کد خبر: ۲۸۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 19
تالاسمی و حتی مصدومان سوانح ترافیکی کمک می‌کنند همچنین باید توجه داشت که در شرایط کرونایی کشور نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور تغییری نکرده است
شفاآنلاین>سلامت>پویش «نذرخون» سنتی حسنه در ایام عزاداری‌های محرم است تا افراد به شکرانه سلامتی خود به هموطنان بیمارشان کمک کنند.
به گزارش شفاآنلاین:شیوع کرونا و موج سهمگین پنجم بسیاری از مردم را در این ایام عزاداری به جای پخش نذوراتی مانند چایی و شربت روانه  نذری متفاوت و خداپسندانه کرد، «نذرخون» اقدامی که چند سالی می‌شود راه و رسمش مطرح شده است  تا دردی از دوای بیماران را برطرف کنند  و در ین روزهای  تلخ کرونایی همچنان برقرار مانده هرچند که نگرانی بابت ابتلا خللی در روند مراجعات داشته اماهیچگاه این سنت حسنه به دست فراموشی سپرده نشده است.

در ایام محرم و به خصوص در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی هم وطنان خیر با اهدای خون سالم خود به رفع نیاز بیماران سرطانی، تالاسمی و حتی مصدومان سوانح ترافیکی کمک می‌کنند همچنین باید توجه داشت که  در شرایط کرونایی کشور نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور تغییری نکرده است و ضرورت دارد که مردم مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون داشته باشند.

نذری به رنگ خون/ نذر خون و اهدای خون سالم به نیت ایثارگری های حضرات اباعبد الله ع / اهدای خون ذخیره دنیا و آخرت افراد است

لزوم مراجعه روزانه ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ نفر 
محمد رضا مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  با اشاره به جزئیات اجرای پویش «نذر خون» از تاسوعا تا اربعین  اظهار کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در کشور همیشگی است و بیش از ۱۶۰ بیمارستان در تهران به بیماران و مراجعه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: درحال حاضر بر اساس مطالعه انجام شده افرادی که واکسن‌هایی غیر از اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کردند هیچ منعی برای اهدای خون سالم خود ندارند؛ دریافت کنندگان این واکسن‌ها بعد از یک ماه می‌توانند خون سالم خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به برگزاری «پویش نجات یک انسان نذر امسال من»، بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا اهدای خون سالم می‌تواند نذری خوبی برای ماه محرم و صفر به حساب بیاید و افراد با هدف رفع نیاز بیماران نذر خون را اجرا کنند.

او با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر شهروندان تهرانی در فرآینداهدای خون  به خصوص در ایام محرم افزود: امروزه کشور درگیر موج سهمگین پیک پنجم بیماری کروناست و به همین دلیل میزان مراجعه به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده است در صورتی که نیاز به خون در بین بیماران دایمی است.

مهدی زاده گفت: در حال حاضر میزان مراجعه روزانه مردم بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است که برای رسیدن به حد معمول باید به مراجعه روزانه ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ نفر برسد. عمر پلاکت کوتاه بوده و این فرآورده مورد نیاز بیماران سرطانی است.

نذری به رنگ خون/ نذر خون و اهدای خون سالم به نیت ایثارگری های حضرات اباعبد الله ع / اهدای خون ذخیره دنیا و آخرت افراد است

او با اشاره به اینکه وضعیت  میزان ذخایر خون بحرانی در شرایط کنونی نیست، بیان کرد: این وضعیت پایدار نبوده و مردم خیر باید مشارکت بیشتری در اهدای خون داشته باشند. ۲۵ درصد از خون‌های اهدایی کشور در تهران مصرف می‌شود و بسیاری از عمل‌های جراحی سنگین نیز در مراکز درمانی استان تهران انجام می‌پذیرد.

افزایش تعداد پایگاه های فعال در تاسوعا و عاشورای حسینی
حمید طاهری سوپروایزر مرکز انتقال خون وصال تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد:  توصیه من به مردم نوع دوست این است که اهدای خون را در طول دوماه محرم و صفر انجام داده تا در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی دچار ازدحام و تجمع در مراکز انتقال خون نشویم.

او ادامه داد: در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی تعداد پایگاه‌های فعال در زمینه اهدای خون افزایش پیدا می‌کند تا اهدا کنندگان در کم‌ترین زمان ممکن به اهدای خون خود اقدام کنند.

سوپروایزر مرکز انتقال خون وصال تهران با اشاره به اینکه به طور متوسط ۹۰۰ نفر در دهه اول محرم به این مرکز مراجعه کرده اند که امیدواریم این آمار در روزهای آینده افزایش پیدا کند. نیاز به خون دائمی است لذا مردم خیر و نوع دوست مشارکت بیشتری در این امر داشته باشند.

نذری به رنگ خون/ نذر خون و اهدای خون سالم به نیت ایثارگری های حضرات اباعبد الله ع / اهدای خون ذخیره دنیا و آخرت افراد است

رسول کریمی جوان ۳۰ ساله‌ای است که برای شرکت در ذرخون راهی پایگاه انتقال وصال شده و  در خصوص اهدای خون گفت: با اهدای خون خود احساس می‌کنم که بسیاری از بیماری‌ها به واسطه این کار از من دور می‌شود، برای اولین بار و به پیشنهاد دوستان اینجا آمدم  و با نیت نذر خون ماه محرم را برای انجام این کار خدا پسندانه انتخاب کرده ام.

مهدی نظری جوان ۲۵ ساله‌ای که در حال اهدای خون بود، گفت: اهدای خون را با هدف رفع نیاز بیماران سرطانی و صعب العلاج انجام داده ام و امیدوارم که خداوند این کار مرا قبول و ذخیره آخرت کند.



او به من هم سن و سال‌های خودش توصیه کرد که در صورت داشتن شرایط اهدای خون حتما در این کار خیر مشارکت داشته باشند.

محسن حدادی دیگر اهدا کننده خون با اشاره به اینکه هر سه ماه اهدای خون انجام می‌دهد، معتقد است  که اهدای خون به نوعی تشکر از خداوند به دلیل نعمت سلامتی است؛  همانطور که برای افراد سلامت خودشان مهم است باید به فکر سلامتی دیگران بوده و در حد توان برای تحقشش کمک کنند.
برچسب ها: نذری ، نیکو ، شکرانه ، سلامتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: