کد خبر: ۲۹۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 17
دکتر مصطفی اقلیما در نامه‌ای به رییس سازمان تبلیغات اسلامی به انتشار آگهی «تربیت مددکار اجتماعی در شش جلسه» در یکی از رسانه‌های این سازمان واکنش نشان داد.

شفاآنلاین>اجتماعی>رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در نامه‌ای به رییس سازمان تبلیغات اسلامی به انتشار آگهی «تربیت مددکار اجتماعی در شش جلسه» در یکی از رسانه‌های این سازمان واکنش نشان داد.

به گزارش شفاآنلاین: در متن نامه دکتر مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران که خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده آمده است: "با عنایت به آگهی نشر داده شده توسط آن سازمان محترم با عنوان « برگزاری دوره تربیت مددکار اجتماعی در شش جلسه » و دعوت از متقاضیان برای ثبت نام ، انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن اعتراض به برگزاری این دوره به اطلاع  می‌رساند حرفه مددکاری اجتماعی دارای جایگاه علمی و تخصصی بوده  و سال ها است که به عنوان رشته ای دانشگاهی در دانشگاه های تابع وزارت بهداشت و  وزارت علوم  در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وفق سرفصل های آموزشی مصوب دانشجو  می پذیرد وفارغ التحصیلان آن وارد عرصه کار و خدمت می‌شوند»

در ادامه نامه اقلیما آمده است:‌« تعیین عنوان یک حرفه و رشته تحصیلی که ۶۳ سال است در نظام دانشگاهی تدریس می شود، برای یک کارگاه آموزشی شش جلسه‌ای، آشکارا وهن علم و نظام دانشگاه است. به نظر می رسد آن سازمان محترم سهوا چنین اشتباهی را انجام داده ، زیرا همچنانکه نمی‌توان کارگاه‌ها و دوره‌هایی با عنوان تربیت پزشک، مهندس، فیلسوف یا مجتهد ارائه داد، بنابراین کارگاه تربیت مددکار اجتماعی نیز کاملا بی معنا و به دور از منطق علمی و عملی است. بی شک کسانی که این کارگاه را بگذرانند  با خیال یا توهم اینکه مددکار شده اند، ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند که به فجایعی بینجامد. آنگاه چه کسی مسوول خواهد بود؟چگونه می توان چهار سال آموزش علمی و دوره‌های کارورزی عملی مددکاری اجتماعی را تنها در شش جلسه خلاصه کرد؟. »

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در ادامه این نامه آورده است:‌«به نظر می رسد آن سازمان با هدف برگزاری دوره «آشنایی با آسیب های اجتماعی » این دوره را طراحی کرده است. درس آسیب شناسی اجتماعی یکی از دروس رشته مددکاری اجتماعی است همچنانکه در رشته های روان شناسی و علوم اجتماعی نیز این درس ارائه می شود.  بنابراین می توان عنوان کارگاه را آشنایی با آسیب های اجتماعی و یا آسیب شناسی اجتماعی گذاشت و از عنوان یک  رشته دانشگاهی که دارای جایگاه تخصصی و حرفه ای است بدینگونه استفاده نکرد. دانشجوبان رشته مددکاری اجتماعی در مقطع کارشناسی ملزم به گذرانیدن دست کم ۱۳۶ واحد هستند. بدین ترتیب چگونه می توان تنها با ۶ جلسه که کمتر از نیم واحد دانشگاهی می‌شود، مددکار اجتماعی تربیت کرد؟!»

اقلیما در پایان این نامه با تاکید بر اینکه « تبلیغ و نشر این آگهی جامعه مددکاران اجتماعی ایران را آزرده خاطر کرده و موجب اعتراض آنها در سطح وسیعی شده است»، نوشته است:« به طوری که مطالبات اجتماعی و حقوقی خود را از انجمن ها، دانشگاه ها و سازمان های متولی در این خصوص دنبال نموده اند. لذا این انجمن با توجه به تعهد و مسئولیتی که در راستای صیانت و ارتقای حرفه مددکاری اجتماعی دارد، خواهان تغییر و اصلاح نام این دوره از سوی آن سازمان محترم است. خواهشمند است پس از اصلاح و بازنگری لازم در این خصوص، مراتب را برای پاسخگویی و اطلاع به جامعه مددکاران اجتماعی به این انجمن اعلام دارید. پیشاپیش از همکاری و همراهی شما در این راستا سپاسگزاریم.»ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: