کد خبر: ۲۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 28
شفا آنلاین:محققان دانشگاه صنعتی اصفهان نانوحسگر غیرآنزیمی جدیدی طراحی نموده‌اند که در اندازه‌گیری میزان "گلوکز خون" بسیار کاربردی است.
به گزارش شفا آنلاین ، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان نانوحسگر غیرآنزیمی جدیدی طراحی نموده‌اند که در اندازه‌گیری میزان گلوکز خون بسیار کاربردی است. 

محققان می‌گویند نتایج این طرح می‌تواند نیاز بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به یک حسگر ارزان، سریع و دقیق برای اندازه‌گیری قند‌خون افراد را برطرف کند. 
 
در حال حاضر حسگرهای تجاری تشخیص گلوکز شامل گونه‌های الکتروشیمیایی آنزیمی است. با این حال، موانع اجتناب‌ناپذیری همانند فرایند پیچیده و چندمرحله‌ای ساخت آن‌ها، ناپایداری شیمیایی و حرارتی و نیز وابستگی پاسخ به pH محیط، سبب شده است که محققان به ساخت حسگرهای غیرآنزیمی روی آورند. تلاش پژوهشگران در این طرح نیز تهیه یک نانوحسگر ارزان به‌ منظور اندازه‌گیری قند خون بوده که در ساخت آن از آنزیم استفاده نشده است. 
 
به گفته علی اصغر انصافی در ساخت این حسگر الکتروشیمیایی، از نانوکامپوزیت جدیدی بر پایه سیلیکون متخلخل استفاده شده است. نکته جالب این است که نانوذرات مس به روش گالوانیک (خود به خود) بر روی سطح این نانوکامپوزیت تثبیت شده است. حسگر حاصل گزینش‌پذیری خوبی در اندازه‌گیری گلوکز در حضور گونه‌های مزاحم نظیر دوپامین، اسیدسیتریک و اسید اوریک دارد. از جمله ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به پایداری مناسب و پاسخ تکرارپذیر آن اشاره کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: