کد خبر: ۲۹۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 16
به طور مثال برای ساخت و تولید یک قطعه هنگامی که دانش آموزان با ابزار‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز کار می‌کنند اشکالات خود را بهتر متوجه می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت> به گفته کارشناس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هنرجویان با کار عملی اشکالات کاری خود را متوجه می‌شوند و این موضوع در آموزش مجازی کم‌رنگ شده است.
به گزارش شفاآنلاین:محبوبه محمدعلی کارشناس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای درباره کم رنگ شدن آموزش‌های مهارتی در دوران کرونا اظهار کرد: بخش عمده‌ای از زمان آموزش دانش آموزان باید به آموزش‌های مهارتی و عملی اختصاص پیدا کند، به عبارتی دست ورزی و انطباق بین ذهن و دست اتفاق بیفتد که برای اجرایی شدن این کار نیازمند فضای کار واقعی است.

او ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم در ارتباط با کارآمد‌تر بودن آموزش‌ها این است که این دسته از آموزش‌ها در محیط‌های کار واقعی اتفاق بیفتد تا هم افراد به دست ورزی برسند و هم در مواجهه با محیط واقعی اشکالات کار خود را پیدا کنند.

محمدعلی افزود: به طور مثال برای ساخت و تولید یک قطعه هنگامی که دانش آموزان با ابزار‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز کار می‌کنند اشکالات خود را بهتر متوجه می‌شوند. متاسفانه این موضوع در دوران همه گیری ویروس کرونا قطعا کمرنگ‌تر شده است و حدود یک سال و نیم آموزش‌های عملی تعطیل بودند.

این کارشناس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: البته طبق برنامه‌ها تصمیم گرفته شده است که دانش آموزان برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به صورت حضوری با فاصله زمانی مختلف و تعداد کمتر در کارگاه‌های مدارس حضور پیدا کنند.

او ادامه داد: متاسفانه در دوران آموزش‌های مجازی امتحانات و آزمایش‌های مربوط به این رشته‌ها هم به صورت تئوری برگزار شد که این موضوع لطمه بسیار زیادی را به این حوزه وارد کرده است.

محمدعلی در خصوص آسیب‌های این موضوع بیان کرد: از جمله آسیب‌هایی که همه گیری ویروس کرونا و آموزش‌های مجازی به عدم حضور دانشجو در کارگاه‌ها برای انجام نمایش‌ها وارد کرده و باعث تعطیل شدن یک ترم از درس‌های عملی دانشجویان شده است، این است که هنگامی که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود هیچ‌گونه آموزش عملی نداشته است.

این کارشناس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: آسیب‌هایی که آموزش مجازی به این رشته‌ها وارد کرده است به حوزه آموزش و پرورش نیز رسیده است، برای مثال دانش آموزی که وارد پایه دهم شده و هیچ گونه آموزش کارگاهی ندیده و با همین روش سال بعد را طی کرده،  بدون آموزش وارد پایه دوازدهم شده است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی هم کلاس‌های این دسته از رشته‌ها به صورت پراکنده و غیر اجباری انجام می‌شود. در هنرستان‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌ها کلاس‌های عملی دایر می‌شود، اما به دلیل غیر اجباری بودن این موضوع، دانش‌آموزان کمی در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند بنابراین آسیب‌های زیادی به نظام آموزشی وارد می‌شود.

این کارشناس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه کلاس‌های عملی در کشور‌های دیگر برگزار می‌شد گفت: در بسیاری از کشور‌ها هنگامیکه آموزش‌های نظری به صورت مجازی برگزار می‌شد آموزش‌های عملی را بسیار زودتر شروع کردند تا بیشتر آموزش‌های این رشته‌ها در محیط‌های کار واقعی اتفاق بیفتد و به دلیل تعطیل نبودن محیط‌های کار دانش‌آموزان هم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط کار و آموزش حاضر می‌شدند، اما زمان حضور آن‌ها نسبت به گذشته کمتر بوده است.

محمدعلی گفت: آسیب‌های این اتفاق ممکن است در شرایط کنونی مشخص نشود، اما متاسفانه کیفیت محصولات تولیدی در گذشته به نسبت پایین بوده است و با مجازی شدن آموزش‌ها و حضوری نبودن آموزش‌های عملی، هنگام ورود دانش آموزان به دانشگاه و بازار کار آسیب‌های زیادی وارد می‌شود.
برچسب ها: چالش ، آموزش ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: