کد خبر: ۲۸۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021August 05
در سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره وضعیت نامناسب مالی برخی پزشکان عمومی منتشر شده است. اگر چه پزشکان عمومی و به طور کلی کادر درمان طی ۱۷ ماهه گذشته به جز کار طاقت‌فرسا در شرایط خطرناک مجبور بوده‌اند ساعت‌ها اضافه‌کاری کنند

شفاآنلاین>سلامت> طی روزهای گذشته پزشکان عمومی در چندین شهر از جمله شیراز، یاسوج، کرمان و تهران‌ با برپایی تجمع‌هایی ضمن اعلام اینکه امکان «‌تامین هزینه اولیه زندگی» خود را ندارند، خواهان برآورده شدن مطالباتشان از جمله «‌تامین حق ویزیت متناسب با تورم» شدند. البته «تعریف تعرفه به شکل ساعتی و درصدی برای کار پزشکان در درمانگاه‌های خصوصی» از جمله دیگر مطالبات این پزشکان است.

به گزارش شفاآنلاین: پزشکان تجمع‌کننده در یاسوج اعلام کردند که پیش از این همه راه‌های دیگر از جمله ارسال نامه را امتحان کرده‌اند اما وجود افراد «فاسد» در سمت‌های مدیریتی مانع اجرای عدالت شده است. «کارورزی، قانون برده‌داری»، «پزشک بی‌نان و خواب، اعتصاب، اعتصاب»، «عامل وضع موجود، مسوولان بی‌وجود» و « وزیر بی‌لیاقت، استعفا، استعفا» از جمله شعارهای پزشکان تجمع‌کننده در شیراز بود.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره وضعیت نامناسب مالی برخی پزشکان عمومی منتشر شده است. اگر چه پزشکان عمومی و به طور کلی کادر درمان طی ۱۷ ماهه گذشته به جز کار طاقت‌فرسا در شرایط خطرناک مجبور بوده‌اند ساعت‌ها اضافه‌کاری کنند. کمبود تجهیزات لازم برای پیشگیری از ابتلای کادر درمان به بیماری کووید ۱۹ نیز که در ماه‌های نخست پاندمی بیشتر به چشم می‌خورد، پرستاران را به شدت در معرض ابتلاء به ویروس کرونا قرار داده است. این در حالی است که از ابتدای شیوع کرونا تا نیمه اردیبهشت امسال، ۱۳۰ پرستار در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند. با این تفاسیر مرداد سال گذشته یعنی پس از گذشت شش‌ ماه از ورود رسمی کرونا به کشور، رییس انجمن بیهوشی ایران آمار ابتلا به کرونا را در میان نیروهای سلامت تهران بیش از شش هزار نفر اعلام کرد. به‌ گفته او تنها در تهران بیش از ۱۵۰ نفر از همین گروه جانشان را از دست داده‌اند. یک ‌ماه بعد فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران بدون اشاره به آمار دقیق قربانیان و مبتلایان در میان کادر درمان گفت که ایران در کنار آمریکا و روسیه، بالاترین میزان ابتلا به کرونا را در میان کادر درمان دارد. پاییز همان سال، معاون پرستاری وزارت بهداشت، آمار ابتلا در میان کادر درمان را ۴۵هزار نفر اعلام کرد، اما حالا دبیر کل خانه پرستار، تاکید می‌کند که این تعداد به ۹۵هزار نفر در گروه پرستاری رسیده است. سازمان نظام‌پزشکی هم پس از آن تعداد فوتی‌های کادر درمان را ۳۰۰ نفر اعلام کرد. هر چند که به‌ گفته حسین کرمانپور، مدیر روابط‌‌عمومی این سازمان، شمار قربانیان بالاتر رفته است.

این در حالی است که پس از تعطیلات عید هم روند واکسیناسیون کادر درمان مناسب نبود و حدود هفت تا هشت پرستار تنها در فروردین‌ماه از دست دادیم. همین موضوع منجر به اعتراض بخشی از کادر درمان شد. اگر چه در حال حاضر تمام پرسنل کادر درمان در بخش‌های ویژه و بیشتر پرسنل بیمارستان‌ها به جز پرستاران ارائه‌دهنده خدمات منزلی واکسینه شده‌اند.

افزایش مهاجرت پزشکان عمومی
اگر چه مهاجرت پزشکان عمومی در سال‌های گذشته امری عادی تلقی می‌شد ولی طی ۱۷ ماهه گذشته این موضوع موجب نگرانی مسوولان شده است. با این تفاسیر آمار دقیقی از پزشکان مهاجر ایرانی وجود ندارد. آمارهایی که از سوی سازمان نظام‌پزشکی منتشر می‌شود صرفا مربوط به تعداد افرادی است که برای دریافت رضایتنامه کاری به سازمان نظام‌پزشکی مراجعه می‌کنند وگرنه آمار دقیق پزشکان مهاجر می‌تواند بیشتر از اعدادی باشد که گفته می‌شود. چراکه فقط در یک ایالت آنتاریو واقع در کانادا قریب به ۴۰۰ دندان پزشک ایران مشغول به کار هستند. با این حساب طی یک سال گذشته میزان مهاجرت پزشکان ایرانی به خارج از کشور شدت یافته و طبق برخی آمارهای اعلام شده این میزان بالغ بر مهاجرت سه هزار پزشک است. از سوی دیگر به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اولین مساله بحث مهاجرت پزشکان و کادر درمان اقتصادی است. چرا که پزشکان به سبب تخصص و مهارتی که دارند در همه جوامع جز مشاغل پردرآمد هستند. این در حالی است که متاسفانه طی سالیان اخیر به ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا اقتصاد درمان دچار چالش‌های زیادی شد. مضاف بر اینکه میزان درآمد پزشکان متناسب با میزان تورم نبوده تا عملا شرایط اقتصادی پزشکان تضعیف شود.

همچنین چندی پیش آرمین زارعیان، رییس هیات‌مدیره نظام پرستاری تهران گفته بود از آغاز پاندمی کرونا هر ماه حدود ۵۰۰ پرستار از ایران به کشورهایی مانند کانادا، سوئد و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده‌اند. اختلاف این دو آمار که هر دو از سوی مقام‌های ارشد امور پرستاری بیان شده بسیار زیاد است و البته علت آن هم مشخص نیست. در روایت یکی از مسوولان تعداد پرستارانی که سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند حداکثر هزار و ۴۴۰ نفر بوده اما زارعیان این رقم را تا شش هزار نفر عنوان می‌کند. با وجود این اختلاف، اظهارات هر دو مقام درباره علت مهاجرت پرستاران از ایران بسیار به هم شباهت دارد.زارعیان می‌گوید پرستاران مهاجر اغلب از شرکت‌های خصوصی هستند و «به دلیل عدم برخورداری از حق و حقوق کافی و منطقی در ازای کاری که انجام می‌دهند» مهاجرت می‌کنند.
اگر چه در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره «خودکشی زنجیره‌ای» رزیدنت‌ها منتشر شده و «ساعت‌های کاری بالا»، «فشار زیاد برای تکمیل آموزش‌ها و حقوق بسیار پایین بین دو تا سه میلیون تومان» از دلایل این خودکشی‌ها ذکر شده است.

کارورزی یعنی بیگاری
در همین راستا دکتر محمدمهدی قیامت، رییس پیشین انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ایران درخصوص علل اعتراض پزشک‌های عمومی گفت: اینکه در میان شعارهای پزشکان معترض، کارورزی یا همان انترنی، برده‌داری است کاملا درست است. چه بسا پزشکان از دوران قدیم انسان‌های مظلومی بودند و دولت بر این عقیده بود که کارهای سخت با حقوق پایین وظیفه پزشکان است. در حالی که امروزه پزشکان جوان به درک این موضوع رسیدند که کارهای سخت با حقوق کم نوعی بیگاری است. زمانی که بنده انترن بودم باید ۱۵ ساعت در بیمارستان شیفت می‌دادم بدون اینکه هیچ ارتباط استخدامی داشته باشیم. شغل پزشکی واقعا سخت و طاقت‌فرسا است چرا که باید تا صبح بالای سر بیمار بیدار بود چراکه هر لحظه امکان دارد بیمار بدحال وارد شود. به‌خصوص در این ۱۷ ماهه که کادر درمان و کارورزها بیش از همیشه شیفت‌های طولانی بدون مرخصی و حقوق پایین را تجربه کردند. با تمام این درگیری‌ها همگان فکر می‌کنند چنین کاری وظیفه آنهاست زیرا قانون کار بر شغل کارورزی حاکم نیست. وقتی من کارورز بودم شب‌هایی را به یاد دارم که از خستگی توان راه رفتن نداشتم، پس امروز حال آنها را درک می‌کنم.

معاون سابق نظام‌پزشکی تهران افزود: البته با وجود تعداد زیاد کارورزها فشار کاری آنها کمتر شده است ولی با این حال کارورزی یعنی بیگاری یا برده‌داری که خودشان هم گفته‌اند. چه بسا با گسترش کرونا هیچ آموزشی هم به آنها داده نمی‌شود؛ ضمن این‌که علاوه بر عدم آموزش در دانشگاه از کارورزها بیگاری هم می‌کشند.

سازمان نظام‌پزشکی باید پاسخگو باشد
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی درباره چگونگی رسیدن به مطالبات معترضین اظهار کرد: پزشکان عمومی باید نسبت به مطالبات خود پیگیر باشند. اگر سازمان نظام‌پزشکی پاسخگو و کارآمد است، باید پیگیر مشکلات معترضین باشد. چه بسا حل چنین موضوعی در یک یا دو روز اتفاق نمی‌افتد و امری طولانی است.

حل نشدن معضلات پزشکان عمومی عامل مهاجرت شده
قیامت با تاکید بر اینکه معضلات حل نشده پزشکان عمومی یکی از علل مهاجرت آنها شده بیان کرد: عدم پیگیری مشکلات مالی پزشکان عمومی و دیگر اعضای کادر درمان این روزها دلیل اصلی مهاجرت آنها شده است. چرا که افرادی که پزشکی عمومی می‌خوانند تازه اول مشکلاتشان است زیرا حقوق آنها از یک کارمند معمولی هم پایین‌تر است. این در حالی است که شغل پزشکان عمومی بسیار طاقت‌فرسا است، با شیفت‌های طولانی و مسوولیتی که بر دوش آنها گذاشته می‌شود قابل مقایسه با یک کارمند معمولی نیست. پرشکان عمومی برای کسب درآمد بیشتر باید تخصص بگیرند که آن هم سهمیه‌ای شده است و بیشتر آقازاده‌ها و افراد دارای سهمیه‌های خاص قادر به کسب تخصص و فوق تخصص هستند.

وی ادامه داد: از طرفی با فشار کار زیاد و بی‌پولی پزشکان عمومی دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند. به همین جهت طی ۱۷ ماهه اخیر مرگ‌های خود خواسته در بین آنها شدت گرفته است. اگر چه آمار دقیقی از این مرگ‌ها در دست نیست؛ به همین سبب پیگیری برای حل معضلات آنها به نفع مردم و دولت است.

دکتر قیامت در پایان گفت: مسوولان ذی‌ربط باید اعتراض‌های پزشکان عمومی و دیگر اعضای کادر درمان را بشنوند. چه بسا مشکلات تنها به این افراد معطوف نمی‌شود و در حال حاضر پزشکان متخصص هم مشکلاتی دارند. به عقیده بنده سیستم بهداشت و درمان ایران در مقایسه با دیگر بخش‌ها ازجمله قیمت تعرفه‌هایش قابل مقایسه نیست. زیرا این روزها انواع لبنیات و حتی نان چندین بار تغییر قیمت داشته است ولی تغییری در تعرفه‌های درمانی صورت نگرفته است. البته مدتی پیش به زحمت تنها یکبار ۵ درصد به تعرفه‌های پزشکی اضافه کردند. در نتیجه با چنین تعرفه‌های پایینی پزشکان متخصص ما درصدد کناره‌گیری از شغلشان هستند یا در شرف یافتن شغل دوم هستند. بنابراین بسیاری از پزشکان و بزرگان دست از کار کشیدند، زیرا هم مطالبات مردم زیاد شده و هم درآمد آنها سازگاری با میزان کاری که انجام می‌دهند را ندارد. بی‌تردید مصائب پزشکان با تمام سختی‌هایی که در این راه می‌کشند، بسیار بیش از دیگر مشاغل است حال آنکه نباید این روزها پزشکان ما در شرایط وخیم کرونایی، نگران معیشت‌شان باشند. معترضین کاملا حق دارند و مسوولان باید به حرف آنها گوش دهند و مشکلات را برطرف کنند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: