کد خبر: ۲۹۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 30
بیش از ۸۰ نوع گوناگون بیماری خود ایمنی وجود دارد. بیماری خود ایمنی به آن دسته از بیماری‌ها گفته می‌شود که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم خودش حمله ور می‌شود. گفته می‌شود ۷۵ درصد از افرادی که نوعی بیماری خود ایمنی دارند، زن هستند.

شفاآنلاین>سلامت> طبق آمار و یافته‌ها، زن‌ها دو برابر مرد‌ها احتمال دارد که در طول زندگی خود دچار اختلال اضطراب شوند.

_ پوکی استخوان
تخمین زده شده ۱۰ میلیون آمریکایی دچار پوکی استخوان هستند و ۸۰ درصد از آنها، زن هستند. پوکی استخوان به چند دلیل در میان خانم‌ها شایع‌تر است.
 اول اینکه زن‌ها معمولا استخوان بندی ریزتری دارند و استخوان‌های‌شان کم تراکم‌تر از مردهاست. 
دوم اینکه وقتی میزان استروژن بعد از یائسگی افت می‌کند، ترکم استخوان نیز کاهش می‌یابد. 
سوم اینکه، زن‌ها معمولا بیشتر از مرد‌ها عمر می‌کنند و بیشتر زندگی کردن، احتمال پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

_ سرطان سینه
مرد‌ها هم سرطان سینه می‌گیرند، اما احتمال ابتلا به این بیماری در زن‌ها ۱۰۰ برابر مردهاست

_ بیماری‌های خود ایمنی
بیش از ۸۰ نوع گوناگون بیماری خود ایمنی وجود دارد. بیماری خود ایمنی به آن دسته از بیماری‌ها گفته می‌شود که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم خودش حمله ور می‌شود. گفته می‌شود ۷۵ درصد از افرادی که نوعی بیماری خود ایمنی دارند، زن هستند. 

_ سکته مغزی
 برخی از ریسک فاکتور‌های سکته مغزی شامل حال همه‌ی افراد می‌شوند مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه‌ی خانوادگی و سیگار کشیدن.
 اما سایر ریسک فاکتور‌های سکته مغزی، منحصر به خانم‌ها هستند که شامل مصرف قرص‌های ضد بارداری، باردار بودن، استفاده از درمان جایگزین هورمون در یائسگی و داشتن سر درد‌های میگرنی مکرر می‌شود.

_مشکلات کنترل مثانه
 علت این عارضه را می‌توان باردای، زایمان و یائسگی دانست. این سه عامل می‌توانند با تغییراتی که در مجاری ادراری ایجاد می‌کنند، سبب بی‌اختیاری ادرار شوند.

_عفونت‌های مجاری ادراری

_ سندرم خستگی مزمن
سندرم خستگی مزمن، عارضه‌ای بلند مدت است که سبب مشکلات خواب، مشکل در فکر کردن و تمرکز، درد و سرگیجه و احساس خستگی مفرط می‌شود که بعد از استراحت نیز بهتر نمی‌شوند. زن‌ها دو تا چهار برابر مرد‌ها ممکن است دچار سندرم خستگی مزمن شوند.

_ سندرم تونل کارپال
تونل کارپال ساختاری در مچ دست است که از کنار هم قرار گرفتن استخوان‌های مچ دست (کارپال) و رباط عرضی مچ دست به وجود آمده و عصب مدیان و تاندون‌های فلکسور در آن قرار می‌گیرند.
 اما زمانی که این تاندون‌ها متورم یا تحریک می‌شوند، به عصب فشار وارد کرده و درد یا احساس گزگز ایجاد می‌کنند یا از قدرت مچ و دست کم می‌شود.

_میگرن
علت میگرن هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما در برخی از خانم ها، تغییرات هورمونی (مانند تغییراتی که طی سیکل قاعدگی روی می‌دهند) می‌توانند سبب حملات میگرن شوند.

_بیماری تیروئید
 در واقع یک هشتم خانم‌ها در طول زندگی خود، مشکل تیروئید را تجربه می‌کنند. در خانم‌ها، مشکلات تیروئید می‌تواند در پریود‌ها اختلال ایجاد کرده و سبب مشکلاتی در دوران بارداری شود.

_ سندرم روده تحریک پذیر
 زنانی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند ممکن است در دوره‌ی پریود خود، علائم بیشتری را تجربه کنند.

_ تریکوتیلومانیا
افرادی که دچار تریکوتیلومانیا هستند به طور مکرر، مو‌های خود را می‌کَنند. 

_ درماتیلومانیا
درماتیلومانیا یا اختلال کندن پوست نیز اختلال رفتار تکراری دیگری است که افرادِ دچار آن، پوست بدن خود را می‌کَنند

_سندرم قلب شکسته
بله از نظر پزشکی هم قلب‌تان ممکن است بشکند! کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو که به نام سندرم قلب شکسته معروف است زمانی روی می‌دهد که جریان زیادی از هورمون‌های استرس، سبب نارسایی حاد قلبی می‌شوند و توانایی قلب برای پمپاژ خون را مختل کرده و درد شدیدی در قفسه سینه ایجاد می‌کنند. 

این عارضه می‌تواند در اثر یک حادثه‌ی بسیار استرس برانگیز مانند مرگ یک عزیز یا شکست عشقی به وجود بیاید و حتی افراد سالم نیز می‌توانند دچارش شوند. به گزارش انجمن قلب آمریکا، سندرم قلب شکسته در میان زنان شایع‌تر است.
سندرم قلب شکسته در مواردی نادر می‌تواند کُشنده باشد

_ آلزایمر
 برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، ذهن و بدن خود را فعال نگه دارید، خوب بخوابید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

_ عفونت‌های مقاربتی

_ ام اس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: