلامت> «اُمیکرون» با قدرت سرایت وحشتاک و 5 تا 10 برابر سویه دلتا، مانند ماشین زمان دنیا را به 20 ماه قبل فرستاده که کرونا در ووهان کشف و سریع دنیا را تحت تاثیر قرارداد، اما در شرایطی که اکثر کشورهای جهان که ادعای اتمام کرونا را با واکسیناسیون 90 درصدی جمعیت هدف‌شان داشتند، حال با شیوع سریع اُمیکرون با اعمال محدودیت‌های شدید روبه‌رو شده‌اند. به‌نحوی که هانس کلوگه، مدیر اروپای سازمان بهداشت جهانی به دولت‌های اروپایی هشدار داد آماده «طوفان جدید» کرونا باشند.

به گزارش شفاآنلاین: اما این امر مختص اروپا نیســـت و در شهــر سی‌ان چین نیز ۱۳ میلیون جمعیت این شهر در قرنطینه کامل قرار گرفته‌اند. اما اگر می‌خواهید بدانید که این سویه تا چه اندازه خطرناک است، باید نگاهی به آمار روز گذشته کشورهای اروپایی بندازید که در اسپانیا نزدیک به روزی پنجاه هزار نفر، در فرانسه بیش از روزی صدهزار نفر و در بریتانیا بیش از ۹۰ هزار نفر به اُمیکرون مبتلا می‌شوند.

حال نیز ایران با شیوع وسیع این ویروس مواجه شده است و در شرایطی که تا سه روز پیش، تعداد مبتلایان به این سویه جدید، یک ابتلای قطعی و دو مورد مشکوک بود، حال 8 مورد قطعی مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده و 1800 نفر نیز در شهرستان‌ها مشکوک به ابتلا به آن هستند و آزمایشات آنها برای بیمارستان‌های تهران فرستاده شده است. به باور کارشناسان تا دو هفته دیگر، این ویروس می‌تواند جایگزین سویه دلتا شود که با واکسیناسیون عمومی در حال نابودی و محو شدن است. در شرایطی که امروزه، ویروس اصلی و قالب در ایران، دلتا است، از سه شنبه تا چهارشنبه ۲۱۰۳ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۴۴ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

۲۸۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی هستند.

این در حالی است که با وجود اعلام مسئولان مبنی بر کشندگی و شدت کمتر سویه اُمیکرون اما آمار فوتی‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال افزایش است و این نگرانی وجود دارد که با افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون در ایران، باز هم روند فوتی‌های کرونا روی شیب صعودی قرار بگیرد.

کشورهایی که ورود سویه اُمیکرون را گزارش کرده‌اند، تنها در چند روز با افزایش موارد قابل توجه ابتلا و تبدیل شدن این واریانت به جای سویه قبلی یعنی دلتا مواجه شده‌اند. آمار ابتلای 6. 12درصدی اُمیکرون در آمریکا تنها در یک هفته به 73درصد رسیده و در کانادا افزایش 24درصدی موارد ابتلا تنها در یک روز گزارش شده است.

انگلستان نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون را ۶آذر شناسایی کرد، اما ۲۳روز بعد، آمار این کشور به 100هزار ابتلای جدید در روز رسید. با تأیید ورود اُمیکرون به کشور هم متخصصان حوزه بهداشت و درمان رقم خوردن وضعیت دیگر کشورها در ایران را پیش‌بینی و اعلام کردند که این سویه جدید کرونا در کمتر از 3هفته می‌تواند به‌سویه غالب و رقم خوردن پیک ششم در کشور منجر شود.

آن‌طور که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است: «خانواده فرد اولی که به عنوان مبتلای به امیکرون شناسایی شده بود هم درگیر شدند که به چهارمورد رسید. از طرفی مجدا سه نفر از تهران را به ما گزارش دادند و یک مورد هم از مشهد گزارش شد که جمعا هشت مورد ابتلا به امیکرون می‌شود.  نفر اول شناسایی شده به عنوان مبتلای به امیکرون اقدام به سفر کرده بود، اما از موارد دیگر اطلاعات کامل نداریم زیرا در حدود یک ساعت پیش این اطلاعات به دست ما رسیده است و همکاران ما درحال بررسی هستند که آیا نوع ابتلایشان محلی بوده است یا سفر رفته‌اند.»

 آماده‌باش بیمارستان‌های تهران
نادر توکلـــی، معــاون ستاد مقابله با کرونای استان تهران، از آماده‌باش مراکز درمانی و گسترش بخش‌ سرپایی‌ بیمارستان‌ها برای افزایش ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا خبر داد و گفت: «سویه امیکرون به تازگی وارد کشور شده و احتمالا اثرات آن هفته آینده مشاهده می‌شود.» وی با اشاره به اینکه قدرت سرایت سویه امیکرون بسیار بالاست، افزود که «این بزرگ‌ترین مشکلی است که با اُمیکرون داریم و به بیمارستان‌ها اعلام کردیم که بخش‌های سرپایی‌ خود را در ورودی اورژانس‌ها گسترش دهند تا مراجعات سرپایی در مراکز ساماندهی شوند. در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌های تهران آرام است و فعلا ما افزایشی را در حوزه بیمارستانی نسبت به قبل نداشتیم چون سویه اُمیکرون به تازگی وارد کشور شده و احتمالا اثراتش در هفته آینده رویت می‌شود. دلیل اینکه تمام موارد مشکوک نیاز به کیت مخصوص اُمیکرون دارند و ما نمی‌توانیم تمام موارد را تست کنیم، بسیاری از موارد را عمدتا با علائم بالینی و سابقه سفر بررسی می‌کنیم.»

 تعجیل برای دُز سوم واکسن
در این شرایط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از تغییر زمان واکسن‌های کرونا در دُز سوم تاکید کرد و گفت: زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افرادی که دز اول و دوم واکسن آنها اسپوتنیک و آسترازنکا بوده است از ۶ ماه بعد از تزریق دز دوم به سه ماه تغییر کرد. قاسم اویس افزود: دلیل این تغییر زمان‌بندی، مبارزه به‌هموقع با سویه جدید کرونا به نام امیکرون است. البته افرادی که دز اول و دوم واکسن آنها سوبرانا بوده است می‌توانند بعد از گذشت ۲۹ روز از تزریق دز دوم، نسبت به تزریق دز سوم این نوع واکسن اقدام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: