کد خبر: ۲۹۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 17
حوزه سلامت به عنوان یک حوزه‌ای که بیشترین تبادل اسناد الکترونیک را خواهد داشت در این امر پیشرو است.
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک نیازمند زیرساخت های مناسب است.
به گزارش شفاآنلاین: قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت و محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در برنامه گفتگو ویژه خبری امشب جزئیات طرح اجرایی شدن نسخه های الکترونیکی که قرار است از اول دی ماه در کشور اجرا شود، را تشریح کردند.

جان بابایی درباره این طرح اظهار کرد: حوزه سلامت به عنوان یک حوزه‌ای که بیشترین تبادل اسناد الکترونیک را خواهد داشت در این امر پیشرو است.
او افزود: یک مگاپروژه‌ای داریم به عنوان پرونده الکترونیک که این مگا پروژه دارای چند پروژه بزرگ است.

او ادامه داد: یکی از پروژه‌ها بحث استحقاق سنجی است، کار بزرگی بود که توسط بیمه سلامت و وزارت بهداشت صورت گرفت، این اقدام منجر به شناسایی افرادی که چند دفترچه دارند، شد که به همت سازمان بیمه‌ها و وزارت بهداشت صورت گرفت.

جان بابایی درباره دومین پروژه افزود: شاید بزرگ‌ترین پروژه در این طرح، نسخه نویسی یا نسخه پیچی الکترونیکی، که در این طرح هم قسمت‌هایی از ابعاد کار طراحی شده است.

او گفت: مشکلاتی مانند بحث کدینگ دارو و ملزومات پزشکی در تدوین این طرح وجود دارد که به طور کامل هنوز انجام نشده است. اصالت دارو قسمت دیگر پروژه است و کارهایی برای آن انجام شده تا میزان مصرف دارو ها مشخص شود.

جان بابایی با اشاره به اینکه بحث تبادل اسناد قسمت دیگری از این پروژه  است، گفت: بعضی استان ها در این امر پیش رو هستند زیرا زیرساخت هایشان بهتر است. ما چند مشکل اساسی درباره این طرح داریم، در این قانون دو حوزه آسیب میبیند و تنبیه برای مردم و ارائه دهندگان خدمت می شود.

او گفت: ما زیر ساخت‌هایی نیاز داریم، به طور مثال  بیمارستان های تهران برای هر اتاق نیاز به یک رایانه دارد. همین الان در قسمت های زیادی رایانه وجود ندارد.

نسخه الکترونیک تغییری در نظام سلامت ایجاد می‌کند
ناصحی در ادامه درباره اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: نسخه الکترونیکی یک پروژه ملی و بزرگ است که تغییری در نظام سلامت ایجاد می‌کند، در ۲ سال اخیر ریل گذاری این طرح انجام شده است و کار‌های مهمی توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌ای و نظام پزشکی انجام گرفته است.

او افزود: در حال حاضر این پروژه بزرگ اجرا شده است. در بعضی از استان‌هایی که ظرفیت اسمی زیرساختی ضعیفی ممکن است داشته باشند در این استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویر احمد، یزد، کرمانشاه و کردستان اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی حتما انجام خواهد شد.

صانحی گفت: اول دی ماه که الزام قانونی اجرای این طرح است و باید تمام فعالیت‌ها الکترونیک شود و اجرا نشدن آن غیر قانونی محسوب می‌شود.

او گفت: در ۲۲ استان بیش از ۸۰ درصد نسخه نویسی الکترونیک است، به خصوص در بعضی از کلان شهر‌ها که مرکز ارجاعی بیماران هستند این طرح حتما انجام خواهد شد.

ناصحی ادامه داد: بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه تمام تلاش خود را کردند که خللی ایجاد نشود. از اول دی ماه قرارگاهی را در بیمه سلامت قرار دادیم تا لحظه به لحظه در اختیار مردم باشد و افراد در صورت ایجاد مشکل می‌توانند با شماره ۱۶۶۶ بیمه سلامت تماس بگیرند.

جان بابایی در ادامه بیان کرد: در نسخه نویسی چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد که تمام خدمات باید استحقاق سنجی شود.

او گفت: برای اجرای این طرح مجموعی از کار ها از جمله درست شدن زیر ساخت ها و کدینگ تجهیزات پزشکی باید با هم انجام می شد این موارد به کندی انجام شد؛ به دلیل اینکه برای اجرای نیازمند ساختار بسیار قوی و ستادی که این کار را به طور قوی پیش ببرد، بود اما در کنار این موارد مسائل مالی و هماهنگی ها و همچنین حوزه هایی که باید کارهای خود را به طور هماهنگ انجام می دادند، هم وجود داشت.

جان بابایی در خصوص نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور گفت: منظور از این نامه توقف طرح نبوده است بلکه درخواست زمان بیشتر برای اجرای این طرح بود.

جان بابایی با اشاره به اینکه مطمئنا هم دولت و هم مجلس در این راستا ما را کمک خواهد کرد گفت: نباید برای مردم نگرانی ایجاد شود، ما به صورت هماهنگ عمل می‌کنیم، وزارت بهداشت و سازمان بیمه به صورت هماهنگ هستند و ما هر هفته چندین جلسه مشترک را دنبال می‌کنیم، کار باید به صورت درست دنبال شود تا پرونده الکترونیک با محوریت وزارت بهداشت اتفاق بیفتد تا ضوابط و مقررات در بستر درستی برقرار شود.

مردم ابزار آزمون و خطای نظام سلامت نیستند
داریوش طاهرخانی دبیر شورای عالی نظام پزشکی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی متفاوت از آن چیزی است که در برنامه عنوان شده است ،گفت: یک برنامه مجازی با نمایندگان آحاد جامعه پزشکی در مجمع عمومی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات منطقه‌ای مسائل مورد بحث قرار گرفت لذا مشکلات احصا شده امروز در جلسه شورای عالی در دو نوبت صبح و عصر به بحث و گفتگو گذاشته شد، لذا مواد تقدیم مراجع ذیصلاح شد و به حکم قانون از اول دی‌ماه باید نسخ به صورت الکترونیکی باشد لذا الزامات قبلی تبصره ۱۸ هنوز اجرایی نشده است.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه امضای الکترونیک باید تا اخر آذر ماه نهادینه می‌شد، گفت: ما به عنوان نظام پزشکی به تکلیف خودمان عمل کردیم و برای ۵۰ هزار نفر کارت امضای الکترونیک صادر شده، ولی زیرساخت آن در کشور وجود ندارد.

طاهرخانی گفت: مردم ابزار آزمون و خطای نظام سلامت نیستند، در ماه حدود ۳ میلیون نسخه الکترونیک صادر شده یعنی حدود ۱۰ میلیون دفترچه چاپ نشده است و یک آورده‌ای برای سازمان بیمه سلامت داشته است و لذا خواسته مردم از نظام سلامت این است که پرداخت از جیب کمتر و حمایت‌های بیمه‌ای بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه باید دید بابت ۱۰ هزار برگه‌ای که چاپ نشده چه مقدار پرداخت از جیب مردم کمتر شده است افزود: اگر بخواهیم طرح را اجرا کنیم می‌توانیم ادله بیاوریم.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه امضای الکترونیک باید صورت بگیرد اظهار کرد: کارت امضای الکترونیک برای یک چهارم پزشکانی که در سامانه نظام پزشکی ثبت شدند صادر شده است، نظام بانکی کشور، دستگاه دادگستری و قوه قضاییه همه از رمز دوم استفاده می‌کنند، تاکید وزارت ارتباطات بر این است که مشکلی برای استفاده از رمز دوم وجود ندارد و ما می‌توانیم از رمز دوم استفاده کنیم.

وی بیان کرد: مراکز پاراکلینیک بهتر از داروخانه‌ها به سامانه‌ها متصل هستند، تقریباً بالای ۹۵ درصد مراکز پرتو درمانی، تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها به سامانه‌ها متصل هستند، بیمارستان‌ها بالای ۹۰ درصد با ما همکاری دارند و همکاری آن‌ها خوب است و اسناد بستری بیمارستان‌ها مدتهاست که الکترونیک است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: ما هیچ مشکلی با بیمارستان‌ها نداریم و پزشکان طرف قرارداد بیمه‌ها به سامانه‌های ما مجهز هستند تا بتوانند الکترونیک بنویسند، در تعرفه سال قبل حتما این نکته در نظر گرفته شده است تا ۲۰ درصد افزایش تعرفه منوط به نسخه الکترونیک شده است.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در ادامه برنامه طی گفتگوی تلفنی عنوان کرد: دلایل بسیاری در حمایت از طرح می‌توانیم بیاوریم و طرح را با مشکلات کم اجرا کنیم، اگر بخواهیم خیلی ایده ال به مسئله نگاه کنیم دلایل بسیاری می‌توانیم بیاوریم و اجرای طرح را به تعویق بیندازیم و لذا این موضوع به رویکرد ما برمی‌گردد که در چه ساختاری می‌خواهیم کار را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای اینکه از اول دی مشکلی ایجاد نشود، قانونگذار باید نرمش نشان دهد، ضمن اینکه چهارچوب قوانین باید رعایت شود، هر نسخه‌ای که توسط پزشک نوشته می‌شود اگر الکترونیک نبود و مرکز ارائه خدمت که داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی است اجازه دهند تا خدمات ارائه شود.

داروخانه‌هایی هستند که ۷۰ الی ۸۰ درصد نسخ آن‌ها الکترونیک است
علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک مربوط به پزشکانی است که با سازمان بیمه قرارداد دارند گفت: پزشکان دارای قرارداد در رابطه با بیمه تامین اجتماعی می‌توانند از طرح نسخه نویسی الکترونیک استفاده کنند، آماری که ما از داروخانه‌ها در رابطه با تعداد نسخی که به داروخانه ارجاع می‌شود اعم از الکترونیک و نسخ کاغذی، این است که بیشتر نسخ آزاد محاسبه می‌شود، داروخانه‌هایی هستند که ۷۰ الی ۸۰ درصد نسخ آن‌ها الکترونیک است، اما به صورت کلی به سختی ۵۰ درصد نسخ داروخانه‌ها الکترونیک است.

وی گفت: اگر از اول دی‌ماه هیچ نسخه کاغذی توسط داروخانه‌ها پیچیده نشود تکلیف مردم چه می‌شود، در اینجا مردم معترض می‌شوند، اگر پزشکان نسخ کاغذی بنویسند به ویژه آن‌هایی که قرارداد با سازمان‌های بیمه ندارند مشکل به وجود می‌آید و مردم معترض به خدمات پاراکلینیک و داروخانه‌ها به عنوان آخرین محلی که مراجعه می‌کنند خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: