کد خبر: ۲۹۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 09
در تمام امور درمانی هر کسی که می‌خواهد مداخلات درمانی داشته باشد، باید شماره نظام از سازمان نظام پزشکی داشته باشد و فعالیتش را تحت‌نظر سازمان نظام پزشکی انجام بدهد

شفاآنلاین>سلامت> جمعی از پزشکان برجسته کشور نسبت به راه‌اندازی سازمان طب سنتی و تبعاتش برای جامعه و نظام سلامت هشدار دادند.

به گزارش شفاآنلاین: طب سنتی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی «مجموعه‌ای از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمالی که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص و بهبود به عنوان طب مکمل با طب مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.» بنابراین جداسازی طب سنتی از طب مدرن، می‌تواند تبعات هولناکی ایجاد کند.

عدم‌حمایت از طب سنتی
دکتر محمد رییس‌زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص راه‌اندازی سازمان طب اسلامی ایرانی گفت: در تمام امور درمانی هر کسی که می‌خواهد مداخلات درمانی داشته باشد، باید شماره نظام از سازمان نظام پزشکی داشته باشد و فعالیتش را تحت‌نظر سازمان نظام پزشکی انجام بدهد. بنابراین تشکیل هر سازمان موازی بخواهد منجر به این شود که عده‌ای بدون رعایت این اصل وارد مداخلات درمانی شوند‌، حتما برای مردم کشور ما مضر و خطرناک خواهد بود.

وی با بیان اینکه طب سنتی را خارج از بند ۱۲ سیاست ابلاغیه مقام معظم رهبری قبول نداریم، افزود: ما در سازمان نظام پزشکی، پزشکان بزرگوار فعالی در حوزه طب سنتی داریم که با رعایت بند ۱۲ که بر علمی و استانداردشدن تمام روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی روزآمد تاکید دارد، باید تقویت شوند. در این شرایط ما حمایت می‌کنیم و در واقع پرداختن به کار و فعالیت درمانی باید تحت‌نظر وزارت بهداشت و سندیکای آنها و در نتیجه زیر نظر سازمان نظام پزشکی باشد.
این جراح عروق افزود: به نظر من راه‌اندازی سازمان طب سنتی اصلا به صلاح کشور نیست. اگر همان سیاست‌های ابلاغی را دست‌اندرکاران و مسوولین به صورت کامل مطالعه کنند، همه موارد دیده می‌شود و از این‌رو ما بر اساس بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی، پیگیری و دنبال خواهیم کرد.

راه‌اندازی سازمان طب سنتی اصلا طرح نیست
دکتر ایرج فاضل، وزیر اسبق بهداشت و رییس پیشین سازمان نظام پزشکی کشور نیز مخالفت خود را در این خصوص اعلام کرد و گفت: تبعات آن واضح است. ما اصلا طب سنتی و اسلامی نداریم. به نظر من از اول، یک طب شروع شده و به تدریج تا امروز پیشرفت کرده است. اگر منظور از طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی است که در طب مدرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جداسازی طب سنتی از طب مدرن عواقب زیادی دارد. این عواقب فقط دامن زدن شیادین برای سواستفاده از این مسئله است.

اهمیت آگاهی مردم از دخالت‌ها در بخش پزشکی
دکتر محمدمهدی قیامت، رییس اسبق انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور درخصوص تبعات طب سنتی گفت: تبعات راه‌اندازی سازمان طب سنتی همانند تبعاتی است که در دوران کرونا مشاهده کردیم؛ که می‌خواستند با روغن بنفشه کرونا را درمان کنند و بسیاری از آقایان که دست‌اندرکار طب سنتی ایرانی بودند، جان خود را در این کار گذاشتند.

وی بیان کرد: از طب سنتی به عنوان طب تکمیلی در دنیا استفاده می‌شود. اسم این طب، سنتی است نه اسلامی. کجا دیدیم که پیغمبر فردی را درمان کرده است، اینها چیزهای من‌درآوردی است که برخی برای دست یافتن به درآمد و منافع مالی، مردم را با آنها مواجه می‌کنند.

معاون سابق نظام‌پزشکی تهران افزود: مردم باید عاقل باشند، بالاخره در کشور ما فشارهای گروهی زیاد است وقتی مجلس دست گروهی باشد که به چنین چیزهایی معتقدند، این طرح‌ها تصویب خواهند شد. بنابراین قابل پیشگیری نیست اما با اطلاع‌رسانی باید مردم را آگاه کنیم. هرچند در دوران کرونا مردم تا حدود زیادی از پیامد دخالت‌های بی‌جا در هر قسمتی از پزشکی آشنا شدند.این متخصص بیهوشی تشریح کرد: یک سرماخوردگی ساده که دارو نیز زیاد تاثیرگذار نیست، شاید با نوشیدن یک نوشیدنی درمان شود ولی بیماری‌های جدی مانند سرطان و جراحی جز تعویق درمان و گاه غیرقابل درمان شدن، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

دست‌اندرکاران طب سنتی برای مردم مزاحمت ایجاد نکنند
دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز نارضایتی خود را در این‌باره بیان کرد و گفت: طرح راه‌اندازی سازمان طب سنتی درحال حاضر برای وزارتخانه و مجلس مشکل ایجاد کرده است؛ به طوری که جامعه پزشکی و حتی دانشکده‌های طب ایرانی یا همان طب سنتی نیز مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

خسرونیا  گفت: اینکه سازمان نظام‌پزشکی را تضعیف کنیم و اجازه بدهیم که عده‌ای که شش کلاس درس خوانده‌اند و یا در حوزه آموزش دیده‌اند، طبابت کنند، جامعه پزشکی و طب ایرانی را زیر سوال می‌برد. وی افزود: به نظر من اگر تصویب شود، فکر نمی‌کنم که در شورای نگهبان تصویب شود. وی با اشاره به مجهز بودن بیمارستان‌ها به آخرین وسایل پزشکی ادامه داد: ما همچنان شاهد تعداد زیادی مرگ و میر هستیم. حالا فکر کنید اگر بیمارهای کرونایی و سایر بیمارها به دست افرادی سپرده شوند که سواد ندارند، چه فاجعه‌ای پیش خواهد آمد. خسرونیا افزود: پزشکی فقط نسخه‌نویسی نیست. پزشکی نوعی هنر است که مرده‌ای را زنده می‌کند. حتی برخی متخصصین و فوق‌متخصصین که سال‌ها درس خوانده‌اند نیز ممکن است نتوانند تشخیص درستی بدهند و مشکلاتی ایجاد شود. وای به حال کسی که هیچ سوادی نداشته باشد.

وی درخصوص مشکل اصلی طرح سازمان طب سنتی گفت: مشکل مردم نیست؛ بلکه مشکل گروهی است که می‌خواهند آنها را تقویت کنند و اسم طبیب را به آنها بدهند. به طور کلی تنها در حال ضربه زدن به طب ایران هستند. طب ایران در بین جهان سوم، علم واضح، روشن و پیشرفته‌ای است.

خسرونیا در رابطه با تشکیل دوره آموزشی برای طبیبان طب سنتی گفت: این یک دوره در مدرسه حوزه علمیه است که یکی مثل خودشان یا عطاری را از بازار می‌آورند تا به آنها آموزش بدهد.وی افزود: باید دید که اینها دنبال چه چیزی هستند. اگر به فکر مردم هستند که خب نسخه‌های تجویزیشان، میلیونی است. بطور مثال یک گونی علف به قیمت بیش از یک میلیون است. هزاران بیماری مثل سکته قلبی، مغزی، آمبولی و بیماری‌های کشنده دیگری داریم که با علف و گیاه درست نخواهد شد بلکه دارو و دستگاه‌های مختلفی است که توانایی درمان دارند.

خسرونیا تاکید کرد: مخاطب صحبت‌های ما به هیچ عنوان طبیبان درحال آموزش در دانشکده طب ایرانی نیستند. آنها نسبت به بیماری‌ها آگاه و دانش‌آموخته دانشگاهی هستند. ولی کسی که روحانی است و می‌خواهد با عنوان طب اسلامی، مریض را معاینه کند، نمی‌دانم با چه شجاعتی می‌خواهد با جان مردم بازی کند.

معاون پیشین نظام‌پزشکی تهران با تاسف ادامه داد: بسیاری از افرادی که درخصوص طب سنتی نظر می‌دهند، اگر خودشان بیمار شوند یا به بیمارستان مراجعه می‌کنند و یا به خارج از کشور می‌روند و بهترین طبیب‌ها را انتخاب می‌کنند. حتی شاهد بودیم که یکی از روحانیون شایسته که درگیر سرطان شده بود، با طب سنتی او را به کشتن دادند.

خسرونیا گفت: این افراد که به عمد باعث مرگ مردم می‌شوند، طبق قانون اساسی ایران باید محاکمه شوند. کسانی که درمان طبی بیماران را عقب می‌اندازند و باعث مرگ آنها می‌شوند باید جوابگو باشند. مملکت قانون دارد ولی این‌ها می‌خواهند قانون را عوض کنند.

جداسازی طب سنتی از مدرن، نتیجه بی‌سوادی
دکتر حسن ارگانی، متخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان نیز طب سنتی را از طب مدرن جدا نکردنی دانست و گفت: این‌هایی که میان طب سنتی و طب مدرن فرق می‌گذارند و می‌خواهند دودستگی ایجاد کنند، یا غرض دارند یا ناآگاه و بی‌سواد هستند. این دو طب با هم یک ترکیب هستند. وی افزود: در حال حاضر ۳۰درصد داروهایی که در طب شیمیایی غربی وجود دارد، برگرفته از داروهای سنتی‌ است که ابوعلی سینا مدت‌ها قبل از آنها گفته است. اصلا این که طب سنتی از طب غربی جدا شود درست نیست. طب سنتی جزئی از طب غربی و طب غربی جزئی از طب سنتی است؛ که هر دوی اینها دست به دست هم می‌دهند که می‌تواند برای درمان مریض کارساز باشد.

این متخصص نفرولوژی تشریح کرد: هر دارویی که بخواهد وارد سیستم درمان بیمار شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد تا موثر بودن آن مشخص شود؛ اینکه ما با شانتاژ و داد و بیداد بگوییم که یک دارو موثر است و باید موثر باشد، چنین چیزی نیست.

وی درخصوص نام‌گذاری‌های داروهای طب سنتی گفت: اگر بخواهیم با استفاده از نام‌های مقدس، داروهایمان را وارد سیستم داروسازی کنیم و به خورد مردم بدهیم، متاسفانه ممکن است این اسامی مقدس را زیر سوال ببریم.

ارگانی گفت: این دو طب بایکدیگر پیوند دارند. نمی‌توان گفت یکی طب سنتی و یکی طب غیرسنتی است. طب سنتی مورد ادعای افراد بی‌اطلاع از دانش و طب، می‌تواند مرگبار باشد. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: