در حال حاضر مدارس پذیرای قریب به ۱۵ میلیون دانشآموز خواهند بود؛ هرچند امسال نیز همانند سال گذشته و در پی پاندمی کرونا، آموزشها غیرحضوری آغاز شده و هنوز مشخص نیست بازگشایی حضوری برای چه تعداد از مدارس، در کدام مناطق و از چه زمانی اتفاق خواهد افتاد
شفاآنلاین>سلامت> بالاخره پس از کشوقوسهای فراوان سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مدارس کشور، صبح دیروز سوم مهر به طور رسمی با نواخته شدن زنگ مدرسه فولادفر صالحآباد توسط فرزند شهیدهادی نریمانی در حضور سیدابراهیم رییسی رییسجمهوری شروع شد.
به گزارش شفاآنلاین: رییسجمهوری در بخشی از سخنانش سلامت، جان دانشآموزان و معلمان را اولویت اصلی دولت برشمرد و گفت: «هیچکس نباید به علت فقر از آموزش باز بماند.» همچنین براساس اولویتهای تعیینشده، از دیروز و با شروع رسمی سال تحصیلی جدید، دانشآموزان مدارس کمجمعیت روستایی و عشایری در کشور، دانشآموزان هنرستانی برای درسهای مهارتی و دانشآموزان پایه اول ابتدایی، آموزش را به صورت حضوری آغاز میکنند.
در حال حاضر مدارس پذیرای قریب به ۱۵ میلیون دانشآموز خواهند بود؛ هرچند امسال نیز همانند سال گذشته و در پی پاندمی کرونا، آموزشها غیرحضوری آغاز شده و هنوز مشخص نیست بازگشایی حضوری برای چه تعداد از مدارس، در کدام مناطق و از چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. به طور کلی ابهامات بازگشایی مدارس در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش و سردرگمی خانوادهها کمتر شده است اما همچنان پذیرش حضوری در مدارس به طور قطعی در هیچ استانی مشخص نشده و وزارت آموزشوپرورش قصد ندارد امسال نسخه واحدی برای همه مناطق کشور بپیچد؛ چراکه با وجود واکسیناسیون دانشآموزان هنوز هم خطر ابتلا به کرونا وجود دارد. همانطور که سرپرست این وزارتخانه نیز هفته گذشته گفت «تصمیمگیری برای حضور دانشآموزان در مدارس را به اولیا و مربیان و مدیر مدرسه در هر منطقه، واگذار کردهایم. سیاست ما این است در مدارسی که میتوانیم با رعایت فاصلههای اجتماعی، استاندارد مورد تایید وزارت بهداشت را تامین و حضور حداقلی دانشآموزان را مهیا کنیم.»
با اتمام واکسیناسیون فرهنگیان و آغاز
واکسیناسیون دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ساله از ۲۸ شهریورماه، بازگشایی حضوری مدارس قوت گرفته است؛ هرچند به گفته مدیرکل سلامت وزارت آموزشوپرورش آموزش حضوری در مهرماه در شهرهای بزرگ و مراکز استانها کماکان منتفی است و سال تحصیلی با آموزش غیرحضوری آغاز میشود، ولی انتظار میرود از آبان ماه به تدریج شاهد بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشیم.
طبق گفته رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزشوپرورش از ابتدای مهر مدارس کمجمعیت عشایری و روستایی به صورت حضوری و مدارس بزرگتر با جمعیت بالاتر به تدریج از آبان ماه به صورت بلوکبندیشده بازگشایی میشوند. بنابر اظهارات وی در این زمینه اختیار به شورای مدرسه داده شده تا متناسب با شرایط و فضای فیزیکی دانشآموزان را گروهبندی کنند.
تمهیدات آموزشوپرورش برای بازگشایی مدارس
طبق اطلاعیه وزارت آموزشوپرورش بازگشایی تدریجی مدارس با ارزیابیهای بهداشتی و حداکثر آمادگی با اولویت مدارس (روستایی و عشایری، کارگاهی و مهارتی) انجام و تعداد افراد در کلاسها با احتساب ۵/۱ متر فاصله و ۲۵/۲ متر مساحت برای هر نفر در نظر گرفته خواهد شد. در بخشهای عمومی نیز لازم است در مواجهه چهره به چهره فاصله ۵/۱ متر رعایت شود.
آموزشوپرورش و خانوادهها امسال برای نخستینبار ثبتنام الکترونیکی و غیرحضوری مدارس را تجربه کردند؛ حرکتی مثبت و ضروری در راستای تحول دیجیتال که با نواقصی همراه بود. طبق اعلام اخیر سرپرست وزارت آموزشوپرورش، میزان ثبتنام دانشآموزان در مدارس به بالای ۹۰ درصد رسیده و کتب درسی مورد نیاز دانشآموزان نیز به همین میزان در مدارس توزیع شده است.
طبق گزارش دریافتی تا ۳۰ شهریورماه، مجموع ثبتنام در دوره ابتدایی هشت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۸۱۵ نفر (۰۳/۹۷ درصد)، مجموع ثبتنام در دوره متوسطه اول سه میلیون و ۳۹۶ هزار و ۵۷۳ نفر (۹۷/۹۰ درصد) و مجموع ثبتنام در دوره متوسطه دوم دو میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۱۱ نفر (۵۳/۸۱ درصد) است و جمع کل ثبتنام به ۱۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۹ نفر (۵۴/۹۲ درصد) رسیده است.
امسال هیچ بخشی از کتابها حذف نمیشود
همچنین برنامه درسی آموزش غیرحضوری برای شرایط کرونایی از سوی سازمان پژوهش تدوین و به مدارس ابلاغ شده که خلاف سال گذشته بخشهایی از کتاب درسی در آن حذف نشده بلکه محتوای کتاب درسی با تکیه بر مفاهیم، مهارتها و ارزشهای اساسی کتاب، سازماندهی مجدد شده است.
قطار آموزش بر ریل «شاد»
مدارس از ابتدای مهرماه پذیرای دانشآموزان در بستر شاد شدهاند. شادی که مولود شرایط کرونایی است و رفتهرفته توانسته به عنوان بزرگترین اپلیکیشن بومی جای خود را در میان مخاطبانش باز کند. قابلیتهایی چون اتاق صوتی و سرویس آزمونساز به نسخه جدید شاد افزوده شده و با توجه به کندیها و نواقصی که داشت برای سال تحصیلی جدید ارتقا و افزایش سرعت نیز پیدا کرده این در حالی است که همانند سال گذشته اینترنت مصرفی شاد برای کاربرانش رایگان است.به گفته سرپرست وزارت آموزشوپرورش یکی از مهمترین تغییرات نسخه جدید شاد، ارتقای زیرساختهای شاد است. داشبوردهای مدیریتیای ایجاد شده که امکان نظارت دقیقتری را فراهم میکند. اضافهشدن مکالمات گروهی و ارتباطات صوتی ظرفیت جدید دیگری است که تعامل معلم و دانشآموز را بهبود میدهد. افزوده شدن مرورگر شاد نیز در دسترسی امن دانشآموزان به فضاهای علمی کمک میکند. بهبود عملکرد حضور و غیاب دانشآموزان، برگزاری آزمونها با استانداردهای بالاتر نیز از قابلیتهای جدید شاد است. همچنین مرکز مانیتورینگ شاد در شرکت همراه اول ایجاد شده که نظارت لحظهای بر شبکه دارد و سرعت رفع مشکلات را بالا میبرد.
وضعیت ورود معلمان جدید به مدارس
کمبود نیرو در وزارت آموزشوپرورش از جمله چالشهای چندین ساله است که با وجود تمهیدات صورت پذیرفته هنوز به طور کامل مرتفع نشده است. این وزارتخانه با کمبود ۱۹۷ هزار نفری نیروی انسانی روبهرو است. گفته میشود در راستای رفع این مشکل در سال جاری مجوز جذب ۶۰ هزار نیرو اخذ شده و بیش از ۷۰ هزار فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان نیز از مهرماه وارد سیستم میشوند.علاوه بر این، تمام نیروهای قرآنی، نهضت سوادآموزی، حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی مشمول قانون که دورههای مهارتآموزش را سپری کردهاند از ابتدای مهرماه استخدام خواهند شد. روشهای مختلف جذب نیرو همانند سال گذشته به کار گرفته شده و به گفته رییس مرکز نیروی انسانی این وزارتخانه، سال تحصیلی با آمادگی آغاز و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
فضای فیزیکی مدارس؛ از افتتاح کلاسهای جدید تا وضعیت سرویسهای بهداشتی
از جمله چالشهای همیشگی نظام تعلیم و تربیت، فضای فیزیکی مدارس بوده است؛ محرومیت دانشآموزان مناطق دور دست از امکانات و فضاهای آموزشی مناسب از جمله نقاط تاریک و رنجآور تاریخ آموزشوپرورش محسوب میشود و وقوع دهها حادثه ناگوار از فروریختن دیوار مدارس تا آتشگرفتن بخاریهای ناایمن بر کارنامه عملکردی آموزشوپرورش نشسته است.
طی سالهای گذشته تلاشهایی برای بازسازی سیمای مخدوش مدارس فرسوده صورت گرفته است، اما همچنان فاصله بسیاری با شرایط مطلوب دارد. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقداماتی به منظور نوسازی بافت فرسوده و ساخت مدارس جدید انجام داده است و با افتتاح ۹۴۵۰ هزار کلاس درس جدید با زیربنای ۵/۱ میلیون مترمربع به استقبال بازگشایی مدارس میرود.
این در حالی است که در ابتدای سال ۱۴۰۰ و تا پایان اردیبهشت، در مرحله نخست آمادهسازی فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی (۱۴۰۱- ۱۴۰۰)، ۲۶۸ فضای آموزشی در قالب هزار و ۲۹۵ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۱۸۰ هزار مترمربع با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان بهرهبرداری شده است و تا پایان سال، مجموع کلاسهای درس تحویلی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ باب خواهد رسید. به این ترتیب میتوان گفت که هر روز به طور میانگین ۳۱ کلاس درس با زیربنای حدود ۴۲۰۰ مترمربع در سطح کشور احداث، تجهیز و تحویل ادارات آموزشوپرورش شده است.
رخشانیمهر معاون وزیر آموزشوپرورش در این باره گفت که امسال برای متناسبسازی مدارس به ویژه از نظر تجهیزات سرویسهای بهداشتی حدود ۴۶۰ میلیارد تومان، تامین اعتبار شده است. مسوولیت تجهیز مدارس فاقد سرویس بهداشتی برعهده سازمان نوسازی مدارس و مسوولیت انجام تعمیرات در سرویسهای بهداشتی برعهده ادارات کل آموزشوپرورش استانهاست و امیدواریم با هماهنگیهای صورت گرفته بتوانیم با آمادگی لازم به استقبال مهرماه برویم.
نحوه بازگشایی مدارس کمجمعیت از اول مهر
محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش درباره روند بازگشایی مدارس در مناطق روستایی و عشایری اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا مدارس تعطیل نشد، سلامت دانشآموزان بسیار مهم بود و در سال جاری نیز همینگونه است. ۶۶۴۳ مدرسه عشایری داریم. تعداد مدارس سیار و نیمهسیار یکسوم کل این آمار است. تصمیم بر این شد که مدارس سیار و نیمهسیار کلاس درس حضوری داشته باشند. تعداد دانشآموزان در این مدارس کم است و حدود چهار تا پنج دانشآموز در چادر و یا کانکس درس میخوانند.
وی گفت: عشایر، کوچ رو هستند و جای ثابت ندارند. بنابراین حدود دو هزار مدرسه سیار و نیمهسیار عشایری، سال تحصیلی را ۱۰۰ درصد به صورت حضوری آغاز میکنند. اما در مدارس ثابت عشایری چه میکنیم؟ ۹۶۷ مدرسه در مقطع متوسطه اول و دوم داریم و قرار بر این شد آموزش در مدارس ثابت که دارای حداکثر سه کلاس و تراکم حداکثر ۱۵ نفر باشند به صورت حضوری برقرار شود. آموزش در مدارس عشایری بالاتر از سه کلاس و بیش از ۵۰ دانشآموز نیز به گونهای برنامهریزی میشود که دانشآموزان حداقل دو روز در هفته از آموزش حضوری بهرهمند شوند.سیفی با تاکید بر اینکه تابع تصمیمات ستاد کرونا در مناطق هستیم و ممکن است در مناطقی روشهای ترکیبی برای آموزش استفاده شود گفت: درست است که سال گذشته بستههای خودآموز برای مناطق محروم فرستادیم، اما اینها به خودی خود نمیتوانند کار آموزش را انجام دهند. حتی مدرسه تلویزیونی هم قادر نخواهد بود نقش آموزش را برعهده بگیرد. ناچاریم حتما مدارس را بازگشایی کنیم.
نگران بازماندگی از تحصیل نیستیم
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در زمینه بازماندگی از تحصیل نگرانی نداریم، اما بدون شک ویروس کرونا تاثیر خودش را در مناطق عشایری و لازم التوجه گذاشته است. این دانشآموزان ابزار مناسب برای فعالیت در فضای مجازی نداشتند و حتی برخی دانشآموزان به صورت معمول، تلویزیون هم نداشتند.وی درباره تهیه تبلت برای دانشآموزان کمبرخوردار گفت: بر اساس توافق با قائم مقام وزیر در طرح هدایت قرار بر این شد اولویت اول با دانشآموزان عشایری و دوره ابتدایی باشد. سامانهای طراحی شده که میتوانند دانشآموزان را شناسایی و رصد کنند. مشخص شده است که کدام استانها شرایط ناهنجاری دارند و کدام استانها برخوردار هستند.سیفی همچنین به اولیا توصیه کرد که امسال هم به صورت حداقل شیفتی کمک دانشآموزان باشند، مخصوصا پایههای اول و دوم که با چالش و مشکل روبهرو هستند و سواد در آنها نهادینه نشده و هیچ تصوری از محیط فیزیکی مدرسه ندارند. باید اولیا همانند سال گذشته همراه باشند.
وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به تزریق واکسن و بهتر شدن شرایط به نظر میرسد بسیاری از مشکلات برطرف شوند. خواهش میکنم اولیا امسال هم ارتباطشان را با مدرسه و آموزش فرزندانشان قطع نکنند.
میزان آمادگی و شرایط استانهای مختلف برای بازگشایی مدارس
در سال جاری تصمیمگیری پیرامون بازگشایی مدارس به استانها تفویض اختیار شده و منوط به تایید ستاد کرونای مناطق است. در ادامه به تصمیم چند استان برای بازگشایی مدارس به عنوان نمونه اشاره خواهد شد: هیچ مدرسهای در «تهران» نمیتواند آموزش حضوری را آغاز کند مگر با تشکیل «کمیته سلامت» و اخذ مجوز.
عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران در آستانه بازگشایی مدارس با اشاره به آموزش غیرحضوری مدارس در مهر و بازگشایی تدریجی از آبان گفته است که مدرسهای نمیتواند از آبان آموزش حضوری را آغاز کند مگر با تشکیل کمیته سلامت در مدرسه و اخذ مجوزهای لازم. فراهم کردن زیرساختها و رعایت استانداردهای فضای ۵/۲ مترمربعی برای هر دانشآموز الزامی است.فولادوند با اشاره به مدارس غیردولتی تاکید کرده است که مدارس غیردولتی تافته جدا بافته نیستند و رعایت قوانین برای تمام مدارس الزامی است. به هیچوجه هیچ مدرسهای حتی با تراکم کمدانشآموز، نمیتواند از اول مهر مدرسه را به صورت حضوری بازگشایی کند. با این وجود برای دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی و هنرستانیها برنامه داریم.روزنامه جهان صنعت