کد خبر: ۲۹۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 15
بسیاری از خودرو‌هایی که در سطح شهر تردد دارند یا کاتالیست ندارند یا مدت‌ها است کاتالیست آن‌ها لاز کار افتاده است.
شفاآنلاین>سلامت>اسدی گفت: وجود کاتالیست در سیستم فنی اتومبیل‌ها یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا است.
به گزارش شفاآنلاین:حمید اسدی مدیر توسعه کسب و کار فناوری نانو در صنعت خودرو با اشاره به رویکرد فناورانه در کاهش آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا در کلان شهرها به خصوص تهران دارای یک عامل نیست بلکه ترکیبی از چند عامل است. باتوجه به عواملی که دستگاه های ذی‌ربط بررسی کردند آلودگی هوا بخش های مختلفی دارد که بخشی از آن خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون بوده و بخش دیگر آن پالایشگاه و کارخانه هایی است که در اطراف تهران هستند. قوانینی برای کاهش آلودگی هوا به مراکزی که در سطح شهر و کارخانه هایی که در آلودگی هوا دخیل هستند درنظر گرفته شده که به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

او افزود: نگاه به محیط زیست و نگاه به مبحث آلودگی هوا یک نگاه فانتزی است که در آن قوانینی وجود دارد اما این قوانین در مرحله اجرا به دلایل مختلف یا نادیده گرفته می‌شود یا هیچ توجهی با آن نمی‌شود. در یکی از متن های قانون ذکر شده است که اگر شرکتی، کارخانه ای و یا یک واحد صنعتی هوا را خارج از استاندارد های مشخص آلوده کند، در مرحله اول به آن واحد برخورد و اخطار داده و در مرحله دوم آن واحد تعطیل شود. تقریبا در هیچ رستورانی در سطح کلان شهر ها برای تهویه هوا از فیلتر هوا برای کاهش آلودگی استفاده نمی‌شود.

مدیر توسعه کسب و کار فناوری نانو درباره معاینه فنی خودرو‌ها گفت: در معاینه فنی خودرو‌ها یک سری از آلاینده‌ها چک می‌شود که بعضی از خودرو‌ها به روش‌های مختلف این معاینه فنی را دور می‌زنند و یا انجام نمی‌دهند. بسیاری از خودرو‌ها زمانی که شروع می‌کنند به کار کردن، در سیستم فنی آن‌ها قطعه‌ای به نام کاتالیست تعبیه شده که هوای دارای آلایندگی در موتور را گرفته و به سطح استاندارد می‎‌رساند و در خروج گاز از خودرو این آلاینده‌ها وجود ندارد.

اسدی ادامه داد: بسیاری از خودرو‌هایی که در سطح شهر تردد دارند یا کاتالیست ندارند یا مدت‌ها است کاتالیست آن‌ها لاز کار افتاده است. باتوجه به اینکه کاتالیست یک قطعه گران قیمتی است، اما در کاهش آلاینده‌ها بسیار کمک کننده است و حتی روی قیمت آن نیز هیچ نظارت وکنترلی وجود ندارد. بسیاری از وسایل نقلیه از داشتن کاتالیست بی نیاز هستند مثل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و حتی موتور سیکلت‌ها نیز قطعه کاتالیست را ندارند. 
برچسب ها: کاهش ، آلودگی ، کاتالیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: