کد خبر: ۲۹۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 09
اخبار عجیب از مرغداری‌های ایران سابقه طولانی دارد مرغ‌هایی که هورمون مصرف می‌کنند، مرغ‌هایی که خاک اره می‌خورند و حالا مرغ تریاکی...

شفاآنلاین>سلامت> رئیس جامعه دامپزشکان: در شان رسانه ملی نیست که ادعاهای غیرعلمی نشر و ترویج دهد

به گزارش شفاآنلاین: مرغ‌هایی که تریاک مصرف می‌کنند و باعث اعتیاد مصرف‌کنندگان گوشت مرغ می‌شوند! این خلاصه یک خبر پربازدید بسیاری از رسانه‌های ایران است. خبری که در فضای مجازی و بین کاربران توئیتر با واکنش‌های شوخی‌آمیز بسیاری روبرو شد اما ماجرا چیست؟

ماجرا از کجا شروع شد؟
اخبار عجیب از مرغداری‌های ایران سابقه طولانی دارد مرغ‌هایی که هورمون مصرف می‌کنند، مرغ‌هایی که خاک اره می‌خورند و حالا مرغ تریاکی...

چند روزی است که برشی از یک برنامه صدا و سیما در کانال‌های تلگرامی، اینستاگرام و توئیتر دست به دست می‌شود. در این ویدئو مجری تلویزیون به نقل از علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی ادعای عجیبی را مطرح می‌کند و آن اینکه اکثر مرغداران قبل از سربریدن مرغ‌ها، در آب مصرفی آنها تریاک می‌ریزند تا مرغ‌ها دچار یبوست شده و وزنشان بالا برود.

همچنین به این موضوع اشاره شده است که دلیل اینکه مردم در تهران و شهرستان‌‌ها بعد از مصرف مرغ احساس رخوت می‌‌کنند، وجود تریاک در گوشت‌‌های تولیدی است!

جالب‌تر اینکه مجری تلویزیون در ابتدای ویدئو مدعی می‌شود که تست اعتیاد یکی از مصرف‌کنندگان مرغ به همین دلیل مثبت از آب درآمده است!

اگر مستند دارند، رو کنند
محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در واکنش به این ادعا می‌گوید: «ای کاش قبل از طرح چنین ادعاهایی موضوع کمی به لحاظ عقلی و منطقی بررسی می‌شد تا چنین مسائل غیرکارشناسی و غیرعلمی از صدا و سیما مطرح نشود.»

او ادامه می‌دهد: «کدام عقل سلیمی می‌تواند بپذیرد که در مرغداری‌های بزرگ با صدها هزار قطعه مرغ، تریاک به خورد پرنده داده می‌شود؟! فارغ از مباحث تکنیکی و فنی آیا این کار برای مرغدار صرفه اقتصادی دارد که برای آن همه مرغ تریاک بخرد؟!»

یوسفی تاکید می‌کند: «در کدام مطالعات علمی و کارشناسی قید شده است که تریاک چاق‌کننده است؟! اگر اینگونه است چرا انسان‌ها را لاغر می‌کند؟! اگر مطالعات تائید شده‌ای از سوی مراجع علمی وجود دارد که تریاک مرغ را چاق می‌کند، صدا و سیما آن اسناد را منتشر کند و این همه محتوای غیرکارشناسی و غیرعلمی علیه تولید پخش نکند.»

سازمان دامپزشکی شایعه مرغ تریاکی را رد کرد
سازمان دامپزشکی هم به این ویدئو واکنش نشان داده و توضیح داده است که طرح چنین مطالبی از سوی سازمان دامپزشکی صحت ندارد و ویدئو متعلق به دو سال پیش است و در حال حاضر علیرضا رفیعی‌پور ریاست این سازمان را بر عهده ندارد.

علیرضا رفیعی‌پور، از سال ۹۶ تا اردیبهشت سال ۹۹ به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور منصوب بوده است و پس از آن تا به امروز ریاست این سازمان برعهده صفرعلی ماکنعلی است.
گذشته از این کمی جستجو در اخبار قدیمی‌تر نشان می‌دهد که در همان زمان هم سازمان دامپزشکی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و حتی صدا و سیما را به شکایت تهدید کرده بود.
علیرضا رفیعیپور در آن زمان گفته بود: «خبری که در شبکه‌های اجتماعی به نقل از بنده مبنی بر استفاده از مادهای مخدر (تریاک) در غذای مرغ به منظور افزایش وزن آنها منتشر شده، کذب محض است .»

او توضیح داده بود: «مطالبی که درباره مصرف این ماده مخدر توسط مرغ‌ها مطرح شده است هیچ دلیل و مستندی ندارد و موارد ذکر شده در این خصوص خندهدار است و سازمان دامپزشکی کشور از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم برای برخورد قانونی با افرادی که این اخبار کذب را منتشر کردهاند، در دستور کار دارد .»

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه این سازمان از حوزه تولید در مرغداری‌ها تا پرورش، کشتار و توزیع نظارت کامل دارد، افزود: «تا کنون با هیچ موردی مبنی بر استفاده از ماده مخدر در غذای مرغ مواجه نشدهایم و هر کس چنین ادعایی دارد باید آن را به اثبات برساند و قطعاً اگر چنین مواردی وجود داشت، سازمان دامپزشکی با آن برخورد می‌کرد و نکته جالب این است که بنده مصاحبه‌ای به این شکل با هیچ رسانه‌ای نداشتم.»

صدا و سیما ادعاهای غیرکارشناسی مطرح نکند
پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان هم در واکنش به این موضوع می‌گوید: « صدا و سیما به ادعاهای غیرکارشناسی عادت کرده است و من تصور می‌کنم این دست رفتارها و انتشار این ویدئوهای جنجالی احتمالا با هدف کسب شهرت مجریان و جذب مخاطب است وگرنه دلیلی ندارد که یک رسانه بدون مدارک و مستندات علمی و کارشناسی ادعاهایی مطرح کند که نه تنها غیرعقلانی که خنده‌دار است! »

او ادامه داد: «بارها دامپزشکان مختلف درباره این موضوع اظهارنظر کرده‌اند و حرف زدن درباره چنین ادعاهای عوامانه و غیرعلمی آنقدر خنده‌دار است که نمی‌دانم چگونه از مخاطبان و رسانه‌ها بخواهیم که در مواجهه با هر موضوعی آن را باور نکنند و تنها به شرطی مطلبی را بپذیرند که مستندات علمی از مراجع علمی قابل تائید موجود باشد.»

محبی تاکید کرد: «من به عنوان دامپزشک واقعا نمی‌دانم که مرغ چگونه با تریاک چاق می‌شود و چگونه مصرف‌کنندگان را معتاد می‌کند؟! جای طرح چنین ادعاهایی در رسانه رسمی یک کشور نیست و در حد طرح موضوع در تاکسی‌ است و کاش اهالی رسانه شان علمی یک رسانه را نگه دارند.»

مرغ هورمونی حقیقت دارد؟
مرغ هورمونی دیگر شایعه رایج در زمینه پرورش مرغ در ایران است تا جایی که برخی حتی اختلالات هورمونی یا پرموئی زنان و حتی نازایی را به آن نسبت می‌دهند و در این میان برخی صفحات آموزش آشپزی در فضای مجازی از راهکارهای تائید نشده برای از بین بردن هورمون در گوشت مرغ می‌گویند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مرغداران می‌گویند هورمون خوراکی وجود ندارد و هورمون به صورت تزریقی است و تزریق آمپول‌های چند صد هزار تومانی هورمون به صدها هزار مرغ توجیه اقتصادی ندارد و کدام مرغداری است که آمپول چند صد هزار تومانی هورمون را به مرغ‌های خود تزریق کند و گوشت آن را با ضرر و با قیمت سی و چند هزار تومان بفروشد؟

در همین زمینه بهادر حاجی‌محمدی، بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران هم در سال 97 با بیان اینکه استفاده از هورمون‌های رشد برای پرورش مرغ اصلا مقرون به صرفه نیست و در ایران انجام نمی‌شود، به ایسنا گفته است: «موضوع مرغ‌های هورمونی خرافات است.»
او همچنین‌ با بیان این که در سال‌های اخیر در افکار عمومی شایع شده از هورمون رشد برای پرورش مرغ استفاده می‌شود، گفت: «این شایع تا جایی پیش رفته که عده‌ای اختلالاتی چون نازایی، پرمویی در بانوان، بلوغ زودرس در دختران را به باقیمانده هورمون در گوشت مرغ نسبت دادند و اگرچه در معدودی از کشورهای جهان ممکن است برخی از هورمونهای استروئیدی مجاز برای پرورش چهارپایانی نظیر خوک و گاو استفاده شود اما استفاده از این هورمونها برای پرورش مرغ اصلا مقرون به صرفه نیست و در ایران انجام نمی‌شود.»

این کارشناس با اشاره به اینکه تاکنون هیچ شواهد علمی در مورد وجود هورمون رشد در مرغ‌های پرورشی در کشور به دست نیامده است، گفت که مردم اصلا نباید نگران باقیمانده هورمون در گوشت مرغ باشند.

او درباره رشد سریع جوجه‌های گوشتی در مرغداری‌ها هم توضیح داده است: «بسیاری از مردم علت این رشد بسیار سریع جوجه‌ها در مرغداری‌ها را استفاده از هورمون می‌دانند در صورتی که این رشد سریع به عوامل مختلفی که مهمترین آن، نژاد خاص مرغ‌های گوشتی است برمی‌گردد.»
حاجی‌محمدی ادامه داد: «علاوه بر نژاد خاص، تغذیه مناسب و کم تحرکی جوجه‌ها در مرغداری‌ها نیز از عوامل دیگر رشد سریع آنها در مقایسه با مرغ‌های محلی و خانگی است.»

او با بیان اینکه عده‌ای به دلیل باور استفاده از هورمون در مرغداری‌ها، از مصرف بال مرغ پرهیز می‌کنند، تاکید کرد: «این شایعات مستندات علمی ندارد و مصرف‌کنندگان نباید هر حرفی را بدون سند و مدرک علمی باور کنند.»

حاجی‌محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان و دام باعث درمان بیماری می‌شود، خاطرنشان کرد: «متاسفانه گاهی آنتی‌بیوتیک‌ها بیش از حد مجاز در مرغداری‌ها استفاده می‌شوند که این امر یکی از دلایل فرعی افزایش رشد مرغ است و به نوعی محرک رشد محسوب می‌شود که البته غیرمجاز و غیرقانونی است.»

این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک موجود در غذا، باکتری‌های مفید روده انسان را از بین می‌برد، گفت: «وقتی مرغ آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، درصد زیادی از آن در جگر باقی می‌ماند. بنابراین ضروری است مصرف‌کنندگان به ویژه زنان باردار از استفاده بی‌رویه جگر مرغ خودداری کنند.»

گفتنی است طرح این مسائل در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از تولیدکنندگان آن را رفتاری ناشی از رقابت‌های تجاری در بازار می‌دانند و اعتقاد دارند این شایعات ممکن است ساخته و پرداخته رقبای تولیدکنندگان در بازار ایران باشد. رقبایی مانند واردکنندگان یک کالا یا محصول خاص که تلاش می‌کنند با انتشار شایعات، بازار را از رقیب سلب کنند و مصرف‌کنندگان در مواجهه با این شایعات، باید پیش از هرچیز نظر کارشناسان معتبر و قابل اطمینان را مورد توجه قرار دهند. روزنامه سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: