به گزارش شفاآنلاین:پروین حبیبی در کارگاه مجازی مهدویت ویژه طلاب مدارس علمیه لرستان و فعالان رسانهای با موضوع «نقش والدین در تربیت نسل منتظر» با بیان اینکه تربیت فرزند دارای سه دوره است که از تولد تا هفت سالگی، هفت تا ۱۴ سالگی و ۱۴ تا ۲۱ سالگی را شامل میشود، بیان کرد: در رابطه با هر یک از این دورهها کتابها و مقالات زیادی تدوین شده است و در مدارس علمیه استان لرستان نیز پایاننامههایی به موضوع تربیت فرزند اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه والدین قبل از تولد نوزاد نیز وظایفی دارند و باید یکسری مسائل را رعایت کنند چراکه در این دوره نیز والدین نقش مهمی در سعادت و شقاوت فرزند دارند، افزود: برای تربیت نسل منتظر لازم است والدین قبل از تولد و بعد از تولد فرزند و در این سه دوره تربیت یکسری اقدامات را انجام و اصولی را رعایت کنند.
این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی دورود با اشاره به آیاتی از قرآن که به نقش والدین در سرنوشت فرزندان اشاره دارد، اضافه کرد: متأسفانه برخی از والدین آنقدر که به فکر دنیای فرزندانشان هستند به فکر آخرت او نیستند و این در حالی است که در آیات و روایات به نقش مهم والدین در نجات اهل خانواده تأکید شده پس ضرورت دارد والدین به فکر ادب، اخلاق، دین و ایمان فرزندان خود نیز باشند و توجه خود نسبت به فرزندان را فقط در مسائل مادی و درس و تحصیل در دانشگاه و شغل او خلاصه نکنند.
حبیبی با بیان اینکه برای تربیت نسل منتظر باید هم به فکر دنیا و هم آخرت فرزندان خود باشیم، اظهار کرد: دوره اول تربیت که از تولد تا هفت سالگی را شامل میشود دوره آقایی و سروری برای فرزند است و هفت سال دوم دوره عبد و فرمانبرداری است و دوره سوم نیز دوره وزیری فرزند است.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه خانواده الگوی فرزندان است بهویژه در هفت سال اول زندگی تمامی عملکردها و رفتارهای والدین بر کودک تأثیر دارد پس لازم است والدین دقت داشته باشند الگوی خوبی برای فرزند خود باشند، گفت: در هفت سال اول زندگی کودک علاقه بسیاری به بازی دارد و در این دوره سرپیچی از امر والدین زیاد است و والدین نیز نباید توقع فرمانبرداری از کودک خود داشته باشند البته والدین نباید تصور کنند کودک چون کودک است متوجه چیزی نمیشود.
مدرس دانشگاه آزاد دورود با بیان اینکه کودک حتی در دوران شیرخوارگی نیز متوجه بسیاری از مسائل میشود پس لازم است در این دوران کودک را به اماکن مذهبی ببریم تا معنویت در او تقویت شود، ادامه داد: لازمه تربیت یک نسل منتظر این است که خود والدین هم یکسری کارها که لازمه فرد منتظر است را انجام دهند.
وی با بیان اینکه باید علت خطاکاری فرزند خود را در خودمان جستوجو کنیم، افزود: البته جامعه، رسانه، دوستان، محیط مدرسه نیز در شخصیت فرزند ما تأثیر میگذارد اما بنیان شخصیت فرزند ما در خانواده شکل میگیرد لذا لازم است والدین نسبت به این مسئله دقت لازم را داشته باشند.
حبیبی با بیان اینکه یک کودک تا هفت سالگی باید کنار مادر باشد چراکه حضور مادر به کودک آرامش میدهد لذا بانوان شاغل باید نسبت به این مسئله دقت لازم را داشته باشند، اضافه کرد: در هفت سال اول زندگی باید به نیازهای کودک پاسخ دهیم و با زبان نرم برخی از مسائل را به او آموزش دهیم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در دوره دوم تربیت که هفت تا ۱۴ سالگی را شامل میشود باید انجام یکسری کارها را به فرزندمان الزام کنیم چراکه اینکار میتواند باعث منظم شدن او شود، افزود: در هفت سال اول اگر کودک مرتکب اشتباهی میشد لازم نبود مستقیماً به او تذکر دهیم در این دوره میبایست تذکر ما غیر مستقیم باشد اما در هفت سال دوم زندگی لازم است اگر بچه ما خطا و اشتباهی مرتکب شد از خطای وی چشمپوشی نکنیم و به او تذکرات لازم را بدهیم در این دوره همچنین لازم است یکسری مسئولیتها را به فرزند خود واگذار کنیم تا او مسئولیتپذیر بار بیاید.
حبیبی با بیان اینکه دوره دوم تربیت دوره اطاعتپذیری و فرمانبرداری است، اظهار کرد: در این دوره لازم است اقدامات لازم برای مسئولیتپذیری را در فرزند خود تقویت کنیم بهتر است از کارهای ساده شروع کنیم و اگر دیدیم که فرزندمان از زیر کار درمیرود محترمانه مسئولیتش را به او یادآوری کنیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات خانوادهها این است که والدین با فرزندان خود دوست نیستند و این باعث ایجاد خلأ عاطفی در فرزندان میشود و آنها را به سمت دوستیهای غیرمتعارف و دوستی با جنس مخالف سوق میدهد، ادامه داد: والدین باید آنچنان با فرزندان خود صمیمی باشند که فرزندشان اگر مشکلی در بیرون داشت با آنها در میان بگذارد همان طور که در دوره دوم تربیت، آموزش الزامی است.
حبیبی با بیان اینکه در دوره سوم تربیت که ۱۴ تا ۲۱ سالگی را شامل میشود مشاوره با فرزند نقش مهمی دارد و در کارها باید با او مشورت کنیم کمااینکه در این دوره با اجبار نمیتوانیم از او انجام کاری را بخواهیم، افزود: در این دوره لازم است به فرزند خود اجازه دهیم اظهارنظر کند باید در کارها او را طرف مشورت قرار دهیم، او را در بحثها مشارکت دهیم و اگر شبهات و ابهاماتی برایش مطرح است به آنها پاسخ دهیم و اگر خودمان قادر به پاسخگویی نبودیم از اهلش سؤال کنیم و پاسخ را به او بدهیم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در دوره سوم شخصیت و هویت فرزند ما تکمیل میشود و وقتی فرزند ما به سن ۲۱ سالگی رسید دیگر وظیفه و مسئولیت والدین پایان پذیرفته است، گفت: فرزند ما در دوره اول زندگی مسائل دینی را از روی تقلید از والدین و اطرافیان میآموزد پس اگر در این دوره شخصیت کودک درست شکل گرفته باشد میتوان امیدوار بود در تربیت فرزند برای دورههای دوم و سوم نیز موفق عمل میکنیم.
حبیبی در پایان با بیان اینکه با تربیت نسل منتظر میتوانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم، اظهار کرد: خودسازی، فرهنگیسازی و تمدنسازی از الزامات تمدن نوین اسلامی است و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه «گام دوم انقلاب» بر این سه اصل تأکید دارند چراکه فرهنگ مقدمه شکلگیری تمدن است و تا فرهنگ اصلاح نشود تمدن درست شکل نمیگیرد. تمدن نوین اسلامی زمانی شکل میگیرد که فرهنگ اسلامی در جامعه حاکم باشد این در حالی است که یک بُعد این فرهنگ اسلامی تربیت اسلامی فرزندان است و بُعد دیگر آن اسلامی کردن علوم است.
یادآور میشود، این کارگاه مجازی بههمت امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با مشارکت معاونت بانوان و معاونت بررسی و گفتمانسازی کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود، مدیریت حوزههای علمیه خواهران لرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود و دبیرخانه مهدویت استان لرستان برگزار شد.ایسنا