کد خبر: ۲۸۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 26
در شرایطی مسئولان پزشکی دو استان فارس و اصفهان، اعلام کردند که واکسن‌های اسپوتینگ و آسترازنکا، به پایان رسیده، که حجم درخواست این دو واکسن طی هفته‌های گذشته در میان واجدان شرایط تزریق واکسن کرونا، افزایش چشمگیری داشته است

شفاآنلاین>سلامت> «مرگ پس از دریافت واکسن»، امروزه به یکی از موضوعات داغ جامعه بدل شده است. در شرایطی که کرونا روزانه جان حداقل 700 نفر (بنا به آمار رسمی) در ایران را می‌گیرد و به‌تازگــی بـرخی از کارشناسان اعلام کــرده‌اند که میزان مرگ و میر واقعی هفت برابر آمار رسمی است! مرگ بیش از 2 هزار نفر که پس از تزریق واکسن‌ فوت کرده‌اند به یک چالش جدی مبدل شده است. مردم این روزها، دائم سوال می‌پرسند که آیا واکسن بزنیم یا نزنیم؟‌

به گزارش شفاآنلاین: در شرایطی که اکثر کارشناسان حوزه بهداشت باور دارند که در این شرایط هر نوع واکسنی باید استفاده شود، این گفته‌ها را به‌نوعی رواج «واکسن هراسی» می‌دانند و در طرف مقابل برخی دیگر از کارشناسان، وزارت بهداشت را محکوم به واردات واکسن‌های رایگان یا در مرحله آزمایش می‌کنند، تا به تعبیر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، واکسن‌های گران را خریداری نکنند.

در این میان گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات كه هشدار ‌داده، پروژه واكسيناسيون، به دليل آمار قابل توجه مرگ واكسينه شده‌ها، دچار شكست شده و بايد در تداوم پروژه با اين روش و با اين نوع از واكسن‌هاي وارداتي (كه اغلب، هداياي چين از يكي از ارزان‌ترين‌هاي برند سينوفارم و سبد كووكس بوده) بازنگری شود، می‌تواند تاییدی بر این ادعا باشد. اما موضوع افزایش مرگ و میر در افرادی که دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند، پس از مشاهده چندین مورد مرگ میر در میان بستگان‌مان، دکتر علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در یک گزارش تجمعی رسانه‌ای کرد که بر اساس آن 2 هزار و 72 نفر در ایران بعد از دریافت دُز دوم واکسن کرونا فوت کرده‌اند که این رقم 75 برابر شاخص جهانی است. در این گزارش آمده است که: «در شاخص مرگ ناشی از کرونا بعد از دو هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن ۲۰۷۲ نفر فوت کرده‌اند که تست ۱۱۸۳ نفر مثبت، تست ۵۴۲ نفر منفی و ۳۴۷ نفر نامشخص است و از هر یک میلیون نفر ۷۵۳ نفر فوت شده‌اند؛ در واقع از هر صد نفر حدود 0.7 نفر (کمتر از یک نفر) با دریافت دو دوز واکسن فوت کرده است.» البته تا روز 27 مرداد 1400، ۱۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده بودند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۶۴ دُز رسیده بود. در این میان، در این میان و بر اساس این گزارش در بین کسانی که بعد از دریافت دُز دوم و بعد از دو هفته، به کرونا مبتلا و بستری شدند، حدود 2500 تن فوت کرده‌اند که از بین این تعداد تست کرونای 542 شهروند منفی بوده است!

 بی‌دفاع در مقابل «لامبدا»
اما در شرایطی مسئولان پزشکی دو استان فارس و اصفهان، اعلام کردند که واکسن‌های اسپوتینگ و آسترازنکا، به پایان رسیده، که حجم درخواست این دو واکسن طی هفته‌های گذشته در میان واجدان شرایط تزریق واکسن کرونا، افزایش چشمگیری داشته است. طبق اعلام مهرداد جمال ارونقي، بيشترين برند وارداتي واکسن به ایران: سينوفارم چینی (20 ميليون و 130 هزار دوز)، آسترازنكا ژاپنی (2 ميليون و 911 هزار و 810 دوز)، سبد كووكس از منبع ايتاليا (يك ميليون و 452 هزار دوز)، اسپوتنيک روسيه (يك ميليون و 45 هزار دوز)، سبد كووكس كره جنوبي (700 هزار و 800 دوز)، آسترازنكا روسيه (315 هزار دوز) و بهارات هند (125 هزار دوز) بوده است. در مخاطبان گزارش شريفي‌زارچي، از مجموع خطوط اين گزارش، فقط همين را فهميدند كه واكسن‌هاي تزريق شده در ايران، بر خلاف ادعاي مسئولان، كارايي لازم در مصون‌سازي را نداشته و به دلايل نامعلوم، جمعيت دريافت‌كننده واكسن در ايران، برخلاف ساير كشورهاي توزيع‌كننده واكسن كرونا كه حالا با كاهش قابل توجه مرگ مبتلايان به دليل افزايش پوشش واكسيناسيون مواجهند، همچنان در معرض مرگ كرونايي قرار دارند، همان‌طور که حالا ویروس جهش یافته «لامبدا» در نیم‌کره جنوبی فعال شده و کارشناسان و پزشکان پیش بینی کرده‌‌اند که تا آغاز فصل سر و آبان‌ماه به ایران می‌رسد و آن زمان اگر 70 درصد جامعه واکسینه نشده باشند، باید در انتظار مرگ و میر بیش از 1000 نفر در روز بود. طی چند روز گذشته نیز بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که عملا واکسن‌های تزریق شده در داخل کشور و نحوه مدیریت واکسیناسیون تاثیر کمی در ایمنی زایی جمعیت کشور داشته است.

 بازار واکسن تقلبی سکه است
در این میان یک فوق تخصــص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «‌متــأسفانه ماه‌هاست که موضوع واکسیناسیون در ایران رانتــی شده و بسیاری از آنها از منابع نامشخص وارد ایــران شده‌اند.» دکتر محمد مهدی جمالی در ادامه می‌افزاید:  «متاسفانه امروز کسانی که واکسن‌های معتبر جهانی را ممنوع کردند، منتقد این شرایط شده‌اند و این و موضوع و دورویی افراد با تدبیر مقام معظم رهبری خیلی زود نمایان شد. در این مدت فقط واکسن سینوفارمی وارد شد که کمتر از 60 درصد بازدهی دارد، در حالی که چین واکسن‌های سینواک که بیش از 70 درصد ایمنی می‌داد را به ایران نداد. واکسن‌های آسترازنکا نیز تاکنون از منبع اصلی یعنی انگلستان به کشور وارد نشده است. وی با اشاره به سردرگمی مردم در نوبت‌ و اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا می‌افزاید: «در این میان نمی‌توان نقش واکسن‌های تقلبی را در افزایش مرگ و میر نادیده گرفت. امری که با چاشنی سرگردانی و دلهره مردم از مرگ، سبب شد آنها واکسن‌های فایزر و مدرنای تقلبی را به مبالغ 20 تا 30 میلیون تومان در شمال تهران تزریق کنند. این روزها نیز واکسن جانسون‌اند جانسون و مدرنا را در مراکز زیر زمینی به مبالغ 7.5 میلیون تا 10 میلیون تزریق می‌شود، حال تقلبی یا اصل آن مشخص نیست. این درحالی است که ایمنی زایی واکسن‌های فایزر و مدرنا بیش از 95 درصد و واکسن آسترازنکا بیش از 85 درصد گزارش گردیده است.»
 
 ممنوع الکاری به قیمت بیان حقایق
در این میان نیز چندی پیش موضوع اثربخشی واکسن‌های تولید شده در داخل کشور چالش برانگیز شد، حامد حسینی، مدیــر گــروه مطالعات بالینی واکسن برکت گفته است: «علت تفاوت آنتی ‌بادی دریافت‌کنندگان واکسن برکت به دلیل نوع کیت تستی است که در ایران استفاده می‌شود. اشخاص بعد از واکسیناسیون تست آنتی ‌بادی ندهند.»

پس از این اظهارات بود که خبرگزاری پیام اقتصاد با انتشار برگه نتیجه تست آنتی بادی دو نفر از کسانی که در تحقیقات بالینی واکسن ‎برکت شرکت کرده‌اند، نوشت: «بعد از ۴۰ روز از تزریق دوز دوم واکسن داخلی برکت، میزان آنتی ‌بادی یکی از نمونه‌‌ها ۷۱ صدم و دیگری تنهـا
 ۳۱ صدم اعلام شده است.» یعنی واکسن کرونای ‎برکت عملا هیچ تأثیری نداشته است. پیش تر فرید نجفی، معاون پژوهش وزارت بهداشت در نامه‌‌ای به سعید نمکی درباره صدور مجوز اضطراری برای تزریق واکسن‌های ایرانی در حالی که هنوز فاز سوم مطالعاتی آن به پایان نرسیده، هشدار داده بود. چندی پیش حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، علنا در برنامه رادیویی گفت: «به خاطر واکسن داخلی در خرید واکسن تاخیر داشتیم و سهل انگاری شد...» و مجری جواب می‌دهد: «سهل‌انگاری یعنی یک عالم جنازه!» همین امر موجب بروز حواشی بسیاری شد و بنا بر گفته  محمدرضا یزدان‌پرست، مجری تلویزیون، :«فاطمه صداقتی، مجری باسابقه رادیو، به‌خاطر مصاحبه‌اش با حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، درباره واکسن، فعلا ممنوع‌الکار و توبیخ شده و آنتن هر دو برنامه «جوان ایرانی سلام و خط آزاد» رادیو جوان را از او گرفته‌اند.» یزدانپرست افزوده: «هزینه پرسش صریح از یک مسئول آن‌هم درباره جان ایرانیان، این است؟!»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: