کد خبر: ۲۹۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 15
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:
علیرضا مهدوی هشدار دارد:شمار بیماران مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.
شفاآنلاین>سلامت>معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پاندمی کرونا، مشکلات زیادی را برای بیماران مبتلا به دیابت بوجود آورده، گفت: کرونا در این بیماران با شدت بیشتری بروز می‌یابد و خطراتی را برای آنها بوجود می‌آورد.

به گزارش شفاآنلاین:علیرضا مهدوی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) روز جهانی دیابت با بیان اینکه اکنون ۵۳۷ میلیون نفر بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی دیابت مبتلا به این بیماری هستند، افزود: شمار بیماران مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی اظهار داشت: همچنین بیش از ۵۴۰ میلیون نفر نیز به اختلال تحمل گلوکز دچار هستند به عبارت دیگر قند خون آنها طبیعی نبوده و ممکن است در سال‌های آینده به این بیماری مبتلا شوند. 

مهدوی تاکید کرد: فعالیت فیزیکی و تغذیه مناسب می تواند ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۱ تا ۱۵ سال به تاخیر بیاندازد.

وی گفت: بیماران دیابتی کنترل قند خون خود را در شرایط کرونایی جدی بگیرند و این موضوع با مصرف صحیح دارو و فعالیت بدنی قابل انجام است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: افرادی که دیابت دارند به عوارض زیاد کرونا مبتلا شده و مرگ و میر در آنها بیشتر بود.

۱۱ درصد جمعیت در کشور دیابت دارند
به گفته مهدوی، در حال حاضر ۱۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور اختلال تحمل قند ناشتا دارند و ۱۱ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

وی افزود: افرادی که قند خون ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵ دارند به آنها پره دیابتی گفته می شوند و در آینده در صورت عدم کنترل قند خون به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.

مهدوی تصریح کرد: کاهش وزن بدن ۵ تا هفت درصد ، تغذیه مناسب و پیاده روی ۱۵۰ دقیقه در طول هفته برای پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کننده است.

۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال چاق هستند
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اکنون ۶۰ درصد جمعیت کشور بالای ۱۸ سال چاق بوده یا اضافه وزن دارند و باید قند خون آنها بررسی شود تا دیابت نگیرند.

وی اظهار داشت: سالانه ۶ تا هشت میلیون نفر در کشور غربالگری دیابت می شوند  و فشار خون و چاقی آنها رصد می شود.

مهدوی تصریح کرد: دیابت بیماریی است که سایر اعضای بدن را دچار اختلال می کند  و در هر پنج ثانیه یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری یا عوارض آن در دنیا جان خود را از دست می دهد.

وی گفت: حدود ۷۵ درصد بیماران دیابتی در کشور از بیماری خود بی خبرند و باید آزمایش قند خون بدهند.

وی افزود: دیابت نوع ۱ ارثی بوده و بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده شده و در طول عمر خود باید انسولین تزریق کنند ، در دیابت نوع ۲ نیز با افزایش سن میزان انسولین بدن کاهش می یابد و از ۳۰ سالگی به بعد عوارض و علائم خود را نشان می دهد.

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد.

بر اساس آمارهای منتشره شده فدراسیون جهانی دیابت، شیوع دیابت نوع ۱ و ۲ رو به افزایش است، به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

اکنون بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ سال در جهان به دیابت نوع یک، ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال،   ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز مبتلا به دیابت هستند و در سال ۲۰۱۵ میلادی پنج میلیون نفر در اثر دیابت فوت کردند.  تا سال ۲۰۴۰، جمعیت دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید.

هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: