به گزارش شفاآنلاین:علیرضا زاکانی، شهردار تهران پس از بازدید از مرکز کنترل و نظارت هوشمند و بخش نوسازی تاکسیرانی با خانواده شهدای تاکسیرانی به گفت و گو نشست.
شهردار تهران با عرض تسلیت رحلت پیامبر اکرم، شهادت امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) گفت: تسلیت به خانواده های مکرم ۵۰۰ عزیز سفر کرده ای دارم که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند. تاکسیرانان عزیزی که به واسطه بیماری منحوس کرونا جان خود را از دست دادند و به لقا الهی رسیدند.
او افزود: برعکس همه جای دنیا که سهم تاکسی از حمل و نقل عمومی میانگین ۴ درصد را به خود اختصاص می دهد در ایران سهم تاکسی از حمل و نقل عمومی ۲۳.۸ درصد است و امروز ۷۸ هزار تاکسی داریم که ۶ هزار تاکسی از نوع ون است.
زاکانی گفت: تاکسی ها به طور میانگین بعد از ۹.۴ سال دچار فرسودگی شده و نیازمند توجه و دقت هستند. بالغ بر ۹۰ هزار نفر از طریق حوزه تاکسیرانی خدمت رسانی می کنند. به اعتقاد کارشناسان رفع مشکلات، دغدغه ها و نیازها در ابعاد مختلف از جمله سلامت این ۹۰ هزار نفر از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید به سمتی برویم که رانندگان تاکسی دغدغه معیشت، سلامت، امنیت شغلی و... را نداشته باشد.
مشکل بیمه رانندگان تاکسی حل خواهد شد
شهردار تهران گفت: هر فردی که می تواند پیشنهادی بیاورد، بسته شفاف و مشخص ارائه کند. به عنوان مثال در برنامه های ما بود که ۳ هزار نفر به بیمه تامین اجتماعی و بخش زیادی به بیمه تکمیلی نیاز دارند که از این رو در شهرداری اهتمام داریم مشکل رانندگان را رفع کنیم.
زاکانی تصریح کرد: ما از ارایه بسته های تشویقی و کمک معیشتی به خانواده بزرگ تاکسیرانی حمایت کرده و در این خصوص برنامه های مهم خواهیم داشت تا وضعیت زندگی تاکسیرانان بهتر شود.
او با اشاره به نوسازی ۱۰ هزار تاکسی، گفت: دستور این موضوع را خواهم داد و سهم مربوط به شهرداری را پرداخت خواهیم کرد و پیگیری می کنیم سهم سایر دستگاه ها نیز دریافت شود تا این امر امسال محقق شود تا جنس دغدغه انسانی را رفع کنیم و سطح خدمات تاکسیرانی را افزایش دهیم و در شرایط بهتری قرار بگیریم.
شهردار تهران تاکید کرد: به همان اندازه که خدمت رسانی را ضروری می دانیم، انتظار داریم تاکسیرانان در دو جهت ارایه خدمت داشته باشند. یکی در جهت مسافران حق جدی بر گردن ما دارند. این حق را تاکسیرانان رعایت می کنند اما این امر را تشدید کنند الگویی برای ۴۰۰ هزار تاکسی اینترنتی شوند.
او خاطرنشان کرد: نکته دوم تعهدی نسبت به اصل شغل و صنف است. یعنی ۲۰درصدی که وارد مدار خدمت نمی شوند اما از ظرفیت های تاکسیرانی برخوردار می شوند باید تقلیل و به سمت صفر میل پیدا کند.
فعالیت ۳۵ هزار تاکسی با میانگین سنی ۱۰ تا ۱۵ سال
زاکانی گفت: قطعا این امر محقق خواهد شد. امیدوارم پیش از اعمال این ویژگی ها، به واسطه تعهدی که باید داشته باشند و نسبت به حمل و نقل عمومی ایفا نمی کنند، خودشان تعهدشان را ایفا کنند تا خدمت خود را در کسب تسهیل یافته ای ارایه کنیم.
شهردار تهران در ادامه، بیان کرد: ناوگان تاکسیرانی پس از ۹ سال و ۴ ماه فرسوده می شود و شرایطی دارند که حدود ۳۵ هزار تاکسی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که فعال هستند.
او افزود: برای ما مهم است تاکسی در چه شرایطی ارایه خدمت میکند. شرایط را باید برای راننده تسهیل کنیم تا تاکسی خود را بهروز کند و باید خدمات را طوری ارایه کنیم که به صرفه تاکسیران باشد و شهرداری بتواند ارائه خدمت را به نفع رانندگان قرار دهد.
علیرضا زاکانی با اشاره به نوع رقابتی با سایر خدمت دهندگان در حوزه تاکسی و حمل و نقل عمومی افزود: به نظرم تاکسیرانی با این قدمت و خدمتگزاری رانندگانش وظیفه خودم می داند که کمک کنم این سیستم با هوشمند سازی بتواند وارد رقابتی جدی شود. سیستمهای دیگر هم چارچوب های منطقی ارائه خدمت را بپذیرند.
او تصریح کرد: نمی شود پای یکی را بست و پای دیگری آزاد باشد و بگوییم با هم مسابقه بدهید. باید منطقی را در شهر حاکم کنیم تا رقابت پذیری انجام گیرد و خیر آن به مردم برسد. هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی امری ضروری است و تا قبل از پایان سال انجام خواهد گرفت.
زاکانی با اشاره به ضرورت بهرهمندی از تاکسی های هیبریدی، تاکید کرد: ارتقا ناوگان و استفاده از شرایطی که ناظر به هوای پاک و زیست پذیر کردن شهر تهران در مراحل بعدی است مهم بوده و در حال رایزنی هستیم تا بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنیم.
شهردار تهران در این جلسه دستور داد تا پایان امسال سامانه هوشمند مدیریت تاکسیرانی راه اندازی شود. براین اساس خدمات تاکسیرانی در ابعاد مختلف ارتقاء خواهد یافت.