کد خبر: ۲۹۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 18
این سویه جدید از آفریقای جنوبی در حال جایگزین شدن به جای دلتاست و با وجودی که هنوز مطالعات درباره آن تکمیل نشده است اما علائمی از جمله تنگی نفس خفیف، کاهش بویایی و چشایی، خستگی مفرط، بدن‌درد را دارد، همچنین گلودرد هم جزو علائم این سویه جدید است

شفاآنلاین>سلامت> شدت ابتلا به ویروس اومیکرون، دنیا را تحــت تاثیر قــرار داده و کشوری مانند انگلستــان و در پی شیوع بیش از اندازه این ویروس، حالا با محــدودیت‌های جــدی روبه‌رو شده اســت. در ایران و در شرایطی که هنوز این امکان برای تشخیص این سویه وجود ندارد، شیب ابتلا به کرونا طبق آمــار رسمی، در سرازیــری سقوط قراردارد، هر چند که برخــی از کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشــت معتقدند ممکن است که این ویروس به ایران وارد شده باشد و بزرگترین خطر آن برای افرادی است که تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: چنــدی پیش مهدی ویسی، مسئول ستاد بحــران کـــرونا در شمال لندن گفته بـــود: «شدت ابتلا در لندن بسیار بالاست و در 10 روز اومیکرون به واریانت غالب در لندن تبدیل شد. همه باید بدانند که حتی با وجود تست‌های منفی در صورت مشاهده علائم حتما نسبت به قرنطینه خود اقدام کنند.»

این سویه جدید از آفریقای جنوبی در حال جایگزین شدن به جای دلتاست و با وجودی که هنوز مطالعات درباره آن تکمیل نشده است اما علائمی از جمله تنگی نفس خفیف، کاهش بویایی و چشایی، خستگی مفرط، بدن‌درد را دارد، همچنین گلودرد هم جزو علائم این سویه جدید است.

در این میان،  ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: «وارد شدن جهش اومیکرون به کشور قطعی بوده و بعید است که این جهش از ویروس به کشور خاصی وارد نشود.» در این رابطه نیز دو آزمایشگاه برای ارزیابی ژنتیکی جهش اومیکرون فعال شده‌اند. به باور کارشناسان، بازگشایی‌های بدون برنامه، عدم اجرای درست و با زیرساخت‌های محدودیت‌های هوشمند و در کنار سیل جمعیت غیر قابل کنترل در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو و مدارس می‌توانند کانون شیوع سویه‌ جدیدی از کرونا باشد که بیش از 40 برابر، قدرت سرایت بالاتری نسبت به سویه دلتایی دارد که در یک روز نزدیک به 500 نفر در کشور به کام مرگ فرو برد. بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، از پنج شنبه تا جمعه (26 آذر) ۴۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۲۱۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۶۵۰ نفر رسید. دو هزار و ۹۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ کدام از  شهرهای کشور در وضعیت قرمز نیست و ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

  اومیکرون و خطر واکسن نزده‌ها  
تاکنون برخی کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان، عمان، ترکیه، امارات و عربستان شناسایی موارد ابتلا به این ویروس را تایید کرده‌اند. سویه جدید کرونا اکنون پشت مرزهای ایران است و با این وجود نمی‌توان به ضرس قاطع بیان کرد که ویروس جدید در ایران مشاهده نشده است، چراکه درخصوص ویروس دلتا و پیک پنجم بیماری، بیماری در کشور پراکنده بود اما فناوری و تجهیزات آزمایشگاهی موجود در کشور امکان شناسایی ویروس را نداشت و بر این اساس، گزارشی درخصوص بیماری منتشر نمی‌شد و وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا اصل بیماری و پیک پنجم را انکار می کردند.

در این شرایط عضو کمیته مقابله با کرونا در ایران با اشاره به وجود مقدار کافی واکسن این بیماری در کشور، از کاهش توجه مردم به واکسیناسیون در کشور انتقاد کرد. مسعود یونسیان گفته است: «آمار واکسیناسیون کرونا در کشور را روزانه ۴۰۰ هزار دُز طی هفته‌های اخیر اعلام کرده و گفته است که این میزان «خوشایند» نیست.» وی همچنین از تاخیر برخی افراد در تزریق دُز دوم واکسن کرونا انتقاد کرده و گفته است که «این تاخیر و کاهش روند واکسیناسیون در حالی صورت می‌گیرد که واکسن به میزان کافی در کشور فراهم است.»

اما در شرایطی که وزیر امور خارجه، گفته است که «انبارهای واکسن کرونا در کشور پر است و ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون دوز واکسن دیگر را که خریداری یا اهدا شده، ندارد.» نمایندگان مجلس عدم تمایل برخی به واکسن نزدن را به گردن غربی‌ها انداختند.

  آمار واکسیناسیون کافی است
برنامه دولت برای ترغیب افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، جریمه و محدودیت‌های اجتماعی از چند روز گذشته است. در شرایطی که هنوز هیچ محدودیتی در جامعه دیده نمی‌شود، قرار است ورود به مترو، اتوبوس، سینما، ادارات با کارت واکسن امکان‌پذیر باشد و برای خودروهای شخصی که در میان شهرها رفت و آمد می کنند یا کارمندانی که واکسن نزد‌ه‌اند، جریمه لحاظ می‌شود. از سوی دیگر صاحبان مشاغل نیز در صورت نداشتن کارت واکسن، مغازه‌شان پلمب خواهد شد. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت،  تا روز بیست و ششم آذر 1400، 58 میلیون و 976 هزار و 573 نفر معادل 87 درصد جمعیت بالای 12 سال کشور حداقل یک دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

در مجموع 150 میلیون و 2 هزار و 708 دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است که از این مقدار 112 میلیون و 390 هزار دُز توسط جمعیت هلال احمر، 36 میلیون و 649 هزار و 708 دُز توسط وزارت بهداشت و 963 هزار دُز نیز توسط بخش خصوصی وارد کشورمان شده است. سینوفارم چین، اسپوتنیک وی روسیه، بهارات هند، آسترازنکا بیشترین واردات واکسن است. علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ۱۲ آبان گفته بود: «۲۵ درصد مردم ایران واکسن کرونا نزده‌اند و در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند.» این در حالی است که مقامات وزارت بهداشت ایران مدت‌ها است که درباره کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احتمال افزایش مبتلایان به‌ویژه به دلیل احتمال شیوع گسترده سویه جدید کرونا موسوم به «اومیکرون» هشدار می‌دهند. تاکنون ورود این سویه جدید به ایران به‌طور رسمی تایید نشده، اما به گفته مسعود یونسیان، عضو کمیته مقابله با کرونا، «باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد می‌شود. سویه جدید کرونا را در کشورهایی که تدابیر سخت‌تری اتخاذ کرده‌اند دیده شده، بنابراین خوش‌بینی است که بگوییم با اقدامات انجام‌شده در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد.» سازمان جهانی بهداشت اخیرا هشدار داد که سویه جدید جهش‌یافته کرونا موسوم به اومیکرون با سرعتی در حال گسترش است که در سویه‌های قبلی دیده نشده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران تایپیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
0
ممنون از سایت عالی تون - خیلی مفید و به روز هستید.
مدیر پایگاه باسلام و تشکر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: