کد خبر: ۲۹۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 11
چرا ایران باید گزارشگر ویژه داشته باشد، اما برای بسیاری از کشور‌های غربی که ناقض حقوق هستند موضوعی مطرح نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت>غریب آبادی گفت: قانون اساسی یک فصل به حقوق بشر اختصاص داده و ایران موافق و مدعی حقوق بشر است.
به گزارش شفاآنلاین:کاظم غریب آبادی معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در مراسم گرامیداشت روز حقوق بشر اظهار کرد: ما باید نسبت کشور خود با حقوق بشر را مشخص کنیم و بگوییم ما به عنوان یک کشور اسلامی معتقد هستیم که حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد.

وی ادامه داد: در قانون اساسی یک فصل به حقوق بشر اختصاص داده شده است جمهوری اسلامی موافق و مدعی حقوق بشر است.

غریب آبادی به اشاره به حقوق بشر گفت: تمرکز ابعاد حقوق بشری ما به موضوعات سیاسی است، اما بسیاری از ابعاد حقوق بشر متفاوت هستند حق توسعه، حق آب، حق رهایی از فقر و بسیاری موارد دیگر در حوزه حقوق بشر معنا پیدا می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد‌: ایران مدافع حقوق بشر است و اگر ما هیچ تعهد بین المللی هم نداشته باشیم و عضو هیچ کمیسیونی هم نباشیم، اما الزامات حقوقی را داریم.

وی با اشاره به نگاه سیاسی که به حقوق بشر وجود دارد گفت: واژه حقوق بشر در کشور ما همواره با برخی آثار سیاسی همراه بوده است از نظر ما حق الناس همان حقوق بشر است و ما ملزم به تامین حقوق مردم هستیم.

غریب آبادی تصریح کرد‌: ستاد حقوق بشر فراقوه‌ای است و منحصر به قوه قضائیه نیست برنامه‌ای را طراحی کردیم که علاوه بر آنکه وارد حوزه‌های بین المللی شویم به حوزه‌های داخلی هم وارد شویم و در همین راستا سازوکار‌های متعددی تشکیل شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: در کمتر از یک ماه دیگر کمیته صیانت از حقوق ملت راه اندازی می‌شود تا در آن فرایند‌های مخل حقوق مردم شناسایی شوند و در جهت احقاق حقوق مردم آنهارا اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش حقوق بشر برنامه‌ای را دنبال می‌کنیم ما در سال آموزش‌های متعددی را به قضات و ضابطان ارائه میکردیم و به دنبال آن هستیم تا آموزش به جامعه از طریق مدارس و دانشگاه‌ها داده شود.

غریب آبادی گفت: همه شهروندان علاوه بر حقوقی که دارند تکالیفی هم دارند و باید با آن‌ها آشنا شوند ما نمی‌توانیم در یک نقطه متوقف شویم بلکه باید به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کنیم اکنون فرصت مناسبی در کشور ایجاد شده است و هر سه قوه در جهت احقاق حقوق مردم جدی هستند و هیچگاه مانند اکنون انسجام برای احقاق حقوق مردم وجود نداشته است.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: چرا ایران باید گزارشگر ویژه داشته باشد، اما برای بسیاری از کشور‌های غربی که ناقض حقوق هستند موضوعی مطرح نمی‌شود کانادا که خود ناقض حقوق ملت ایران است باعث نقض حقوق ۴۰۰ هزار نفر شده است.

وی گفت: وقتی به عرصه بین المللی وارد می‌شویم باید متحد باشیم باید دربرابر ادعای دروغین غربی‌ها متحد باشیم انتقادات ما برای خودمان است و ارتباطی به غربی‌ها ندارد.
برچسب ها: ایران ، مدعی ، حقوق ، بشر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: