کد خبر: ۲۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 24
شفاآنلاین- معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش سهمیه پذیرش دانشجویان به صورت آزاد به عنوان قانونی است که ورود تعداد نخبگان جامعه پزشکی به عرصه های تخصصی را محدود می کند.

به گزارش شفاآنلاین «طاهر موهبتی» افزود: براساس مصوبه سال 89 مقرر شد که 10 درصد مازاد ظرفیت دانشگاه ها در رشته های پزشکی به مناطق محروم اختصاص داده شود که متاسفانه این مصوبه بر اساس اصلاحیه سال 92 مجلس و به رغم مخالفت وزارت بهداشت به 30 درصد ورودی دانشگاه ها در مقطع دستیاری و تخصصی، تغییر یافت.

وی با اشاره به اینکه، وزارت بهداشت موافق است که به سمت بومی گزینی برویم ولی به نحوی که حقوق دیگران تضییع نشود، اظهار داشت: وقتی قرار است سهمیه مناطق محروم 30 درصد باشد و20 درصد مابقی، سهمیه های دیگر است، عملا سهمیه پذیرش آزاد 50 درصد کاهش می یابد.

موهبتی ادامه داد: زمانی که پذیرش دانشجویان آزاد کم شود رقابت سخت تر شده و ورود نخبگان جامعه پزشکی به عرصه های تخصصی کمتر می شود. از این رو طرحی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شد که به جای 30 درصد ورودی، 30 درصد سهمیه ظرفیت مازاد بر ورودی دانشگاهها در رشته دستیاری به مناطق محروم اختصاص یابد که این به معنای کاهش ظرفیت مناطق محروم نیست.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت بهداشت این است که تربیت نیروی متخصص توسط خود استان ها و دانشگاه ها انجام شود ضمن اینکه توجه به مناطق محروم الزاماتی دارد و به نظر می رسد اصلاح قانون کمک می کند هم به منطقی سازی حمایت از مناطق محروم بپردازیم وهم توجه به سهمیه های آزاد را مد نظر قرار دهیم.

معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر با توجه به قانون موجود، پذیرش سهمیه آزاد به شدت محدود شده که نگرانی هایی از سوی فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی ابراز شد و در واقع طرح نمایندگان برای رفع این نگرانی ها و کاهش دغدغه مناطق محروم بود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به رغم توجهی که نمایندگان همیشه به قشر تحصیل کرده دارند، این طرح رای نیاورد. به طوری که بر اساس قانون موجود، 30 درصد ورودی ها ی دانشگاه ها در رشته دستیاری به مناطق محروم اختصاص دارد و داوطلبان آزاد ناچارند در سهمیه محدودی رقابت کنند.

گفتنی است نمایندگان مجلس با 90 رای موافق و 94 رای مخالف با تصویب یک فوریتی طرح اصلاح بند سه قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مخالفت کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: