کد خبر: ۲۸۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021August 23
این مساله دارای دو بحث است، یکی آنکه واکسن‌های وارداتی که بهتر است بگوییم اهدایی از سوی جهانیان دارای میزان اثربخشی مقبولی در مقابله با واریانت دلتا نبودند و دیگری آنکه زمان طولانی در میان تزریق دوز اول و دوز دوم وجود داشته است

شفاآنلاین>سلامت>  اخیرا وزارت بهداشت گزارشی درخصوص آمار فوت در افراد کامل واکسینه‌شده (که دو هفته از دریافت دوز دومشان می‌گذرد) منتشر کرده که نشان می‌داد، این شاخص در ایران حدود ۷۰ برابر برخی کشورها بوده است.

به گزارش شفاآنلاین: همچنین چند روز پیش سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی تجمیعی و تحلیلی، میزان بستری و فوتی کرونا بعد از تزریق واکسن را به وزیر بهداشت ارائه کرد و در مورد مرگ‌ومیر افرادی که واکسن زده‌اند هشدار داد. انتشار چنین نامه‌ای، واکنش رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا را در پی داشت. در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران شاخص مرگ ناشی از عوارض ویروس کرونا در افرادی که دو هفته از دریافت دوز دوم واکسن‌شان گذشته بود ۲۰۲۷ نفر اعلام شد. همچنین براساس اعلام این مرکز مرگ افراد واکسینه شده در کشور ۱۰ برابر استاندارد جهانی عنوان شده است.

این مساله دارای دو بحث است، یکی آنکه واکسن‌های وارداتی که بهتر است بگوییم اهدایی از سوی جهانیان دارای میزان اثربخشی مقبولی در مقابله با واریانت دلتا نبودند و دیگری آنکه زمان طولانی در میان تزریق دوز اول و دوز دوم وجود داشته است. اگرچه به عقیده متخصصان واکسن هیچ فردی را رویین‌تن نمی‌کند بلکه تعداد مرگ و میر و بستری‌ها را کاهش می‌دهد.

بنابراین هر فردی بعد از تزریق واکسن قاعدتا اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند به کووید مبتلا می‌شود اما واکسن‌های معتبری که وزارت بهداشت در تهیه آن تعلل کرد از نظر اثربخشی موثرتر بود و دقیقا در این بحران سیاه دلتایی به آن نیاز داشتیم. چرا که دیروز با ثبت فوت ۶۸۴ تن بر اثر ابتلا به کرونا، رکورد بالاترین رقم فوتی‌های ناشی از این بیماری در ایران شکسته شده است.

البته پیش از این محققان بر این باور بودند که بعد از برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم و سفر تعداد فوتی‌ها به هزار و ۲۰۰ تن هم می‌رسد. بنابراین این روزها بیمارستان‌ها به همراه بهشت زهرا وضعیت اسفناکی دارد. اعلام این تعداد از افراد جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند از شمار فوتی‌های ناشی از کرونا بکاهند. اما در ایران به دلیل تعلل در تهیه واکسن‌های معتبر و روند کند واکسیناسیون در حال حاضر ایمنی کادر درمانی که شش ماه پیش واکسینه شدند هم از بین رفته است.

در نتیجه ابتلای مجدد افراد واکسینه‌شده و فوت آنها در چنین وضعیتی امری طبیعی تلقی می‌شود. البته یک گمانه آن است که عملکرد ضعیف ناشی از کارایی پایین واکسن‌های موجود در کشور و در واقع وابسته به برند واکسن‌ها بوده است. چرا که وزارت بهداشت به دلیل گرانی برخی واکسن‌ها تصمیم گرفت واکسن‌های ارزان و اهدایی از جمله سینوفارم و اسپوتنیک را وارد کند؛ واکسن‌هایی که در این روزهای سیاه در مقابل واریانت دلتا اثربخشی کمی دارند.

در همین ارتباط اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن سینوفارم چینی مصونیت کمتری در افراد مسن ایجاد می‌کنند. از گزارش وزارت بهداشت نیز قابل برداشت است که بیشتر موارد بستری و فوت در سنین ۷۰ سال به بالا رخ داده است که می‌تواند تاییدی بر موضوع فوق باشد. بنابراین وزارت بهداشت به زودی می‌خواهد دوز سوم این واکسن را به افراد مسن تزریق کند. اگر چه قرار است تعداد واکسن فایزر و مدرنا بعد از مرگ سهراب وارد کنند که امیدواریم با وجود جهش‌های عجیب کروناویروس بتوان هر چه سریع‌تر مردم را نجات داد.

با این اوصاف بر اساس آخرین تحقیقات انجام‌شده در فرانسه، احتمال ابتلای یک فرد واکسینه‌شده به بیماری کووید ۱٩ هشت برابر کمتر از احتمال ابتلای افرادی است که واکسن کرونا را هنوز دریافت نکرده‌اند.

هر واکسنی رسید بزنید!
دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی کرونا در خصوص تاثیر پایین برخی واکسن‌های موجود در ایران گفت: بنده بارها گفته‌ام و امروز هم به شما می‌گویم بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است. طبق شعار سازمان بهداشت جهانی باید در اسرع وقت واکسن در دسترس، تزریق شود و نباید به بهانه تهیه واکسن موثرتر یا واکسن‌هراسی و ترس از عوارض واکسن، واکسیناسیون علیه بیماری را به تعویق انداخت. البته همگان باید بدانند که تاکنون هیچ تولیدکننده واکسنی ادعا نکرده که واکسن‌ها ایمنی ۱۰۰درصدی در افراد ایجاد می‌کنند ضمن اینکه آن چیزی که در محیط آزمایشگاهی به لحاظ اثربخشی واکسن نشان داده شده وقتی در زندگی طبیعی و شرایط عادی محیط، واکسن را استفاده می‌کنیم درصد اثربخشی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین همیشه درصدی از افراد جامعه را داریم که باوجود آنکه واکسن می‌زنند ولی واکسن روی‌ آنها موثر نبوده باشد.

وقتی اثربخشی واکسن‌ها را می‌سنجیم اولا باید نگاه کنیم وضعیت اپیدمی به شکل طغیان‌ها در هر جامعه‌ای چگونه است؟ یعنی وقتی واکسیناسیون در جامعه‌ای را که در پیک قرار دارد با جامعه‌ای که اپیدمی در پیک قرار ندارد، مقایسه می‌کنیم پس الگوهای حاصل از واکسیناسیون در این جوامع یکسان نیست. نکته دیگر اینکه باید ببینیم در جمعیتی که واکسینه کردیم بیشترین بار ابتلای شدید و بستری و مرگ‌شان چقدر است؟

وی افزود: هنوز هم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت پرخطر ما واکسینه نشده‌اند یا حداقل یک دوز واکسن گرفته‌اند و این کافی نیست برای اینکه ما انتظار داشته باشیم واکسن تاثیر کاملی بر جمعیت‌های پرخطر گذاشته است. نکته دیگری که باید توجه کنیم این است که واکسیناسیون چه زمانی بوده است؟ عمدتا واکسیناسیون انبوه یا حداکثری ما در نیمه دوم تیر ماه شروع شده است.

برای اینکه تاثیر واقعی واکسن را در سطح جامعه ببینیم دوتا سه هفته ممکن است زمان طول بکشد. مردانی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد واکسن‌هایی که مصونیت کامل و صد درصدی ایجاد می‌کنند زیاد نیست این درحالی است که امروزه ما با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس دلتا و موارد مرگ‌ومیر هموطنان مواجه شده‌ایم. شواهد حاکی از آن است که واکسن‌های موجود در برابر گونه دلتا ایمنی ایجاد نمی‌کند اما از شدت بیماری می‌کاهند و آمار بستری و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهند. از این‌رو برای دستیابی به ایمنی نسبی نباید تعلل کرد و باید به ‌سرعت واکسیناسیون انجام گیرد. متاسفانه در حال حاضر ظرفیت آی‌سی‌یو بیمارستان‌های کشور کامل شده است و کادر درمان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد بنابراین نباید به هیچ‌وجه تزریق واکسن را تاخیر انداخت.

واکسن‌های رایگان و اهدایی در راه ایران
براساس گزارش‌ها صربستان به تازگی ۲۵ هزار دوز واکسن به ایران اهدا کرده است. از طرفی مدتی پیش ژاپن سه میلیون دوز واکسن آسترازنکا به کشور اهدا کرد. همچنین به گفته دکتر کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر در مجموع تاکنون ۱۶ محموله شامل ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط ۱۸ پرواز به کشور منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک می‌گوید: از ۱۵ بهمن سال گذشته تاکنون ۳۸ محموله واکسن وارداتی، به تعداد ۲۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۱۰ دوز از کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، روسیه، ایتالیا، کره‌جنوبی و هند وارد کشور و از پای پرواز به صورت حمل یکسره ترخیص شده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است. جدای از اینکه تمامی این واکسن‌ها اهدایی بوده و وزارت بهداشت یک قران برای آن هزینه‌ای نکرده است و به نوعی صدقه سر بازار واکسیناسیون جهانی شدیم؛ نکته مهم‌تر این است که تاکنون براساس آمار وزارت بهداشت مجموعا تا ۳۱ مردادماه ۲۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۲۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در نتیجه هیچ اطلاعاتی از سه میلیون دوز دیگر در دست نیست و وزارت بهداشت هم در این باره شفاف‌سازی نمی‌کند.

برای رهایی از این کلاف سر‌در‌گم تلاش کرد موضوع را از طریق مقامات وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس پیگیری کند اما به نتیجه مشخصی نرسید. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پاسخگو نبودند. حسین‌علی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز از وجود چنین گزارشی اظهار بی‌اطلاعی کرد. در این میان، حریرچی مدعی شد که مقرر شده است فقط سعید نمکی، وزیر بهداشت و کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد گزارش منتشر‌شده پاسخگو باشند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که چنین موارد ابتلا و فوتی در افراد واکسینه‌شده خلاف انتظار نبوده و به معنای مفید نبودن واکسن نیز نیست. واکسن کرونا همچنان تنها راه مقابله با ویروس کرونا نیست ولی ایمنی جمعی که به وجود می‌آورد می‌تواند زنجیره انتقال را بشکند. چه‌بسا واکسن در همه جهان به طور موثری در کاهش موارد ابتلا و مرگ اثرگذار بوده است. در هر صورت تنها را نجات بشر ابتدا استفاده از دو تا ماسک و حفظ فاصله فیزیکی دو متری بوده است و بعد واکسن کرونا.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: