کد خبر: ۲۹۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 25
ا سعی کردیم امکاناتمان را بیشتر کنیم در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم. موتورلانس وسیله‌ای بود که به چرخه آمبولانس های کشور اضافه شد تا سریعتر بتوانند بالای سر مصدوم برسند و کارهای لازم را انجام دهند تا زمانیکه آمبولانس برسد

شفاآنلاین>سلامت> در ایران به ازای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد. ین در حالی است که باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس موجود باشد

به گزارش شفاآنلاین: تعداد آمبولانس‌های ایران یک چهارم نیاز اورژانس است. بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور بر اساس استانداردها به ازای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس مورد نیاز است اما در ایران به ازای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد و حالا کمبود ناوگان امدادی یکی از مهم‌ترین مشکلات اورژانس ایران است. این موضوع در شرایطی است که رئیس سازمان اورژانس کشور گفته که نزدیک به سه سال است هیچ دستگاه آمبولانسی وارد کشور نشده است و سازمان اورژانس از این نظر در تنگنا بوده است. او علت این موضوع را تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول دانسته است.

با این حال اواخر دولت گذشته، کابینه حسن روحانی اعلام کرد که کرده‌جنوبی وعده داده است که در ازای بخشی از 7 میلیارد دلار ایران که در این کشور بلوکه شده، تجهیزات بیمارستانی مانند آمبولانس بدهد. از آنجا که کره‌جنوبی یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می‌آید این وعده از نظر بسیاری کارشناسان، اتفاق مثبتی تلقی شد اما کره‌جنوبی مانند تمام سه سال گذشته از وعده خود سر باز زد. گذشته از مشکلات تحریمی و نقل و انتقال پول، نه خودروسازان داخلی قادر هستند خودروهای شاسی بلند استاندارد تولید کنند تا سازمان اورژانس ناوگان مورد نیاز خوذ را به آنها سفارش بدهد و نه دولت منابعی در اختیار دارد که بتواند به راحتی واردات آمبولانس را در دستور کار خود قرار دهد.

حالا بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی، بدهی به بزرگی 535 هزار میلیارد تومان برای دولت سیزدهم به بار آورده است و صندوق جهانی پول نسبت به افزایش بدهی دولت ایران هشدار داده است. صندوق جهانی پول اخیرا بدهی دولت ایران را معادل یک سوم تولید ناخالص داخلی کشور برآورد کرده است و چنانچه این بدهی به نصف تولید ناخالص داخلی برسد، دولت عملا ورشکسته شده است.

با این حساب و در شرایطی که مشکلات ریز و درشت زیادی در اقتصاد کشور وجود دارد، معلوم نیست که تامین ناوگان امدادی برای اورژانس کشور تا چه اندازه اولویت کابینه ابراهیم رئیسی باشد؟

یک آمبولانس به ازای 50 هزار نفر!
«در ایران به ازای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد. این در حالی است که باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس موجود باشد.» این موضوعی است که چندی پیش مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور مطرح کرده و گفته بود: «ما سعی کردیم امکاناتمان را بیشتر کنیم در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم. موتورلانس وسیله‌ای بود که به چرخه آمبولانس های کشور اضافه شد تا سریعتر بتوانند بالای سر مصدوم برسند و کارهای لازم را انجام دهند تا زمانیکه آمبولانس برسد.»

او همچنین به رادیو تهران توضیح داد: «در آمبولانس 2 نفر حضور دارند که ضمن رانندگی باید خدمات درمانی به بیمار بدهند و حتی در برخی مواقع مجبورند خودشان خودرو را هم تمیز کنند تا بتوانند با سرعت به چرخه عملیات برگردند.اینکار بسیار سخت است. به عنوان مثال همتراز همکاران ما در بیمارستان ها کارهای ثابت و مشخصی دارند و در حالیکه برای بیماران بدحال در بیمارستان‌ها حداقل 8 نفر فراخوان می‌شوند در آمبولانس و موارد اورژانسی فقط 2 نفر حضور دارند.»

خالدی البته توضیح داده است که تعداد بالگردهای امدادی افزایش داشته است. سخنگوی اورژانس در این زمینه گفت: «ایران جغرافیای متنوعی دارد در یک نقطه دما بیش از 50 درجه و در جایی دیگر به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد که نیازمند ساختار و تجهیزات متنوعی از اورژانس است. برای مناطقی از ایران که برای ماه‌ها در طول فصل سرد سال دسترسی به مراکز حوزه سلامت نیست؛ علیرغم مشکلات تحریمی بالگردهایی تهیه شده است که تعداد آنها از 5 به 50 فروند بالگرد در چندسال اخیر رسیده است.»

او درباره زمان استاندارد رسیدن آمبولانس‌ها به محل حادثه هم گفت: «در جاده‌ها بر اساس قانون در طول 14 دقیقه باید به مصدوم برسیم اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ این زمان 8 دقیقه است اما در تهران بیشترین زمان 11 دقیقه است کما ‌اینکه این زمان حدود 6 دقیقه هم است. در برخی شرایط به ویژه در زمان پیک ترافیک، چون جانمایی پایگاه اورژانس متناسب با نیازها نبوده بلکه متناسب با شرایط شهری است موجب شده زمان رسیدن آمبولانس به بالای سر مصدوم طولانی شود.»

سخنگوی اورژانس کشورهمچنین از شهرداران کلانشهرها به ویژه شهردار تهران درخواست کرد که توجه ویژه ای به جانمایی و مبلمان شهری برای پایگاه‌های اورژانس داشته باشند.

اورژانس: گرفتار کمبود ناوگان هستیم
در زمینه کمبود آمبولانس دیروز محمدجواد میعادفر، رئیس سازمان اورژانس به لزوم وارد کردن آمبولانس‌های جدید به چرخه عملیات تاکید کرده است. او درباره وضعیت تجهیزات و لجستیک سازمان اورژانس به ایسنا گفت: «کمبود اورژانس در خصوص بحث ناوگان آمبولانس است.»

او با بیان اینکه البته نمی‌توان گفت که اگر در خصوص آمبولانس‌ها کمبودی داریم بر کیفیت عملیات تاثیری گذاشته است، ادامه داد: «بخشی از آمبولانس‌های اورژانس دوره فرسودگی خود را طی می‌کنند و باید آمبولانس‌های جدید جایگزین آمبولانس‌های فرسوده شود.»

رئیس سازمان اورژانس گفت: «در حال تلاش هستیم که بتوانیم با وارد کردن و خرید آمبولانس‌های جدید ناوگان آمبولانس‌های فرسوده را از چرخه عملیات خارج کنیم. به خصوص نزدیک به بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم که امیدواریم هم مجلس و هم دولتی نگاه جدی به بحث تامین اعتبار آمبولانس داشته باشند تا بتوانیم بخشی از نیازهای آمبولانسی را در سال ۱۴۰۱ رفع کنیم.»

هرچند که او در گفتگویی دیگر توضیح داده است: «در صورتی که سالیانه هزار دستگاه آمبولانس به مجموع ناوگان اورژانس کشور اضافه شود می‌توان بخش عمده‌ای از نیاز این سازمان به آمبولانس را تا سه سال آینده تامین کرد.»

میعادفر توضیح داد: «بخش قابل ‌توجهی از آمبولانس‌های موجود در کشور فرسوده هستند، اما مجوز خریداری یک هزار دستگاه آمبولانس در سال جاری صادر شده و این سازمان در تلاش است با همراهی مجلس شورای اسلامی، اعتبار ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور در بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص یابد چرا که در حال حاضر فرسودگی ناوگان، هزینه‌های بالایی را به این سازمان تحمیل می‌کند و سطح ارائه خدمات به مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.»

او افزود: «ساخت اتاقک آمبولانس از سال‌های گذشته در کشور در حال انجام است، اما مشکل اصلی برای تولید این دستگاه مربوط به شاسی است و اگر شرکت‌های خودروساز داخلی بتوانند پلتفرم شاسی آمبولانس را بر اساس استاندارد‌های جهانی تولید کنند، این سازمان نیز از تولیدات داخلی استقبال خواهد کرد.»

نوسازی آمبولانس‌ها در دستور کار
رییس سازمان اورژانس کشور در ادامه از نوسازی آمبولانس‌های قدیمی این سازمان خبر داد. میعادفر با بیان اینکه بالای ۹۵ درصد از ناوگان آمبولانسی اورژانس کشور در حوزه فوریت‌های پزشکی از نوع تیپ B است، گفت: «یک درصد محدودی از آمبولانس‌ها هم از نوع تیپC است که ما برای افزایش این آمبولانس‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

رییس سازمان اورژانس کشور درباره تفاوت آمبولانس‌های تیپB و تیپ C گفت: «هر دو آمبولانس استاندارد هستند و شرایط لازم را دارند. اما آمبولانس‌های تیپ C دارای خدمات ویژه‌تری است و معمولا برای انتقال بیماران یا مجروحان بدحال به مراکز تخصصی‌تر درمان از آنها استفاده می شود. گاهی لازم است بیماران بدحال با تجهیزات و امکانات ویژه منتقل شوند که به این آمبولانس‌ها تیپC می‌گویند.»

میعادفر نوسازی آمبولانس‌ها را نیز اولویت دیگر سازمان اورژانس کشور برشمرد و گفت: «این اقدام در واقع یک مسکن موضعی است، دولت در این خصوص اعتباری قرار داده و امیدواریم بتوانیم بخشی از آمبولانس‌های قدیمی را بازسازی و نوسازی کنیم و از آنها در ناوگان آمبولانسی کشور استفاده کنیم.»

او از برنامه‌ریزی بلندمدت برای خرید آمبولانس جدید نیز خبر داد و گفت: «متاسفانه تحریم‌ها، کرونا و ... از جمله مواردی است که باعث شد تا حدود سه سال اخیر نتوانیم آمبولانس جدیدی وارد کشور کنیم. ما به دنبال این هستیم تا با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را در بودحه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کنیم.»

رییس اورژانس کشور اضافه کرد: پیش‌بینی خرید حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس در یک برنامه چهار ساله انجام شده و ما امیدواریم که بتوانیم سالی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید را وارد مجموعه اورژانس کنیم.»

رئیس سازمان اورژانس در خصوص توسعه پایگاه‌های اورژانس هوایی به ویژه در مناطق سخت‌گذر هم گفت: «در حال حاضر ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است که این تعداد پایگاه توان پاسخگویی به نیاز‌های این بخش را دارد به گونه‌ای که در برخی استان‌ها، تعداد این پایگاه‌ها بیشتر از ظرفیت و نیاز منطقه است.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: