کد خبر: ۲۸۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 03
۵۶۰ میلیون دلار کمبود ارز را ضمن اینکه صرفه جویی کردیم کمبود ارز را توانستیم کنترل کنیم
شفاآنلاین>سلامت>شانه ساز گفت: ۳۱ درصد صرفه‌جویی ارزی را در حوزه دارو ایجاد کردیم که تولید ما در این زمینه ۸۲ درصد در سال ۹۹ نسبت به ۹۷ رشد داشته است.
به گزارش شفاآنلاین:شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو و مختاری آزاد ویروس شناس امشب ۱۱ شهریور ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی لامبدا تا مو، سایه سنگین سویه‌های جدید کرونا بر سر جهان پرداختند.

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واقعیت این است که علی رغم همه مشکلاتی که در زمینه تحریم‌ها وجود دارد خصوصاً در سال ۱۴۰۰ به لطف خداوند ظرف سه ماه گذشته مشکل خاصی در زمینه تامین ارز برای دارو و واکسن نداشتیم گفت: میزان موارد کمبود به شدت کاهش پیدا کرده، البته صرفه جویی‌های صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود چهار و دو دهم میلیارد دلار تامین تجهیزات صورت گرفت افزود: در سال۹۸ سهم تجهیزات با توجه به تولید داخل به ۳ و ۴ دهم میلیارد دلار رسید، از قبل برنامه ریزی شده بود و توجه به تولید داخل شده بود، ۵۶۰ میلیون دلار سال قبل ارزبری دارو و تجهیزات داشتیم، به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد بانک مرکزی ارز مورد نیاز در زمینه واکسن را تامین کرد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه توجه به تولید داخل باعث شد تا شرایط سخت کرونایی را مدیریت کنیم ادامه داد: ۵۶۰ میلیون دلار کمبود ارز را ضمن اینکه صرفه جویی کردیم کمبود ارز را توانستیم کنترل کنیم، در حوزه دارو ۳۱ درصد صرفه‌جویی ارزی ایجاد کردیم، در حوزه تجهیزات پزشکی ۲۲ درصد و درحوزه شیرخشک و مکمل ۷۴ درصد صرفه‌جویی شد، حدود ۳۰ درصد ارزبری در زمینه واردات کاهش پیدا کرده است.

او خاطرنشان کرد: بازار دارویی ما اعم از دارو و مواد ضدعفونی کننده، ژل ها و سایر موادی که به صورت ملزومات استفاده می‌شود در بازار تولید ما ۸۲ درصد در سال ۹۹ نسبت به ۹۷ رشد داشته است.

رشد ۹۲ درصد بازار تولید داخل در زمینه مکمل‌ها
شانه ساز با اشاره به اینکه ۹۲ درصد رشد بازار تولید داخل در زمینه مکمل‌ها داشتیم و ۲۱ درصد بازار آن کوچک شده که در راستای تحقق شعار‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری عمل کرده ایم ادامه داد: سال گذشته هزینه ارزی ما بیشتر شد، اما توجه ما به تولید داخل بود تا باعث شد تکانه‌ها و جهش‌های سنگینی که در حوزه کرونا داشتیم را بتوانیم هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ونتیلاتور اگر ۱۰۰ دستگاه بود به ۱۵۰۰ عدد رسیده است اظهار کرد: همه این‌ها به دلیل توجه به تولید داخل بوده است، پارسال بیش از ۱۶ میلیون دز واکسن از کووکس پیش خرید کردیم، اما تا الان ۲ میلیون دز داده اند و این عدد خیلی متفاوت با آن عددی بود که کووکس اعلام کرده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه متاسفم از اینکه برخی از نشریات با انگیزه‌هایی اخباری را به مردم منتقل می‌کنند که باعث آشفتگی بیشتر ذهن‌ها می‌شود افزود: همه واکسن سینوفارمی که تا الان گرفته‌ایم از منبع پکن بوده، یک پلت‌فرم وقتی عوض می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، واکس آسترازنکا را از کره‌جنوبی، ژاپن، ایتالیا و روسیه گرفته‌ایم.

ایجاد ترس در میان مردم با انتشار اخبار دروغ مربوط به مشکل داشتن واکسن
وی خاطرنشان کرد: اینکه به مردم به دروغ و به اهداف ناشناس گفته شود که واکسنی مشکل دارد ترس را در میان مردم ایجاد کرده ایم و این امر کاری غیر اخلاقی است، بالاخره کسانی که نگاه اقتصادی و تاجر معابانه دارند پشت این اخبار هستند، ما اعلام کرده‌ایم که اگر مدارک و مستندات داده نشود به لحاظ وظیفه‌ای که داریم برای صیانت از آرامش روحی و روانی هم وطنانمان از آن نشریه‌ای که اخبار را به دروغ منتشر کرده حتماً شکایت خواهیم کرد و به این وسیله می‌خواهیم این اطمینان را به مردم بدهیم که نگران نباشند، از مجله‌ای که نوشت واکسن سینوفارم درجه۲ تزریق می‌کنند شکایت می‌کنیم.

شانه ساز تصریح کرد: سازمان غذا و دارو از سال ۹۱ به عنوان یک سازمان نظارتی قوی در سازمان جهانی بهداشت شناخته شد و چند ماه زمان برد تا این امر میسر شود، وقتی چیزی را تایید می‌کنیم سازمان جهانی بهداشت به آن توجه می‌کند، پلتفرم‌ها و روش‌های مختلفی برای تولید واکسن وجود دارد که ایمنی زایی متفاوت و عوارض مختلفی دارند، ممکن است یک واکسن ایمنی زایی پایین‌تری نسبت به دیگری داشته باشد و عوارضش به همان نسبت کمتر باشد و یک سری دیگر ممکن است ایمنی زایی بیشتر و عوارض بیشتر داشته باشد، در جهش‌هایی که اتفاق می‌افتد ایمنی زایی متفاوت خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ایمنی زایی واکسن اظهار کرد: خوشبختانه آن چیزی که در داخل تولید می‌کنیم آمار و ارقام آن کاملاً قابل دفاع است، تا چند روز دیگر تولید واکسن پاستور را خواهیم داشت که با همکاری کوبا تولید می‌شود، واکسن‌های دیگر مطالعه بر روی سنین پایین را انجام می‌دهند از جمله سینوفارم این کار را انجام می‌دهد و گزارش‌هایی که ما داریم رسماً باید دریافت شود تا بتوانیم اظهار نظر قطعی داشته باشیم که ظاهراً نتایج خوب و قابل قبولی داشته است، حتماً جزء اولویت‌ها است لذا زیر ۱۸ سال حتماً واکسن دریافت خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم در داخل این واکسن‌ها را تامین کنیم.

وی گفت: در برنامه‌ای که اعلام شده سرعت تامین واکسن بیشتر شده است و به موازات افزایش سرعت واردات، تولید کننده های داخلی هم سرعت پیدا کرده اند، امیدواریم که تا قبل از آذر ماه حتی افراد زیر ۱۸ ساله را هم نیز بتوانیم واکسن بزنیم لذا تا قبل از آذر نوجوانان هم واکسینه می کنیم‌.

میزان واکسیناسیون افزایش می یابد
شانه‌ساز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اعلام کردند نباید یادمان برود که واکسیناسیون حتماً باید انجام شود اما چهار عامل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، کاهش دورهمی ها و شستشوی مرتب دست ها نکات اصلی است که حتما باید رعایت شود افزود: در خصوص گروه های هدف واکسیناسیون به صورت هدفمند انجام شده است یعنی گروهی که خطر پذیر و ریسک پذیر بودند را در اولویت قرار دادیم که قطعاً بر روی میزان کاهش مرگ و میر تاثیر مثبت خواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده میزان واکسیناسیون بیشتر هم خواهد شد، تقریبا هفته‌ای ۳ بار در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور جلسه داریم، سه جلسه جداگانه هم قبل از آن در دفتر وزیر بهداشت داریم و مدام در حال پیگیری هستیم تا موانع را برای تامین واکسن برداریم.

وی با اشاره به اینکه تا الان ارزش واکسن یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده که کاملاً جدا از ارز دارو و تجهیزات است گفت: در نقل و انتقال ارز خیلی مشکل ایجاد شد و آمریکایی‌ها مانع شدند، بانک مرکزی جداگانه موضوع ارز را دنبال می‌کند.

او اضافه کرد: آنچه که در بحث مصرف دارو وجود دارد این است که یک مرتبه مصرف رمدسیور بالا رفت ادامه داد: مصرف این دارو از ۶۰۰، ۷۰۰ هزار عدد در ماه بسیار بالا رفت به طوری که هم تجویز پزشک و هم تعداد بیمار بالا رفت ، لذا به یکباره مصرف از ۷۰۰ هزار به بالای ۴،۵ میلیون رسید آن هم در بازه زمانی کوتاه ،تعداد تجویز این دارو در حال کنترل است، روزانه ۸۰ هزار دز رمدسیویر تولید می کنیم بازم کمبود داریم.

در ادامه مختاری آزاد استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هر روز در آزمایشگاه ویژه ویروس شناسی در کشور بر روی ویروس کار می‌کنند گفت: در دی ماه در کلمبیا مو شناخته شد و در اواخر مرداد قبول کردند که جهشی جدید است لذا در مقایسه با سویه لامبدا ظاهراً قدرت بیشتری دارد و شاید خیلی زود بتواند در طبقه‌بندی واریانت هایی که گفته می‌شود قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ویروس مورد توجه است ولی ممکن است اعلام کنند که جزء واریانت هایی باشد افزود: ممکن است این ویروس جدید از سیستم ایمنی ما فرار کند یعنی همه نگران لامبدا بودیم اما ویروس جدیدی می آید که از نامبدا مهمتر است، هیچ ویروس تنفسی را نمی‌توان محدود کرد.

در ادامه بابک عشرتی اپیدمیولوژیست در ادامه برنامه با اشاره به اینکه موج پنجم در برخی از استان‌ها در حال کاهش است گفت: در استان تهران موارد بستری رو به کاهش است، اما در تعدادی از استان‌های غربی و شمال غربی همچنان موارد افزایشی است ولی به طور کلی به نظر می رسد که موج پنجم در کل کشور به قله خودش رسیده است.

اگر واکسن در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد، می توان از موج ششم کرونا جلوگیری کرد
وی با اشاره به اینکه موارد مبتلا رو به کاهش است اما اینکه موج ششم ایجاد شود باز به رفتار خودمان بستگی دارد، اینکه چقدر مسئله را جدی بگیریم اظهار کرد: همه باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم و از سوی دیگر بتوانیم سرعت واکسیناسیون را بیشتر کنیم که خوشبختانه تا جایی که خبر دارم در دانشگاه‌ها الان ظرفیت خیلی خوبی به وجود آمده تا سرعت را بتوانند بالا ببرند، به نظر می‌رسد در دانشگاه علوم پزشکی ایران اگر واکسن در اختیارمان باشد شاید بتوانیم روزانه ۷۰ الی ۸۰ هزار دز را تزریق داشته باشیم.

عشرتی با اشاره به اینکه اگر واکسن در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد به طور جدی می توان از موج ششم پیشگیری کرد افزود: اگر ایمنی در جامعه به بیش از ۷۵ درصد برسد که ناشی از مبتلا شدن و یا ناشی از واکسن باشد تقریباً می‌توان گفت که ما فرد مستعد عفونت نداریم و اگر هم باشد کم است، اگر ما واکسیناسیون را با پوشش خوبی ایجاد دهیم می‌توانیم بگوییم که از موج ششم تا حدود زیادی پیشگیری کردیم.

صالحی با اشاره به اینکه خوشبختانه موفق شدیم تا پنج بیمار را با حال عمومی خوب داشته باشیم و با حفظ چشم آنها امیدوارم کارها به همین شکل پیش برود تا بتوانیم به بیماران کمک کنیم ادامه داد: دز اول واکسن نمی تواند ایمنی ایجاد کند، دو هفته اول بعد از دوره اول احتمال ابتلا و حتی انواع شدید بیماری قابل توجه است و بعد از دز دوم ،دو تا چهار هفته نیاز داریم تا ایمنی ایجاد شود لذا به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که استفاده از آن را مد نظر خودشان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بعد از تزریق واکسن هم باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم گفت: کارها به خوبی پیش رفته و نتایجی که از واکسن ایرانی داریم روزبه‌روز تایید کننده اثربخشی خوب و نهایتاً اثرگذار بودن این واکسن است، دانشمندان ما خیلی خوب در حوزه تولید واکسن ایرانی زحمت کشیدند ، انشاالله بتوانیم به ظرفیت ماهانه ۵ میلیون دز برسیم ، در کنار واکسن برکت واکسن‌های دیگر به خط تولید خواهند رسید.
برچسب ها: صزفه جویی ، ارزی ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: