کد خبر: ۲۸۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 09
قدرت نظامی ستودنی ایران لازم است ولی کافی نیست. چه‌بسا توان مقابله با ابر‌قدرت‌ها را داشته باشیم و دشمن خارجی را با قدرت نظامی دفع کنیم ولی تا امنیت اقتصادی و اجتماعی و… نباشد، ما همچنان آرامش نداریم و آسیب‌پذیر خواهیم بود.

شفاآنلاین>سلامت> کرونا آمد و ما دریافتیم علاوه بر مرزهای جغرافیایی و دفاع نظامی، نیازمند انواع دیگرى از امنیت هستیم. امنیت تنها از یک وجه و یک بُعد تامین نمی‌شود.اقتدار نظامیان ما در حفظ مرزها گرچه شایسته احترام و تقدیر است ولی به تنهایی ضامن امنیت و آرامش جامعه نیست. امنیت برآیند عملکرد صحیح همه اعضا و اجزای مدیریتی و اجرایی کشور است.

قدرت نظامی ستودنی ایران لازم است ولی کافی نیست. چه‌بسا توان مقابله با ابر‌قدرت‌ها را داشته باشیم و دشمن خارجی را با قدرت نظامی دفع کنیم ولی تا امنیت اقتصادی و اجتماعی و… نباشد، ما همچنان آرامش نداریم و آسیب‌پذیر خواهیم بود.

برای روشن شدن مطلب، از بحران کرونا بگوییم:
چرا ما تا این اندازه از کرونا آسیب دیدیم؟ چرا امنیت و سلامت جامعه حفظ نشد؟
مدیریت ناصحیح و سوء‌تدبیر مدیران ما از یک سو جامعه را نسبت به آنها بی‌اعتماد کرد و از سوى دیگر ضعف مقابله با بحران را به جامعه ثابت کرد.

آنچه از اطلاعات پزشکی این روزها به دست می‌آید این است که ضعف سیستم ایمنی علت اصلی ابتلاست و در واقع اگر بدن انسان ایمنی لازم را نداشته باشد، میزبان خوبی برای رشد ویروس است.

امروزه ایران به خاطر استرس و اضطراب و احساس ناامنی، در جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، دارای ضعف سیستم ایمنی شده، ایرانی‌ها شاد نیستند، نگران آینده هستند، بی‌اعتمادی‌شان به مدیران، مسوولیت‌پذیری‌شان نسبت به قرنطینه و فهم وخامت اوضاع را تحت‌تاثیر قرار داده است. از آن رنج‌آورتر، نبود مدیران شجاع و با تدبیر است که در بحران‌ها بهترین تصمیم را بگیرد و توانایی عبور از مشکلات را در زمان مقتضی داشته باشد.

مدیران گوش به‌فرمان خوشامدگوی و بله‌قربان‌گوى بالادستی به کار کشور نمی‌آیند.

مدیریت قاطع و قدرتمند از مدیر لایق و آگاه بر‌می‌آید. کسی که می‌داند در زمانی که لازم است شهر را قرنطینه کند و آنچه در توان دارد برای انجام تصمیم خود به کار بندد و مسوولیت کارش را بپذیرد و اگر صلاحدید وى را وقعی نمی‌نهند یا بیهوده، مانع‌تراشی یا توبیخش می‌کنند، شجاعت استعفا داشته باشد. بنابراین انتصاب مدیران گرچه نیاز به همراهی و رضایت پایگاه‌های سیاسی هم دارد لیکن به کار‌گیری افرادی صرفا برای رضایت ایشان و بدون توجه به توانمندی‌های چندوجهی، خود، ایجاد ناامنی می‌کند.

برای ایجاد امنیت فراگیر نیازمند قدرتمندی در تمامی حوزه‌ها هستیم و اولین قدم برای تحقق این توان، به کارگیری مدیران باتدبیر و توانمند است.حسن شاهرخی/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: